به گزارش پارس به نقل از ایسنا، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه سوزان رایس، سفیر سابق این کشور را در سازمان ملل به عنوان مشاور امنیت ملی جدید خود منصوب کرد و بدین ترتیب تسلط کاخ سفید بر سیاست خارجی را افزایش داده و انتقادات جمهوری خواهان از عملکرد سوزان رایس را در قبال حمله تروریستی سال گذشته میلادی به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی لیبی به چالش کشید.

سوزان رایس جایگزین تام دانیلون در مقام مشاور امنیت ملی شده و انتظار می رود در حمایت از سیاست خارجی اوباما به ویژه در زمینه جنگ داخلی در سوریه نقش مهمی ایفا کند.

اوباما به دلیل رویکرد محتاطانه خود نسبت به شواهد مربوطه استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه علیه شورشیان مورد انتقاد قرار گرفته است.

همچنین مقام های کاخ سفید اعلام کردند، اوباما قرار است به جای سوزان رایس به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل، سامانتا پاور یکی از دستیاران سابق کاخ سفید و یک نویسنده برنده جایزه پولیتزر و همچنین استاد دانشگاه هاروارد را منصوب کند.

انتخاب این دو نفر این پرسش را مطرح می کند که آیا سیاست خارجی باراک اوباما تاکید بیشتری بر مسائل حقوق بشری در دوران دوم ریاست جمهوری وی خواهد داشت یا خیر.

انتصاب رایس خشم جمهوری خواهان آمریکا را که شدیدا از نقش وی در چگونگی تعامل با حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر سال گذشته میلادی علیه کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی لیبی انتقاد کرده بودند، به همراه خواهد داشت.

انتظار می رفت اوباما از زمانی که سوزان رایس در ماه دسامبر سال گذشته میلادی از رقابت برای تصدی وزارت امور خارجه آمریکا و جانشینی هیلاری کلینتون کنار رفت، وی را به عنوان مشاور امنیت ملی خود منصوب کند.

وی نخستین گزینه اوباما برای جایگزینی کلینتون در مقام وزیر امور خارجه بود اما به دنبال مخالفت شدید جمهوری خواهان به این مقام نرسید و جان کری تصدی آن را به عهده گرفت.

سوزان رایس در ماه ژوئیه جایگزین تام دانیلون در مقام مشاور امنیت ملی که از کاخ سفید سیاست خارجی آمریکا را هماهنگ می کند، خواهد شد.

از آنجا که این سمت نیازمند تایید سنای آمریکا نیست، اوباما بدین ترتیب چالشی در کنگره نخواهد داشت.

روز چهارشنبه اوباما در حالی که در کنار دانیلون، رایس و پاور در محوطه کاخ سفید حضور داشت، گفت: سوزان رایس هم پرانرژی و هم عملگراست و من فکر می کنم همه درک می کنند که وی یک حامی سرسخت عدالت و منزلت بشر بوده اما در عین حال به دنبال آن است که ما عاقلانه و سنجیده قدرت خود را اعمال کنیم.

سوزان رایس نیز در سخنان خود اشاره ای به حمله بنغازی و انتقادات جمهوری خواهان نکرد و گفت که مشتاق است تا با مجرب ترین رهبران هر دو حزب آمریکا همکاری داشته باشد.