به گزارش پارس نیوز، 

به گزارش پارس نیوز،  محمد عبدالهی پژوهشگر مسائل سیاسی در مقاله امروز روزنامه رسالت به بررسی خطر الیگارشی حاکم بر دولت (اعتدال- اصلاحات) در چهل سالگی انقلاب پرداخت که متن آن در ادامه خواهد آمد:

«عدالت در صدر هدف‌های اوّلیّه همه‌ بعثت‌های الهی است»، « طهارت اقتصادی شرط مشروعیّت همه‌ مقامات حکومت جمهوری اسلامی است» اینها فرازهایی از پیام تاریخی امام خامنه‌ای در بیانیه «گام دوم انقلاب» است که بر مسئله "عدالت" و مبارزه عملیاتی با فساد تاکید ویژه ای دارد. به نظر نگارنده اینکه چرا معظم له در بخش عمده ای از این بیانیه بر دال متعالی عدالت و لزوم طهارت مسئولان و دوری از وسوسه مال و مقام و ریاست تاکید فرمودند؛ به الیگارشی فزاینده حاکم بر بدنه دولت و برخی مسئولان کشور بر می گردد. 
در توضیح این مسئله می‌توان گفت؛ اگرچه امروز جمهوری اسلامی ایران با مجموعه‌ای از آسیب‌ها و تهدیدات داخلی و خارجی روبه رو است، اما آسیب‌هایی که از ناحیه لجام‌گسیختگی،قبیله گرایی، اشرافی گری، انحراف از مبانی اسلام و انقلاب و در یک جمله الیگارشی حاکم بر بدنه دولت اعتدال و جریان اصلاحات متوجه کشور است به ‌مراتب بیش‌ از خطری است که از ناحیه دشمن خارجی متوجه کشور ما می‌شود. 
آغاز این انحراف به دولت سازندگی برمی گردد ، دورانی که رفته رفته روحیه اشرافی گری، میل به قدرت و عافیت‌طلبی جایگزین روحیه جهادی و انقلابی مسئولین کشور شد تا امروز که الیگارشی حاکم بر دولت اعتدال برآمده از اصلاحات به سمت تحریف اندیشه امام و ارزش‌های انقلاب پیش می رود. 
به راستی آنچه ازآغاز دولت روحانی رخ داده است را جز در ردیف الیگارشی نمی‌توان جای داد ، در حوزه اقتصاد این جریان بدون درنظر گرفتن منافع ملی به امید دستیابی به منابع مالی بیشتر از راه ایجاد انحصار در بازار سرمایه اعم از سیستم بانکی و صنعت پیش می رود در حالی که توجهی به پیامدهای اقتصادی عملکردش ندارد. از همین روست که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم در کنار توصیه هایی همچون درون‌‌زایی و مولّد شدن اقتصاد بر مردمی کردن اقتصاد و تصدّیگری نکردن دولت تاکید کرده اند.  قوم گرایی و میل به قدرت مولفه دیگر الیگارشی است که امروز دولت و حامیانش گرفتار آن هستند . 
بازخوانی عملکرد این جریان نشان می دهد که در بسیاری موارد منافع درون گروهی را برمنافع عمومی ترجیح داده اند و این چیزی است که با روح انقلاب اسلامی ایران در تعارض شدید است .
در کنار این موارد هم آوایی دولت و مجلس در تایید و حمایت از عملکرد یکدیگر چیزی بهتر از رشد شدید وفزاینده الیگارشی را نمی تواند به تصویر بکشد . امروز به دلیل قدرت گرفتن این جریان خطرناک شاهد اختلاس‌های کلان ، رانت خواری ها، فساد مالی اداری فزاینده و انتصاب های فامیلی و... هستیم که کیان نظام اسلامی را با تهدید جدی مواجه کرده است‌. 
در کنار این موارد آنچه از ادبیات و نحوه برخورد ارباب رعیتی برخی مسئولین با مردم در فضای مجازی و رسانه منتشر می شود نیز نشان از قدرت گرفتن جریان الیگارشی در جامعه داردکه نوعی دلزدگی و بی‌اعتمادی را در میان مردم تزریق می‌کند .
این مسئله نشان می دهد که امروز جریان مدیریت در کشور نیاز به هوای تازه دارد هوایی که دیگر جریان الیگارشی تاب نفس کشیدن در آن را نداشته باشند. و حالا نوبت نخبگان جوان است که مسیر بازگشت را هموار کنند، از همین رواست که مخاطب اصلی رهبری معظم انقلاب در بیانیه گام دوم جوانان کشور هستند.