به گزارش پارس به نقل از عصر ایران، " اجماع" به دغدغه ای جدی برای جریان اصلاح طلبی تبدیل شده است. به همین خاطر در حالی که کمتر از ۵ روز به آغاز رسمی انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری مانده، هم محمد رضا عارف در فضای انتخاباتی حضور دارد و هم حسن روحانی برای جلب نظر واجدین شرایط برای رای دادن در تلاش است.

شنیده ها اما از این امر حکایت دارد که احتمال" اجماع اصلاحات" بیشتر از قبل شده و" کاندیدای واحد" از میان عارف یا روحانی تعیین و معرفی خواهد شد. در گفت وگو با رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی همین موضوع را بررسی کرده ایم. او که معتقد است:

" اصلاح طلبان بعد از رد صلاحیت شده کاندیدای حداکثری بر یک چهره مشخص اجماع کنند تا شانس خود را برای موفقیت در انتحابات زیاد کنند. " به اعتقاد منتجب نیا" در وضعیت کنونی دولت اصلاح طلبی یک ضرورت است و هیچ کوتاهی یا خطایی نمی‎ توان مرتکب شد. " او دخالت مستقیم هاشمی و خاتمی را تضمین‎ کننده پیروزی کاندیدای مورد اجماع می‎ داند.

*اجماع اصلاح‎ طلبان را چطور می بینید؟

در شرایط موجود، اینکه یکی از دو کاندیدای منتسب به اصلاحات کنار برود و نفر دیگر به عنوان کاندیدای واحد جریان اصلاح طبی در عرصه انتخابات باقی بماند، اتفاقی لازم است. چون همه رای‎ هایی که قرار است توسط طرفداران اصلاح‎ طلبی نوشته شود، به یک سبد مشخص ریخته شده و به همین دلیل شانس اصلاحات برای پیروزی در انتخابات بیشتر از حالا می شود. به همین دلیل تاکید این است که یا آقای عارف یا آقای روحانی در انتخابات بمانند تا امیدها برای تشکیل دولتی اصلاح طلب افرایش یابد.

*یعنی با حضور همزمان روحانی و عارف احتمال تشکیل دولت اصلاح طلب کاهش می یابد؟

به هر حال مطلوب این است که اصلاح‎ طلبان بعد از اینکه کاندیدای حداکثری خود را رد صلاحیت شده دیدند، بر روی یک چهره مشخص اجماع کنند تا همانطور که عنوان شد، شانس خود را برای موفقیت در انتحابات زیاد کنند. با توجه به نگرانی های موجود و شرایطی که کشور درگیر آن است، « دولت اصلاح طلبی» یک ضرورت است و به همین دلیل در این راستا هیچ کوتاهی یا خطایی را نباید مرتکب شویم.

* پرسش مشخص من اما این است که آیا اصلاح طلبان در صورت حضور همزمان عارف و روحانی شانسی دارند یا نه؟

چنانچه دو کاندیدا در انتخابات بمانند، به طور مشخص تجربه تلخ گذشته تکرار شده و آرای اصلاح طلبی تقسیم خواهد شد و احتمال موفقیت را پایین می آورد؛ لذا عقل سلیم در این شرایط اقتضا می کند همه درباره اجماع اتفاق نظر داشته باشند تا شرایط بهتری را تجربه کنیم و انشاءالله بتوانیم بعد از هشت سال، دولتی اصلاح طلب و البته کارآمد را روی کار بیاوریم تا از این طریق این فرصت را در اختیار خود ببینیم که بتوانیم در راستای کاهش مشکلات و بحران های موجود گام های مثبتی برداریم.

*شرایط رقیب را چطور تحلیل می کنید؟

اصرار من برای اینکه آقایان عارف و روحانی باید توافق کنند، به این دلیل است که اصولگرایان با امکانات و شرایط خوبی به انتخابات ورود کرده اند و تقریبا هر آنچه را که لازمه فعالیت انتخاباتی است در اختیار خود می بینند. در این شرایط نابرابر اجماع واجب است.

باید در نظر داشت که جبهه اصولگرایی به مانند چند انتخابات گذشته در فضایی غیر رقابتی پا به عرصه انتخابات گذاشته است و به همین دلیل شانس خود را برای تشکیل دولت یازدهم زیاد می بینند. اما با توجه به پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان باید گفت اگر « اجماع» حاصل شود، حتی با وجود وضعیت موجود، ما از شانس بسیار بالاتری برای تشکیل دولت برخوردار خواهیم شد.

*البته نشانه هایی وجود دارد که شرابط برای اصلاح طلبان به صورت مطلوب ترسیم نمی کند.

زمانی شرایط برای جریان اصلاح طلبی خوب بود که کاندیدای حداکثری ثبت نام کرد و موج و شوری بی سابقه را در لایه های مختلف جامعه موجب شد. اما پس از رد صلاحیت اقای هاشمی که تصمیمی غیرمنتظره بود، شرایط ایده‎ آلی برای اصلاحات وجود ندارد و به همین دلیل دلخوری و دلسردی بخشی از جامعه را در پی داشته است. با این وجود اگر اجماع حاصل شود، همان مردم ناراحت و سرخورده انگیزه پیدا می کنند تا با حضور خود کاندیدای واحد را حمایت کنند. حتی اگر پیروزی در مرحله اول محقق نشود، می توان امیدوار بود که در مرحله دوم به راحتی رقیب اصولگرا را شکست دهیم و دولت را در اختیار خود بگیریم.

*امکان دارد پاره‎ ای دلخوری‎ های مورد اشاره شما در میزان مشارکت تاثیر بگذارد؟

ممکن است این اتفاق بیفتد. البته اگر آقایان هاشمی و خاتمی رسما از کاندیدای نهایی اصلاحات اعلام حمایت و پشتیبانی کنند، حتما شرایطی به وجود خواهد آمد که فرد مورد نظر آن ها با رایی بالا به عنوان برنده انتخابات معرفی شود.

* قبول دارید که این اعلام حمایت احتمالی می تواند برای هاشمی و خاتمی همراه با ریسک هم باشد؟

بله، اما باید توجه داشت که در موقعیتی حساس قرار داریم و تنها روزنه امید همین است و اگر این فرصت هم از دست برود، حتم داشته باشید که اوضاع بد خواهد شد و زمان زیادی را باید برای به وجود آمدن فرصت مجدد منتظر بمانیم.

*در صورت شکست احتمالی کاندیدای مورد حمایت این دو چهره، چه شرایطی برای آنها به وجود خواهد آمد؟

ببینید! همه می دانند که کاندیدای امروز اصلاحات چه عارف باشد یا روحانی، کاندیدای حداقلی است و این مساله مورد تایید اصولگرایان و طرفدارن جریان رقیب هم است. پس در شرایطی که همه می دانند اصلاحات با هاشمی یا خاتمی به طور حتم برنده انتخابات ریاست جمهوری می شدند، نباید نگرانی خاصی از قضاوت عموم داشته باشیم.

در شرایطی که با امید حداقلی در صحنه حاضر هستیم، شکست احتمالی را نباید به منزله شکست واقعی تلقی کرد. مردم به خوبی می دانند که اصلاح طلبان در در غیاب چهره های اصلی خود به خیر الموجودین بسنده کرده اند.