به گزارش پارس ، به نقل از فارس، « باربارا اسلاوین» ، کارشناس ارشد شورای آتلانتیک در مطلبی با عنوان « کنگره آمریکا با پیروزی روحانی در انتخابات ترغیب نشده است» در پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور می نویسد: کنگره خواستار اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران است اما در صورت پیشرفت ایران در همکاری با آژانس اتمی ممکن است کاخ سفید در این باره به آرامی حرکت کند. « النا راس-لهتینن» ، سناتور جمهوری خواه در پاسخ به پرسشی درباره جمع بندی جلسه استماع کنگره درباره ایران و اینکه آیا اظهارات شاهدان نظر وی را درباره عدم اعمال تحریم های بیشتر علیه این کشور تغییر داده است، گفت: « اصلا. ما باید به سیاست تحریم های خود ادامه داده و به متحدانمان کمک کنیم تا درک کنند که ایران هسته ای آمریکا و اسرائیل را نابود می کند. » سناتور « تد دوچ» از ایالت فلوریدا نیز معتقد است که مجلس نمایندگان آمریکا باید لایحه جدیدی را تصویب کند که باراک اوباما را به کاهش یک میلیون بشکه دیگر از نفت ایران در بازارهای جهانی ملزم نماید و این به معنای پایان صادرات نفت ایران خواهد بود که میزان آن تاکنون نسبت به دو سال گذشته نصف شده است. این لایحه از سوی یکی از کمیته های فرعی به تصویب رسیده و در انتظار مطرح شدن در صحن علنی مجلس نمایندگان آمریکاست.

احتمال تصویب تحریم های جدید علیه ایران پیش از پاییز وجود ندارد

دوچ گفت: « مردم ایران به اعتدال و به اصلاحاتی رای دادند که شامل رویکرد حکومت درباره مسئله هسته ای نیز می شود. من فکر نمی کنم که این دو با یکدیگر ناسازگاری داشته باشند. ما در حالی که در انتظار اقدامی از سوی رئیس جمهور جدید ایران می مانیم، می توانیم به اعمال تحریم هایمان ادامه دهیم. » برغم این واکنش تردیدآمیز، احتمال اینکه لایحه مجلس نمایندگان آمریکا و یا قانون مشابهی پیش از پاییز در سنای این کشور تصویب شده و یا پیش از پایان سال جاری روی میز اوباما قرار بگیرد، وجود ندارد. این مسئله به ایران و شرکای مذاکره کننده اش زمان دستیابی به توافقی را می دهد که می تواند محدودیت های جدید بر اقتصاد ایران را به تاخیر انداخته و یا لغو کند. یکی از کارمندان کنگره آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت که کاخ سفید ممکن است از کنگره و به خصوص از سنا که دموکراتها در آن اکثریت را در دست دارند، بخواهد که اگر ایران گام های مصالحه جویانه ای را مانند موافقت با درخواست های آژانس اتمی برای بازرسی های سرزده تر را برداشت، قانون تحریم های جدید علیه این کشور را تصویب نکنند. وی افزود: « اگر دولت خواستار کاهش سرعت قطار کنگره است باید گامی محسوس بردارد. »

با انتخاب روحانی، سناتورهای آمریکایی ترغیب به کاهش فشارها علیه ایران نشده اند

روحانی در اولین کنفرانس خبری خود به عنوان رئیس جمهور منتخب متعهد شد « گام هایی را به سوی شفافیت بیشتر» بردارد و گفت که « تلاش خواهد کرد اعتماد» جامعه بین الملل را بار دیگر جلب کند و اطمینان دهد که برنامه هسته ای ایران مقاصد تسلیحاتی ندارد. روحانی به تاثیرات عمیق تحریم هایی که آنها را « ظالمانه» خواند، اشاره کرد و گفت که امیدوار است این تحریم ها « گام به گام» برداشته شوند. پاسخ دولت اوباما به پیروزی قاطع روحانی مثبت اما محتاطانه بود. اوباما پس از پیروزی روحانی در مصاحبه با پی بی اس گفت: « ما قصد داریم ببینیم که تحولات در هفته ها، ماهها و سالهای آینده چگونه پیش می رود. » « جن پساکی» ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا و شرکای مذاکره ایش پیشنهاد بهتری را نسبت به پیشنهاد قبلی گروه موسوم به ۱+۵ به ایران ارائه می دهند، گفت که ابتکار عمل دست ایران است و اینکه « آنها می دانند چه کاری باید انجام دهند و توپ در زمین آنهاست. » اما به نظر می رسد دموکراتها و جمهوری خواهان کنگره آمریکا از اظهارات روحانی چندان ترغیب نشده و متقاعد شده اند که وی از قدرت کافی برای تغییر مسیر ایران برخوردار نیست و اینکه ایران تلاش می کند غربی های ساده لوح را با این تفکر که وی می تواند و این کار را انجام می دهد، فریب دهد.

نمایندگان کنگره درباره حل اختلافات ایران و آمریکا در دوران ریاست جمهوری روحانی تردید دارند

سناتور جمهوری خواه « مارک کرک» ، از ایالت ایلینوی و مؤلف بسیاری از لوایح تحریم پس از پیروزی روحانی در صفحه توئیتر خود نوشت که فریب وی در مسئله هسته ای روشن است و در حالی که زمان در حال از دست رفتن است، سنای آمریکا باید همچنان به تصویب تحریم های شدیدتر علیه ایران ادامه دهد. کرک و سناتور « جو مانچین» لایحه ای را تهیه کرده اند که دسترسی ایران به ذخایر ارزیش در خارج از این کشور را دشوارتر کرده و بحران اقتصادی این کشور را عمیق تر می کند. این لایحه هنوز توسط همه کمیته های سنا تصویب نشده است. اگر بخواهیم به مجلس نمایندگان آمریکا بازگردیم می بینیم که دموکراتها و جمهوری خواهان عضو کمیته فرعی خاورمیانه در ابراز تردید درباره ظرفیت رئیس جمهور جدید ایران برای حل بحران هسته ای و یا حل دیگر اختلافات با آمریکا از یکدیگر سبقت می گیرند. « آدام کینزینگر» از مجلس نمایندگان با اشاره به آنچه که نزدیک بودن دستیابی ایران به توان تولید تسلیحات هسته ای می نامد، گفت: « نمی دانم آیا زمان کافی برای دیدن اینکه تحولات چگونه پیش می رود را داریم. » وی افزود که آمریکا یک دهه قبل می توانست صبورتر باشد.

کارشناسان غربی معتقدند اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران فاجعه است

« ژوان وارگاس» از دیگر نمایندگان آمریکایی نیز گفت درباره اینکه ایران بتواند به هرگونه توافق هسته ای در صورت دستیابی به آن پایبند باشد، تردید دارد. وی افزود که رونالد ریگان، رئیس جمهور سابق گفت که اعتماد کنید و راستی آزمایی کنید اما درباره ایران مسئله « راستی آزمایی و راستی آزمایی است» . دوچ نیز گفت: « فشارهای آمریکا تازه در حال نتیجه دادن است. ما نباید مایل به کاهش فشارها باشیم» صرفا به این دلیل که رئیس جمهور جدید ایران از محمود احمدی نژاد مواضع نرمتری دارد. دوچ به نگرانی های ابرازشده از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و دیگر اسرائیلی ها اشاره کرد که جایگزینی احمدی نژاد با فرد دیگری که لفاظی های کمتری می کند ضربه ای به اجماع بین المللی علیه ایران است که در سالهای اخیر شکل گرفته و احتمال اینکه روسیه و چین با توافق هسته ای سخت گیرانه تری موافقت کنند را کاهش می دهد. شاهدان همگی به دوچ اطمینان داده بودند که این درست نیست. کریم سجادپور، کارشناس موسسه کارنگی گفت: « ما نباید درباره اینکه رژیم تحریم ها به طور کلی از بین می رود، بسیار نگران باشیم. » « سوزان مالونی» از موسسه بروکینگز نیز گفت که « اگر ایران جدی نباشد، ما حتما می فهیم. » وی گفت که اعمال تحریم های بیشتر در موقعیت کنونی « یک فاجعه» خواهد بود و « گام بعدی باید در میز مذاکره باشد و ما باید آماده ارائه پیشنهادات بیشتری غیر از قطعات هواپیما باشیم که این شامل کاهش معنادار تحریم ها در ازای عقب نشینی های معنادار می شود. » علیرضا نادر نیز از موسسه رند می گوید: « بیایید به آنها یک راه فرعی برای خروج از بحران نشان دهیم. ما اهرم های بسیاری در بحران هسته ای ایجاد کرده ایم؛ بیایید از آنها استفاده کنیم. »

تحریم های بیشتر رضایت گروههای لابی کننده در آمریکا را در پی دارد

کنگره آمریکا تاکنون متقاعد نشده است. کارمند کنگره آمریکا تاکید کرد که قانونگذاران آمریکایی مایل به تصویب تحریم های بیشتر هستند زیرا در ایجاد رضایت در گروههای لابی کننده از بازدهی سیاسی بالایی برخوردار است و بیشتر اعضای کنگره « معتقد نیستند که رئیس جمهور تغییری در ایران ایجاد می کند» .