به گزارش پارس به نقل از مهر، " آرجی وایت هد" سفیر آفریقای جنوبی در تهران طی این مراسم پیام خانواده نلسون ماندلا را از سوی بنیادی با نام وی قرائت کرد. در این پیام آمده است: همانطور که همگی می دانید، بنیانگذار ما نلسون ماندلا یا مادیبا، نامی که از روی علاقه او را با آن صدا می زنیم، پس از آزادی از زندان به نقاط مختلف جهان سفر کرد. او حتی در سال ۱۹۹۲ سفری به ایران نیز داشت. او به هر کجا که می رفت، کلمات بر زبان و پیام قلبی اش درباره صلح، آزادی، مردم سالاری و حقوق بشر بود.

وقتی که در سال ۲۰۰۸ نودمین سالگرد زندگی اش را جشن می گرفت، روشن ساخت که تمام تلاش خود را برای تغییر جهان انجام داده است. نمی توان تردید کرد که سهم او بسیار بزرگ بود. او اما در کنسرتی که در پارک هاید لندن برگزار شده بود، کلمات مشهوری را به زبان آورد: حالا دیگر در دستان شماست. منظور او از این گفته این بود که هر شخصی در جهان، بدون توجه به وضع زندگی اش، وظیفه دارد که با اعمال و رفتارهای خود دنیا را به جای بهتری تبدیل کند.

و اینگونه بود که روز ماندلا متولد شد. مادیبا به ما نشان داد که چه می خواهد و ما آن را انجام دادیم. قرار شد که در روز تولدش در ۱۸ جولای، مردم وقتی را برای کمک به افراد نیازمند اختصاص دهند. مادیبا که همیشه تاکید داشت بخشی از یک جمعیت بزرگتر است به ما نشان داد که می توانیم" با توجه و مهربانی به دیگران" مثل او باشیم.

در سال ۲۰۰۹، سازمان ملل روز مادیبا را به روز جهانی نلسون ماندلا تبدیل کرد. از افراد و سازمان ها خواسته شد تا حداقل برای ۶۷ دقیقه به دیگران خوبی کنند - این نماد ۶۷ سالی بود که مادیبا برای خدمت به مردم صرف کرده بود. عقیده ما این است که خوبی کردن به نام مادیبا تنها به ۶۷ دقیقه یا حتی یک روز محدود نیست. شعار ما این است: عمل کنید، تغییر دهید، هر روز را روز ماندلا کنید. برای یادآوری معنای اصلی روز جهانی نلسون ماندلا، مایلم نقل قولی را از نلسون ماندلا ذکر کنم: هر کجا که زندگی می کنید شادی و امیدواری مردم اطراف خود را وظیفه خود بدانید.