به گزارش پارس ، به نقل ازخراسان، ارتش سوریه اعلام کرد امنیت به طور کامل به شهر قصیر باز گشته است. ارتش سوریه به تازگی این شهر استراتژیک را آزاد کرده است. منطقه قصیر در ۲ سال گذشته محل ورود سلاح های قاچاق به خاک سوریه بوده است. خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد ه است که با آزاد شدن قصیر، تمام گروه های مخالف در حومه جنوبی حمص به روستای بویضیه در شرق حمص گریخته اند. با این حال شهر داریا و معضمیه الشام در ریف دمشق همچنان شاهد درگیری های شدید بین ارتش آزاد و نیروهای نظامی سوریه است. همزمان روزنامه الجمهوریه به نقل از یک مقام نزدیک به رهبری سوریه اعلام کرد که جنگ در سوریه با آزاد سازی القصیر پایان نیافته است و این شهر دروازه اصلی برای ورود به منطقه میانی یعنی حمص و توابع آن تا رسیدن به منطقه بقاع است. وی همچنین گفت: « بعد از قصیر جبهه مبارزات ارتش، حلب و ریف دمشق خواهد بود که بخش اعظمی از آن آزاد شده است. » شبکه النشره گزارش داده است که ارتش سوریه تعداد زیادی خودروهای زرهی خود را در این منطقه مستقر کرده و در حال انتقال ذخایر و تجهیزات جنگی است.

درگیری ها در جولان

ارتش سوریه افراد مسلح مخالف دولت را از بخش هایی از بلندی های جولان عقب راند. به گزارش روسیا الیوم، ارتش سوریه تلاش مخالفان را برای تصرف این گذرگاه ناکام گذاشت. به گزارش این شبکه، مخالفان نتوانستند گذرگاه مرزی القنیطره در بلندی های جولان را تصرف کنند. شبکه العربیه نیز گزارش داد نیروهای سوریه گذرگاه القنیطره واقع در بلندی های جولان را که ارتش آزاد سوریه چند ساعت پیش آن را به تصرف خود درآورده بود، پس گرفت. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که چندین خمپاره به جولان اصابت کرده و این مساله موجب شد که ساکنان مناطق نزدیک گذرگاه به حالت آماده باش به پناهگاه بروند.

خروج نیروهای اتریشی از منطقه جولان و نگرانی سازمان ملل

به دنبال درگیری های اخیر در گذرگاه القنیطره، اتریش اعلام کرد که به زودی نیروهایش را از منطقه اشغالی جولان خارج می کند. به گزارش رویترز، در بیانیه دولت اتریش آمده است: « هیچ آزادی عملی در جولان برای نیروهای حافظ صلح وجود ندارد و روز به روز خطرات و تهدیدات علیه نیروهای اتریشی افزایش می یابد که این امر حضور بیشتر نیروهای ما را غیر ممکن می کند. » در این بیانیه همچنین اعلام شده است که دلیل و توجیهی برای تاخیر بیشتر در خروج نیروهای اتریشی از منطقه جولان وجود ندارد. در بیانیه مذکور آمده است وزارت دفاع اتریش با نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در تماس است تا شرایط برای خروج سازمان دهی شده نیروهایش از این منطقه را فراهم کند. بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در واکنش به این اقدام اتریش با ابراز تاسف نسبت به تصمیم مذکور، اعلام کرد: « هرگونه فعالیت نظامی در منطقه خالی از سلاح در جولان نا آرامی ها میان اسرائیل و سوریه را افزایش داده و آتش بس موجود را شکننده می کند. » وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در واکنش به این اقدام، ضمن تقدیر از نیروهای اتریشی به دلیل" همکاری با صلح بانان سازمان ملل و تلاش آنها برای حفظ صلح در خاورمیانه" ، نسبت به این تصمیم ابراز تاسف و اعلام کرد: « اسرائیل از سازمان ملل انتظار دارد که نسبت به حضور نیروهای حافظ صلح سازمان ملل که برای ممانعت از درگیری و حفظ آتش بس در منطقه جولان به این منطقه اعزام شدند، پایبند باشد. » شورای امنیت قرار است نشستی را در این باره برگزار کند.

هشدار روسیه نسبت به تلاش ها برای دخالت نظامی در سوریه

پیروزی ارتش سوریه در عملیات میدانی درحالی رخ داده است که قرار است موضوع این کشور در نشست ژنو ۲ با حضور کشورهای مهم منطقه و جهان بررسی شود. وزیر خارجه روسیه همچنین با تاکید بر اینکه کشورش بر حضور ایران در کنفرانس ژنو۲ مُصر است، هشدار داد: « برخی از کشورهای جهان از مساله سلاح های شیمیایی در سوریه به عنوان بهانه ای برای دخالت نظامی در این کشور استفاده می کنند. » این در حالی است که آمریکا خواستار خروج نیروهای نظامی ایران و حزب ا… از سوریه شده است. جی کارنی، سخنگوی دفتر رئیس جمهوری آمریکا، ایران و جنبش حزب ا… لبنان را به شرکت مستقیم در عملیات نظامی در قصیر متهم کرده و گفته است حزب ا… و ایران باید فورا تمامی نفرات خود را از سوریه خارج کنند. در همین حال بعد از پایان نشست اخضر ابراهیمی مامور ویژه سازمان ملل با دیپلمات های آمریکایی و روس در سوئیس، وی به خبرنگاران گفت: « دولت سوریه تمایل خود را برای حضور اعلام کرده است اما مخالفان مشخص نکرده اند که چه کسانی از سوی آنها در این اجلاس شرکت می کنند. همچنین برای شرکت پیش شرط گذاشته اند. »