به گزارش پارس ، به نقل از فارس، تعدادی از دانشمندان و صاحب نظران تاجیک با توجه به برگزاری پرشور یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، اعلام کردند که حماسه سیاسی ۲۴ خرداد، نشان دهنده الگوی واقعی مردم سالاری دینی بود.

« اسلام الدین فیض علی» دانشمند اسلامی و عضو ریاست عالی حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، انتخابات ۲۴ خرداد را نمونه برجسته مردم سالاری عنوان کرد و گفت: در بیش از ۳ دهه گذشته ایران اسلامی همواره در مسیر نهادینه کردن مردم سالاری دینی گام برداشت و برخلاف موانع بسیاری، امروزه دیگر خود را به مرز کمال رساند که کاری بسیار بزرگ می باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: مردم سالاری دینی ایران که امروز شاهد آن هستیم، الگو و نمونه بسیار مناسبی به شمار می رود، این الگو نشان می دهد که با اتکا بر ارزش های اصیل اسلامی می توان جامعه ای را ساخت که در آن حقوق و کرامت انسانی از جایگاه بالایی برخوردار باشد، بنابراین روندی که امروز در جمهوری اسلامی ایران در حال تحقق است، تجربه ای بسیار ارزشمند، غنی و منحصر به فرد است که جامعه جهانی می تواند از آن استفاده های مفیدی داشته باشد.

این دانشمند اسلامی افزود: واقعیت امر این است که دموکراسی که غربی ها به عنوان الگو مطرح می کنند در برابر مردم سالاری دینی ایران رنگ باخته است.

استاد فیض علی با اشاره به مواضع غربی ها در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۲۴ خرداد، گفت: تحلیل ها و اظهارنظرهای رسانه ها و کارشناسان غربی که نه تنها هیچگونه حسن نیتی نسبت به ایران ندارند بلکه همواره غرض می ورزند، نشان می دهد مردم سالاری دینی موجود در جمهوری اسلامی آنها را به طور ناخودآگاه تحت تأثیر قرار داده است.

رسانه ها و کارشناسانی که حتی روز انتخابات به گونه ای از قبل تعیین شدن سرنوشت آن را موضوع گزارش ها و تحلیل های خود قرار داده بودند و از « تک سالاری در اداره امور جامعه ایران» صحبت می کردند، یک دفعه اعتراف کردند که قضاوت هایشان با واقعیت های نظام و جامعه ایران فاصله بسیار زیادی داشته و این امر به گونه ای اعتراف به ظرفیت های واقعی دموکراسی اسلامی می باشد.

این دانشمند اسلامی و صاحب نظر مسائل فرهنگی یاد آور شد: انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران بار دیگر این حقیقت را برجسته کرد که در نظام مردم سالاری دینی پایبندی به قانون که از سوی مردم مسلمان مشروعیت کسب کرده است، یکی از اصل های تعیین کننده می باشد.

امروزه اگر سیاست مداران و کارشناسان غربی بر غیر قابل پیش بینی بودن نتایج انتخابات در جمهوری اسلامی اذعان می کنند، در اصل به این معناست که مردم سالاری دینی به صورت واقعی قابل مشاهده می باشد که نقطه قوت ایران در تمامی زمینه هاست.

عضو ریاست عالی حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در بخش دیگری از گفت وگوی خود با فارس، دموکراسی دینی ایران را بهترین الگو در سطح جهانی دانست و خاطر نشان کرد: این الگو با توجه به واقعیت های جوامع و گرایش های فرهنگی ملت ها، کاملا قابل استفاده می باشد که کشورهای مسلمان به ویژه در آسیای مرکزی باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

غربی ها در اذهان ملت های جهان و از جمله مسلمانان این تصور را ایجاد کرده اند که دموکراسی یک پدیده کاملا لائیک و غیر دینی است اما تجربه ایران نشان داد که این ادعا باطل است و اذعان مستقیم و غیرمستقیم غربی ها بر کاملا دموکراتیک بودن انتخابات ۲۴ خرداد در ایران، نگاه سیاسی و مغرضانه آنان به این موضوع را برجسته کرد.

نتیجه انتخابات ۲۴ خرداد: اعتماد به نظام و روحانیت

به اعتقاد « حکمت الله سیف الله زاده» کارشناس سیاسی و سردبیر هفته نامه « نجات» چاپ دوشنبه، نتیجه انتخابات ۲۴ خرداد را می توان اینگونه تعبیر کرد: اعتماد به نظام و روحانیت.

وی با اشاره به حضور نمایندگان جناح های مختلف سیاسی در بین نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، تصریح کرد: اینکه از میان شش نفر نامزد یک نفر سیاست مدار روحانی انتخاب می شود، به این معناست که مردم به روحانیت اعتماد دارند و هرگونه تغییر و تحول مربوط به تحقق آرمان های خود را در چارچوب این نظام می خواهند.

سیف الله زاده در پاسخ به این پرسش که آیا شما در رابطه با این اعتقاد که « در قرن ۲۱ داشتن نظام اسلامی و دموکراسی با هم کار سختی است» چه نظر دارید؟ گفت: این مسئله با محوریت نقش عوامل خارجی و همسوی آنان در داخل، در جوامع اسلامی همواره مورد بحث بوده است.

اگر به این موضوع نگاه واقع بینانه داشته باشیم، قطعا به این نتیجه می رسیم که اصول و ارزش های دموکراسی حقیقی در اسلام کاملا وجود دارد و اینکه آیا با داشتن اسلام می توان به روز زندگی کرد؟ باید بگویم این درست نیست، چرا که اسلام دین مطابق با همه زمان ها است و برای تمامی موارد زندگی فردی و جمعی مردم راهکارهای صحیح و منطقی ارائه کرده، چنانچه صحبت از ضرورت اصلاح است پس ما باید در متن و بطن دین، خود را اصلاح کنیم، نه بالعکس.

وی در ادامه تأکید کرد: آنچه در جوامع اسلامی به عنوان ارزش ها و مبانی دموکراسی شناخته می شود، حداقل ارتباط با غرب را دارد. چرا که در خود اسلام، مبانی و ارزش های اصیل مردم سالاری به مراتب دقیق تر و بنیادی تر وجود دارند، فقط با این تفاوت که آنان همگی ریشه در تعالیم الهی داشته و اخلاق و کرامت انسانی را در جایگاه واقعا رفیعی قرار داده است که با دموکراسی مورد نظر غربی ها بسیار متفاوت می باشد.

سردبیر هفته نامه « نجات» در پایان صحبت خود با فارس خاطر نشان کرد: اگر امروز ملاک موجودیت و رعایت موازین و ارزش های دموکراسی پیروی از غرب دانسته شود، تصور صحیحی از دموکراسی نخواهد بود، زیرا این اسلام است که بستر مردم سالاری حقیقی را هموار کرده و در این راستا مسلمانان باید از الگو های موجود در جهان اسلام و بخصوص ایران بهره برداری کنند.

آزادی واقعی در اسلام است

« عبدالله محقق» کارشناس مسائل اسلامی در تاجیکستان با توجه به نقش فعال مردم ایران در عرصه های مختلف از جمله در انتخابات ۲۴ خرداد، گفت: آزادی واقعی را می توان در فضای مردم سالاری دینی تجربه کرد.

این صاحب نظر مسائل دینی و فرهنگی منطقه انتخابات ریاست جمهوری ایران را نمونه بسیار برجسته دموکراسی در سراسر جهان دانست.

وی گفت: من گزارش های رسانه های غربی و شرقی در روز انتخابات ۲۴ خرداد و پس از آن را نگاه کردم و دیدم که همگی به ناچار اعتراف می کنند که ایران الگوی بسیار منحصر به فرد مردم سالاری را برای جهان ارائه داده است، حتی گزارش های رسانه های کشورهای غربی که همواره با جمهوری اسلامی مشکل دارند، نتوانستند حضور پررنگ مردم ایران را در این برنامه مهم سیاسی کمرنگ کنند و چندین بار تمدید شدن زمان اخذ آراء مردم نشان می داد که سرنوشت ایران به دست خود ملت این کشور تعیین می شود، نه دیگران.

محقق افزود: کمتر کشوری را می توان یافت که معلولین به شعبه های انتخاباتی بیایند و به خاطر شور و شوق حضور در صحنه و سهیم شدن در تعیین سرنوشت و آینده کشور، در انتخابات حضور یابند.

وی با موفق خواندن تجربه ایران در زمینه ایجاد مردم سالاری واقعی دینی، تصریح کرد: در نتیجه مردم سالاری واقعی دینی است که در انتخابات ریاست جمهوری ایران حدود ۷۳ درصد واجدین شرایط شرکت کردند درحالی که غربی ها پیش بینی های دیگری داشتند.

همه ایرانیان قطع نظر از مذهب، دین و قومیت در این انتخابات به طور فعالی حضور یافتند و به طرفداری از نامزدهای مورد علاقه خود رأی دادند و بدون شک انتخابات ریاست جمهوری نشان داد که مردم سالاری دینی موجود در ایران الگوی مناسبی برای کشورهای مختلف جهان و بخصوص کشورهای اسلامی است.

وی در ادامه تأکید کرد: هنگامیکه که میزان بالایی از مردم در انتخابات حضور پیدا می کنند به این معنا است که به نظام اعتماد دارند و هرگونه تغییر و تحول را در این چارچوب می خواهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کشوری را می توان دموکراتیک نامید که مدیریت آن از طریق انتخابات واقعا رقابتی برگزیده و در برابر مردم پاسخگو باشد که ما این امر را در انتخابات ۲۴ خرداد به روشنی مشاهده کردیم.