به گزارش پارس به نقل از ایسنا، حضرت آیت الله خامنه ای در مراسم بیست و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) ، با بیان اینکه" ۱۴ خرداد فرصتی است تا از امام عزیزمان تجلیل کنیم و عرض ارادت و اخلاص کنیم" ، اظهار کردند: اگرچه یاد امام (ره) در میان ملت ما همواره زنده است، اما روز ۱۴ خرداد مظهر دلبستگی ملت ایران به امام بزرگوار است.

ایشان خاطرنشان کردند: ۱۴ خرداد امسال مصادف با شهادت جد بزرگوار ایشان حضرت موسی بن جعفر (ع) و پنجاهمین سال حادثه تعیین کننده و مهم ۱۵ خرداد در سال ۱۳۴۲ است.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به اینکه" ۱۵ خرداد مساله و مقطع مهمی است" ، تصریح کردند: ۱۵ خرداد مبدا نهضت بزرگ روحانیت و مردم نیست، بلکه این روز، پیوند مردم با روحانیت را در این مقطع خطرناک و حساس نشان داد.

ایشان یادآور شدند: اتفاقات قبل از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ نشان می دهد که نهضت روحانیت در این سال به اوج و نشاطی رسیده بود که دستگاه جبار چنین برخوردهای خشن با علما، طلاب و مراجع تقلید داشت؛ بنابراین ۱۵ خرداد یک مقطع بسیار مهمی است.

مقام معظم رهبری در ادامه بیانات خود، با اشاره به سخنرانی حضرت امام خمینی (ره) در مدرسه فیضیه یادآور شدند: سخنرانی امام (ره) در مدرسه فیضیه یک سخنرانی تاریخی و تعیین کننده بود که بعد از اینکه امام را دستگیر کردند، در روز ۱۵ خرداد عمدتا در تهران و نیز در قم و برخی شهرهای دیگر یک موج حرکت عظیم مردمی اتفاق افتاد و رژیم طاغوت با همه وجود با ارتش و پلیس خود، با دستگاه های امنیتی خود دست به سرکوب این حرکت مردمی زندند و یک قیام مردمی به وجود آمد.

حضرت آیت الله خامنه ای تصریح کردند: این موضوع نشان دهنده این بود که مردم ایران، آحاد ملت با روحانیت با مرجعیت که مظهر آن امام بزرگوار بودند چنین پیوند مستحکمی دارند و نکته اینجاست که همین پیوند است که ضامن پیشرفت و اوج نهضت و پیروزی نهضت می شود.

ایشان تاکید کردند: هرجا حرکتی یا یک نهضتی به مردم متکی بود و مردم با آن همراه شدند، این نهضت قابل ادامه است اما اگر مردم با آن پیوند نخورند با حرکت اعتراضی ناکام خواهد ماند کما اینکه بعد از حادثه مشروطه در ایران قضایایی اتفاق افتاد و مبارزاتی هم از طرف گروه های چپ و هم از طرف گروه های ملی شروع شد ولی همه این ها در طول تاریخ نهضت های ایران سرنوشتشان شکست بود چون مردم با این ها نبودند.

رهبر معظم انقلاب با تاکید بر اینکه" ۱۵ خرداد نشان داد مردم پشت سر روحانیت هستند" ، افزودند: با دستگیری امام (ره) آنچنان قیامتی در تهران و برخی شهرستان های دیگر اتفاق افتاد که سرکوب وحشتناکی انجام شد و تعداد زیادی کشته شدند. در ۱۵ خرداد چهره خشن دیکتاتور و چهره بی رحم رژیم طاغوت کاملا خود را نشان داد.

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه تاکید کردند: نکته دیگری که در قضیه ۱۵ خرداد باید جوان ها و مردم عزیز ما به آن توجه کنند، این بود که در مقابل این کشتار بی رحمانه ای که در تهران و برخی نقاط دیگر به وجود آمد هیچ نهادی از نهادهای دنیا از این سازمان های به اصطلاح حقوق بشر زبان به اعتراض نگشودند.

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان با بیان اینکه" سه باور در امام (ره) بزرگوار وجود داشت" ، خاطرنشان کردند: باور به خدا، باور به مردم و باور به خود از جمله باورهایی بودند که در وجود و تصمیم امام (ره) وجود داشت. امام (ره) با دل خود با مردم حرف زد و مردم هم با جان خود به او لبیک گفته و مردانه ایستادند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیان اینکه" مردم ایران الگوی استقامت و بصیرت شدند" ، تاکید کردند: مردم در چشم امام (ره) ، عزیزترین و دشمنان مردم منفورترین بودند. اینکه شما ملاحظه می کنید امام در مقابل قدرت های سلطه گر لحظه ای از پا ننشست، عمدتا به این دلیل بود که قدرت های سلطه گر دشمن سعادت مردم بودند و امام دشمن مردم را دشمن می داشت و در باور به خود و اعتماد به نفس امام به مردم ایران ما می توانیم را تعلیم داد اما قبل از اینکه « ما می توانیم» را امام به ملت ایران تلقین کند، « ما می توانیم» را در وجود خود زنده کرد.

رهبر معظم انقلاب در ادامه با بیان اینکه" یکی از ابزارهای موثر دشمنان برای تسلط به ملت ها تلقین « نمی توانید» است تا آنها را مایوس کند" ، افزودند: دشمن با این ترفند صدسال ملت ایران را از میدان های سیاست، علم و اقتصاد عقب نگه داشت اما امام (ره) این شجاعت را به ملت بازگرداند و ابزار تسلط ابرقدرت ها را از آنها گرفت. امام (ره) اعتماد به نفس، قاطعیت و شجاعت را به ملت ایران برگرداندند و ما ملت ایران احساس کردیم می توانیم، لذا حرکت کردیم، اقدام کردیم و امروز ملت ایران در میدان های مختلف پیروز شده است.

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه با بیان ویژگی ها و خصوصیات امام راحل یادآور شدند: امام (ره) چه در مدرسه فیضیه و در میان طلاب و مردم قم و چه در زمان تبعید و پس از آن با اتکاء به سه محور باور به خدا، باور به مردم و باور به خود قدرت های خارجی و دست نشاندگان آنها را تهدید کردند و این اعتماد به نفس به خود و نیروی ایمان به خدا بود که امام (ره) به آنها ایمان و باور داشت و همین باور در عمل و گفتار امام (ره) به ملت ایران منتقل شد.

ایشان خاطرنشان کردند: صدسال به ملت ایران تلقین کرده بودند که نمی توانید کشورتان را اداره کنید، عزت بدست آورید، ساخت و ساز کنید، در میدان عمل حرکت کنید و این باورمان شده بود.

رهبر معظم انقلاب با تاکید بر" اینکه این سه باور محور تصمیم گیری ها، اقدامات و سیاست های امام (ره) بود" ، افزودند: در آغاز نهضت، در زمان تبعید و پس از آن این باور به امام (ره) قدرت داد به طوری که وقتی به ایران آمدند در اعلام نظام جمهوری اسلامی با ایستادگی صریح در مقابل نظم ظالمانه جهانی سخن گفتند و آنها را به چالش کشیدند.

مقام معظم رهبری خاطرنشان کردند: هیچ کس در حرف و عمل امام (ره) تا روزهای آخر زندگی نشانی از افسردگی، تردید، خستگی، وادادگی و تسلیم طلبی مشاهده نکرد در حالی که بسیاری از انقلابی های دنیا وقتی به پیری می رسند دچار تردید و محافظه کاری می شوند و گاهی حرف های اصلی خود را پس می گیرند اما بیانیه های امام (ره) در سالهای آخر عمر انتقادی تر، تندتر و قوی تر بود. امام (ره) پیر می شد اما دل او جوان بود.

  در این مراسم مقامات و شخصیت های کشوری و لشکری همچون محمود احمدی نژاد، آملی لاریجانی، علی لاریجانی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی، آیت الله امامی کاشانی، آیت الله هاشمی شاهرودی، آیت الله مهدوی کنی و برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و شخصیت هایی همچون سردار سرلشکر جعفری، سرلشکر صالحی، مصطفی محمد نجار، علی اکبر صالحی، محمدرضا رحیمی، سردار نقدی، مرتضی تمدن، اسفندیار رحیم مشایی، مصباحی مقدم، حسین انواری، چمران، رفیق دوست، تقی پور و… حضور دارند.

سخنرانی مقام معظم رهبری در حرم امام خمینی (ره) بصورت زنده از شبکه های رادیویی و تلویزیونی رسانه ملی در حال پخش است.