به گزارش پارس ، ایسنابه نوشته روزنامه تودی زمان، دو تن از معاونان حزب حامی کردها موسوم به حزب صلح و دموکراسی (BDP) روز جمعه هفته گذشته به جزیره « امرالی» واقع در دریای اژه رفتند تا با عبدالله اوجالان، رهبر حزب پ. ک. ک با هدف حل بحران طولانی مدت در جنوب شرق ترکیه دیدار و گفت وگو کنند.

صلاح الدین دمیرتاش، یکی از روسای حزب صلح و دموکراسی و گروهی از اعضای پارلمان ترکیه روز جمعه با اوجالان دیدار کردند.

اوجالان در پیامی اعلام کرد که معتقد است تظاهرات پارک « گزی» در میدان تقسیم « با معنا و با اهمیت» است.

وی همچنین گفت که دموکرات ها، انقلابیون، وطن پرستان و ترقی خواهان نباید به حامیان گروه تندروی ملی گرای سکولار (ارگنه قون) و ملی گرایان افراطی اجازه تسلط و نفوذ بدهند.

اوجالان در این پیام همچنین از تظاهرکنندگان ترکیه ای که خواهان برکناری رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه از سمتش هستند، خواسته تا نسبت به هرگونه سوء استفاده از سوی جنبش های مردمی ترکیه هوشیار باشند.

رهبر پ. ک. ک در خصوص روند صلح میان اعضای حزبش با دولت ترکیه نیز گفت: پ. ک. ک به تعهداتش در این مراحل بیش از آنچه باید پایبند است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که دولت ترکیه به وظایفش با جدیت هر چه بیشتر عمل کند.

اوجالان گفت: کسانی که در این مرحله معتقدند می توانند از من استفاده کرده و فریبم دهند، در رویا هستند.

این ششمین سفر هیات اعزامی به محل حبس اوجالان برای انجام مذاکرات سازش با پ. ک. ک محسوب می شود.

برگزاری مناظره ای در پارلمان اروپا درخصوص ترکیه

از سوی دیگر، اعضای پارلمان اروپا با انتقاد نسبت به ناکامی ترکیه برای تحمل مخالفان، گفتند که در روزهای آتی در خصوص تظاهرات ضد دولتی در این کشور به برگزاری مناظراتی می پردازند.

به نوشته تودی زمان، اعضای پارلمان اروپا اعلام کردند که ناآرامی های اخیر در ترکیه بیانگر فقدان فرهنگ سازش و ناکامی دولت آنکارا در مواجه با مخالفان و تحمل آن ها در دموکراسی ترکیه محسوب می شود.

اعضای پارلمان اروپا همچنین خواستار اقدام قانونی در مقابل عاملان این خشونت ها شده و بر راه حلی به منظور برقراری ثبات در ترکیه با توجه به ارزش ها و اصول اتحادیه اروپا تاکید کردند.

اعضای این پارلمان همچنین در مناظره خود بر احترام به حقوق بنیادین و آزادی ها از جمله آزادی بیان، آزادی رسانه ای و حق برگزاری تظاهرات تاکید کرده و اعلام کردند که این اقدامات ارزش های اصلی اتحادیه اروپاست و باید در ترکیه اجرا شود چرا که این کشور در تلاش است تا جزئی از اتحادیه شود.

برخی از اعضای پارلمان اروپا همچنین در خصوص عدم عذرخواهی رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به خاطر استفاده فراوان از زور توسط پلیس این کشور علیه معترضان اظهار تاسف کردند.

تظاهرات ضددولتی ترکیه اواخر روز دوشنبه ۲۷ مه در پی تحصن معترضان نسبت به برنامه تخریب پارک گزی در میدان تقسیم، واقع در مرکز استانبول آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

برخی از نمایندگان پارلمان اروپا همچنین ناکامی رسانه اصلی ترکیه را در پوشش دهی تظاهرات که در بیش از ۶۰ شهر این کشور به وقوع پیوست، مورد انتقاد قرار داده و آن را خود سانسوری احتمالی این رسانه ها دانستند.

کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در جریان نشست روز پنج شنبه سرکوب تظاهرات در ترکیه را مورد انتقاد قرار داد.

انتظار می رود که رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مناظره مربوط به بحث در خصوص تظاهرات ترکیه که قرار است چهارشنبه هفته جاری در استراسبورگ برگزار شود، شرکت کند.

همچنین قطعنامه مربوط به این مذاکرات نیز روز پنج شنبه همین هفته به رای گذاشته می شود.

گفتنی است که نشست هفته جاری نشانه ای از تنش های آتی میان ترکیه و اتحادیه اروپا محسوب می شود.