به گزارش پارس ، به نقل ازباشگاه خبرنگاران" سید محمد غرضی" کاندیدای ریاست جمهوری در برنامه ای با عنوان صدای جمهور در رادیو ایران به ایراد سخنرانی پرداخت.

کاندیدای ریاست جمهوری با اشاره به ۱۶ سال سابقه مدیریت اجرایی در نظام جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: آنچه که در گذشته اتفاق می افتد راهنمای آینده است، لذا من با توجه به گذشته آینده را ترسیم خواهم کرد.

غرضی افزود: دولت هایی که در گذشته با عنوان دفاع، سازندگی، اصلاحات و دولت نهم و دهم به روی کار آمده اند نکات مثبت و منفی ای در عملکردشان وجود داشته که می تواند موجب هدایت دولت من به سوی رفع مشکلات در آینده باشد.

وی تصریح کرد: دو اتفاقی که در نظام افتاد و منجر به توهم دشمن خارجی برای نفوذ به نظام شد، همچنان انقلابی که با اخذ ۹۸.۲ آرا به پیروزی رسید بعد از ۳۴ سال این درصد دچار افت شده است که علت آن نحوه اداره کشور توسط عزیزانی است که تجربه لازم را نداشته اند.

کاندیدای ریاست جمهوری تصریح کرد: بنده هیچ کس را متهم به هیچ کاری نمی کنم اما به دلیل اینکه این چهار دولت با انتقاد به نحوه عملکرد دولت های قبلی روی کار آمده اند این مشکلات به وجود آمد.

غرضی تصریح کرد: تمام شخصیت هایی که در دولت های قبلی بودند جزو شخصیت های معتبر نظام هستند و این فکر که همیشه وقتی دولتی عوض می شود باید وزیران و مدیران نیز عوض شوند هزینه های زیادی را برای کشور در پی داشته است.

وی اظهار داشت: دولت متورم، دولتی است که بیش از درآمدش هزینه می کند و این تغییرات وسیع که با آمدن افراد بی تجربه به جای افرادی که تجربیاتی را در حکومت داری و سیاست پیدا کرده اند از نظر دیدگاه جامعه منفی است.

کاندیدای ریاست جمهوری با اشاره به تعریف تغییر دولت در دنیا بیان داشت: در کشورهای دیگر با روی کار آمدن دولت جدید تنها سیاست تغییر می کند نه افراد اما در کشور ما با روی کار آمدن دولت جدید منجر به تغییر افراد می شود.

غرضی با انتقاد به مجادله افراد در کشور اظهار داشت: باید قوانین با یکدیگر مجادله کنند نه افراد و مجلس شورای اسلامی و دولت نباید خودش قانون باشد.

وی افزود: هر شخصیت انسانی در مسئولیت خودش باید تا زمان احراز صلاحیت باقی بماند و بدون رد صلاحیت نمی تواند منصبش را ترک کند.

کاندیدای ریاست جمهوری بیان داشت: در دولت من این سیستم تغییر خواهد کرد و با انتصاب وزیران جدید تغییرات عمقی ای ایجاد نخواهد شد همان طور که در کشورهای دیگر معاونین برنامه ریزی سالها در منصب خود باقی می مانند.

غرضی با انتقاد به نحوه تغییر استانداران در کشور اظهار داشت: در کشور ما هر دولتی که به روی کار آمده استانداران را بدون توجه به کارایی وی تغییر داده اما اگر در قانون مدت انتصاب استاندار مشخص باشد دیگر این مشکلات به وجود نخواهد آمد.

وی افزود: ظرف سی سال گذشته ۳۳۰ استاندارد در کشور عوض شده و این به معنای ۱.۵ سال طول عمر کارایی یک استاندارد بوده است به طور مثال در استانی در این ۳۰ سال ۲۲ استاندار عوض شده است.

غرضی ادامه داد: طرح من این است اگر ملت ایران بنده را قابل دانست هدف اول تثبیت استان هاست و اگر خلاف شرعی از استان ها سرنزند تغییری در آن ها ایجاد نخواهم کرد.

غرضی وظیفه دولت را تعویض قانون دانست و اظهار داشت: قانون باید عوض شود چون افراد تغییری نمی یابند، بنده در دهه ۷۰ به این نتیجه رسیدم که استاندار باید منتخب مردم باشد، کشور وقتی تثبیت می شود که مردم با مقامات دولت رو درو باشند.

وی تصریح کرد: وظیفه دولت تعویض قوانین و تبدیل آن به نحو مطلوب است.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که تغییر استاندار و بخشدار چیزی را عوض نمی کند، گفت: اگر فکر می کنید که با تغییر وزیر، معاون و استاندار دولت عوض می شود، خیر تغییر بخشدار و استاندار چیزی را عوض نمی کند رئیس جمهور اختیارات خوبی در قانون اساسی دارد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور با یک حامی اجتماعی می تواند به هدف برسد در غیر این صورت تغییرات اجتماعی به ضرر جامعه خواهد بود.

غرضی با بیان این که جمهوریت نظام ایجاب می کند که رئیس جمهور با جمهور مردم کار کند، بیان داشت: باید با کسانی تعامل کرد که اعتبار اجتماعی داشته باشند، کار کردن با دوستان و اشخاص بستر اجتماعی را از دست می دهد، تاریخ نشان می دهد جریانات سیاسی بعدها ستاد خود را برای اداره حکومت انتخاب می کند که بیشترین ضربه در این ۴ دولت گذشته بوده است که همدیگر را نفی کرده اند.

وی به نقش استان و استاندارها در کشور اشاره داشت و افزود: برای حل مسئله در استان ها مردم باید بدون شرط استاندار را انتخاب کنند و دولت حق دارد ۴ سال به آن اجازه اداره استان دهد مگر این که خلاف شرعی و قانونی داشته باشد.

غرضی اضافه کرد: بیش از ۶۰ سال است که در کشور خدمات اجتماعی و سیاسی زیادی برعهده داشته ام و اکثر شهرها و روستاها و بخش ها را دیده ام مخصوصا در زمانی که در استان خوزستان فعالیت داشته ام و شهادت می دهم بعضی از این شهرها به لحاظ اجتماعی، سیاسی با ۳۰ سال قبل فرقی نداشته اند.

غرضی تصریح کرد: راه حل این است که مردم خود استاندار را انتخاب کنند و مسئولیت رابرعهده گرفته و گزارش دهند هم چنین نمایندگان باید ناظر باشند چون مجلس از این که به دولت گزارش دهد رنج می برد.

وی بهترین راه حل را جمهوریت دانست و تاکید کرد: باید مردم را در اداره امور دخالت داد هم در عمل و هم در گفتار. مردم باید تا چند دوره مسئولیت استان را خود برعهده بگیرند تا روستاها تخلیه نشده و مردم سرگردان نشوند.

غرضی با اشاره به این که تهران تنها شهری است که کارتون خواب دارد، اضافه کرد: استان تهران را به پنج، شش استان تقسیم خواهم کرد و استاندار را مامور می کنم تا لواسانات، شهرری و غیره را در اختیار خودشان داشته باشند، استان تهران سی نماینده داشته و مردم این استان نماینده ها را به اسم می شناسند نه به رسم.

وی ادامه داد: مردم نماینده ها را نخواهند شناخت، مردم را باید با استاندار و شهردار و نماینده آن ها آشنا کنیم.

غرضی با بیان این که باید تفویض اختیارات صورت گیرد، گفت: در مقابل مردم مسئولیت داشتن به معنای تفویض اختیارات است و هر کس از وزارتخانه ای شکایت دارد باید به همان وزارتخانه رجوع کنند.

وی ادامه داد: انتصاب از طریق وزیر به این صورت خواهد بود که وزیر قانون را مدیریت کند و ببیند آیا مسئولین قانون را رعایت می کنند یا خیر؟

غرضی به دولت قدرتمند اشاره کرد و اظهار داشت: یک ملت هفتاد میلیونی زمانی که گرفتار می شوند مجبورند به تهران آمده و به رئیس جمهور شکایت کنند آیا این دولت قدرتمند است؟ آیا با نام هم می شود رفع شکایت کرد؟

وی ادامه داد: روش اداره کشور در دنیا جدید شده و از طریق سیستم های پیشرفته مخابراتی و اینترنتی بایستی این اتفاق بیفتد که اگر به کسی در کشور ظلم شده دستری سریع به مسئولین داشته باشد.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به این که رئیس جمهور باید اختیارات خود را به کسی دهد که از مردم رای داشته باشد، افزود: به جای داشتن یک تهران بزرگ باید سی تهران بزرگ در دست داشته باشیم، همان طور که رئیس جمهور از مردم رای می گیرد واگذاری مسئولیت به کسی نیز باید طوری باشد که قابلیت داشته باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: وزرا باید برطبق مصوبات دولت عمل کنند و ان شالله شما مردم عزیز توفیق داشته باشید به دولتی رای دهید که قاعده اجتماعی بالایی داشته و متعلق به مردم باشد.