به گزارش پارس به نقل از کیهان، ولی رضا نصر حدفاصل سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ مشاور ریچارد هالبروک (فرستاده ویژه اوباما در امور افغانستان و پاکستان) بود و کتابی انتقادی به نام « ملتی غیر ضروری» درباره عدم توجه دولت آمریکا به منافع ملی نگاشته است. او در مصاحبه با لیبراسیون درباره سیاست اوباما درباره افغانستان می گوید: اوباما در افغانستان مرتکب اشتباهات بزرگ تاکتیکی شده است. بزرگ ترین اشتباه این بود که در ابتدا آمریکا در افغانستان استراتژی ضربتی ضدشورش را همان گونه که در عراق به کار برد برگزید؛ سپس به یکباره، استراتژی خود را تغییر داد و تصمیم گرفت نیروهای خود را از این کشور خارج کند بدون آنکه تلاش کند یک راه حل سیاسی و دیپلماتیک برای خروج افغانستان از جنگ و بحران بیابد.

وی می افزاید: هیچ کسی ارتش ملی افغانستان را جدی نمی گیرد. نه در افغانستان و نه در کشورهای همسایه افغانستان. این موضوع صرفاً جنبه ظاهری دارد. آمریکا با این عمل می خواهد دیگران باور کنند که طرحی اساسی برای افغانستان دارد. واکنش مردم مناطق پشتون نشین در برابر آنها از پیش مشخص است و این واکنش، زمینه را برای نفوذ بیشتر طالبان در این منطقه از افغانستان فراهم می کند.

وی اظهار داشت: آمریکا با شتاب و عجله برای ترک عراق در گذشته و در آینده ای نزدیک از افغانستان، به هر آنچه در این مناطق سرمایه گذاری کرده و ساخته، پشت پا زده و می زند.
همزمان روزنامه لبنانی النهار در تحلیلی تصریح کرد ستاره آمریکا در خاورمیانه رو به افول است و کاخ سفید با خاورمیانه وداع می کند. آمریکا بعد از تجربه های تلخ که حتی باعث پشیمانی اش شده، می خواهد از خاورمیانه فاصله بگیرد. ورود آمریکا به مسائل منطقه شاید برای اسرائیلی ها این ورود سود داشت و باعث شد تا نقش و تأثیری فعال با پشتوانه آمریکا در خاورمیانه داشته باشند. اما کاخ سفید اخیراً قانع شده است که در طول این سال ها نقش یک دن کیشوت را داشته و از این همه سال دخالت در امور خاورمیانه تنها به نشانی با عنوان « آمریکای کریه» نائل آمده است.

النهار افزود: اعتراف واشنگتن و دولت آن و کاخ سفید به این که پشت سرهم متحمل شکست شده اند، همه این شکست ها نیز در خاورمیانه متمرکز بوده و روز به روز هم در حال افزایش هستند، اهمیت بسیاری برای همه کشورهای درگیر و صاحب نقش در خاورمیانه دارد. هر چه خاورمیانه بالغ تر می شود شکست های آمریکا نیز بیشتر می شوند و مجبور می شود که روز به روز بیشتر عقب نشینی کند و بیش از پیش از خاورمیانه فاصله بگیرد.

روزنامه لبنانی می نویسد: اعراب نیز مانند اروپایی ها از عقب نشینی آمریکا از پرونده های منطقه ای شوکه شده اند و در یک سر درگمی دائمی به سر می برند و از این فراتر، به دنبال جانشینی به جای آمریکا در خاورمیانه هستند. شاید به همین دلیل است که در این کشمکش منطقه ای ستاره اقبال ایران رو به صعود است. چرا که دیگر برای آمریکایی ها اهمیت ندارد که ایرانی ها در پرونده هسته ای شان به کدام سمت و سو بروند، چه بلایی بر سر سوریه می آید و آیا مصر و عراق و لیبی به زودی تجزیه خواهند شد یا خیر؟ آن چه همه حتی صهیونیست های دل خوش به آمریکا به آن اعتراف می کنند این است که آمریکایی ها خودخواسته همه جنگ ها را به پا کردند و بعد خود به همه آن چه به پا کردند، پشت کردند و حالا می خواهند همه چیز را فراموش کنند.