به گزارش خبرنگار سیاسی پارس ، در بین اصولگرایان رقابت شدیدتر است و در این بین رقابت قالیباف، ولایتی و جلیلی برای جلب نظر جامعتین و سایر گروه های اصولگرا بیشتر است.

قالیباف که با ائتلاف ۱+۲ در کنار حدادعادل و ولایتی وارد عرصه انتخابات شد از همان ابتدا مشخص بود که تا روز اخر در انتخابات باقی خواهد ماند، دلیل ان هم کاملا مشخص بود، همانطور که تجربه انتخابات قبلی ریاست جمهور ثابت کرده معادلات سیاسی بهار ۹۲ می تواند تکلیف رئیس جمهور را تا ۸ سال اینده مشخص کند و از دست دادن این فرصت برای اقای قالیباف که معتقد به عبور قطار پاستور از ریل شهرداری بود غیر ممکن است.

اما ولایتی نامزد دیگرائتلاف ۱+۲ از قالیباف پیشی گرفته و توانسته به عنوان نامزد نهایی موتلفه اسلامی و جامعه روحانیت مبارز معرفی شود، این در حالی است که محمود رضا جمشیدی عضو شورای مرکزی جامعه مدرسین می گوید: " اکثر اعضای جامعه مدرسین تصمیم گرفتند به طور مصداقی از آقای ولایتی حمایت داشته باشند. "

جلیلی هم که چه خودش بخواهد چه نخواهد نامزد نهایی پایداری و حامیان دولت است و به دلیل عدم داشتن مدیریت اجرایی در کشور نتوانسته حمایت بزرگان اصولگرا را جلب نماید و شاید به همراه محسن رضایی در تقسیم ارای حامیان اصولگرای نقش پررنگی داشته باشند.

اصلاح طلبان در پی ائتلاف

اصلاح طلبان که قصد داشتند گرداگرد هاشمی رفسنجانی دوباره سکان قوه مجریه را در دست بگیرند با عدم احراز صلاحیت هاشمی به نظر هنوز در این شوک بسر می برند به طوری مسعود پزشکیان با بیان اینکه رد صلاحیت هاشمی با هیچ متر و معیاری پسندیده نبود، می گوید: واقعیت موجود این است که مردم هنور باور ندارند که هاشمی رفسنجانی از انتخابات کنار گذاشته شده است.

اما با این حال اصلاح طلبان که تعداد نمایندگانشان در مجلس انگشت شمارند که در چند دوره اخیر بی سابقه بوده است، دست یابی به دولت را تنها شانس خود برای بقا در صحنه سیاسی کشور می دانند و به نظر می اید به راحتی کنار نخواهند کشید.

واقعیت موجود برای اصلاح طلبان اجماع بر روی کاندیداهای نزدیک به خود است که بین عارف و روحانی خواهد بود به طوری که محمد علی نجفی از نزدیکان هاشمی چند روز پیش ازتشکیل هیئتی هفت نفره برای ائتلاف آقای روحانی و عارف، خبر داد و گفت: شنبه هفته آینده نتیجه ائتلاف محمدرضا عارف و حسن روحانی اعلام می شود.

از طرف دیگر شورای مشاوران سید محمدخاتمی در اطلاعیه ای از آقایان روحانی و عارف، دو نامزد اصلاح طلب خواسته با پای نهادن در مسیر همکاری و ائتلاف برای ایجاد جبهه ای متحد و هماهنگ از دلسوزان ایران کمک کنند.

با این حال محمد رضا عارف با بیان اینکه کاندید شدن هاشمی یازده روز ستاد های وی را خوابانده یک روز از باقی ماندن در صحنه انتخابات می گوید و روز دیگر از گوش فرا دادن به نظرات هاشمی و خاتمی می گوید. به واقع اصلاح طلبان شرایط انتخابات سال ۸۴ را تجربه می کنند جایی که ارایشان در دور اول بین هاشمی، کروبی و معین تقسیم شد و هم اکنون نیز عارف نمونه کامل معین در ان انتخابات است که بیشتر می تواند در بین دانشگاهیان و تحصیلکرده ها رای داشته باشد.

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده سابق مجلس در این باره می گوید: من معتقدم در صورت اجماع میان آقای عارف و روحانی احتمال اینکه نفر معرفی شده به دور دوم انتخابات برود وجود دارد؛ مگر اینکه در طرف مقابل هم اجماع متقابلی شکل بگیرد و اصولگرایان هم به یک کاندیدای واحد برسند که البته اکنون در میان اصولگرایان و در سطح کلان انشقاق بسیار است.

این در حالی است که علی دورانی فعال سیاسی اصولگرا کناره گیری عارف به نفع روحانی را قطعی می داند و معتقد است: اگر اصولگرایان با چند کاندیدا در انتخابات حضور یابند احتمال اینکه آقای روحانی در دور دوم دردسر بزرگی برای اصولگرایان شود بسیار زیاد است.

عباس عبدی در این باره می گوید: گمان می کنم که در ابتدا هاشمی و خاتمی دو طرف را حمایت کنند تا هفته آخر، هرکس زمینه رأی آوری بیشتری داشت از او حمایت کنند و احتمال می دهم که فردی که رأی کمتری دارد نیز به نفع دیگری کنار رود.

اما سوال اصلی اینجاست حمایت هاشمی و خاتمی از کاندیدای واحد که به نظر روحانی می اید و انجام سخنرانی در حمایت از وی چه وضعیتی در اردوگاه اصولگرایان ایجاد خواهد کرد؟

اما بر خلاف نظر صادق زیبا کلام که معتقد است: هریک از این دو نفر (عارف، روحانی) که نامزد اصلاح طلبان باشند اصولگرایان به راحتی اجازه نخواهند داد که آنان کار کنند، چنین انسجام و وحدتی در بین اصولگرایان احساس نمی شود.

جایی که کناره گیری قالیباف یا ولایتی در مقابل اصلاح طلبان شاید دور از انتظار نباشد اما واقیعت موجود تاثیر جلیلی و حتی رضایی بر سبد ارای اصولگرایان است، که گمان می رود اشتباهات اصلاح طلبان در سال ۸۴ این بار در اردوگاه اصولگرایان تکرار شود.