به گزارش پارس نیوز، 

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی گفت: «برای حرکت در مسیر نو اصولگرایی باید مشخص شود، چه کسانی با چه شاخصه‌هایی امکان پرچم‌داری دارند و چه کسانی با چه شاخصه‌هایی امکان پرچم‌داری ندارند و باید مراقب باشیم تا مسائل نادرست به مکتب امام نسبت داد نشود».

مجتبی شاکری در گفت‌وگو با ما اظهار کرد: «هیچ تشکیلاتی نمی‌تواند بدون نو شدن مستمر پایا باشد، شیوه‌هایی که احزاب ابتدای انقلاب داشتند در حال حاضر کارآمد نیست و باید فضای جدیدی برای تصمیم‌گیری و نواندیشی ایجاد کنیم اما بحث نو اصولگرایی که دکتر قالیباف مطرح کرد، باید بیش از این‌ها موردنقد و تحلیل قرار بگیرد».

وی ادامه داد: «ایشان باید با واکاوی عمیق‌تر مطرح کنند، چگونه به این مسئله دست‌یافته‌اند که حرکت در مسیر نو اصولگرایی ضرورت دارد».

وی با بیان اینکه تجربیات و مراحلی که نو اصولگرایی طی می‌کند در اثرگذاری و انسجام آن سهم بالایی دارد، افزود: «اینکه ما می‌خواهیم مکتب امام را احیاء کنیم، کار خوبی است و باید با توجه به شرایط کشور احیاء گر تفکر امام باشیم و بازخوانی مکتب امام را در دستور کار قرار دهیم اما در حال حاضر هیچ‌کس نمی‌گوید جوان‌گرایی نشود و مکتب امام را کنار بگذاریم».

شاکری ادامه داد: «مسئله این است که در تقسیم‌بندی نظرات و تبیین اندیشه‌ها باید به‌گونه‌ای عمل کرد تا معلوم شود، چه کسانی با چه شاخصه‌هایی امکان پرچم‌داری دارند و چه کسانی با چه شاخصه‌هایی امکان پرچم‌داری ندارند، در این مسیر باید مراقب باشیم تا مسائل نادرست به مکتب امام نسبت داد نشود، به همین علت است که معتقدم، نو اصولگرایی را باید به بحث گذاشت و آن را دقیق‌تر تبیین کرد».

وی با تأکید بر اینکه نااهلان و کسانی که می‌خواهند سخنان ناروایی به امام نسبت بدهند، جایگاهی در این جریان ندارند، اظهار کرد: «بازگشت به اصول اولیه انقلاب، جوان‌گرایی، صداقت با مردم، سیاست ورزی توأم با عزت و اقتدار و توجه به بحث عدالت و برابری باید در چهارچوب نو اصولگرایی به‌درستی مطرح‌شده و افکار عمومی را نسبت به این مؤلفه‌ها آگاه کرد تا مردم درک بهتری از این مباحث داشته باشند».

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی عنوان کرد: «به تعبیر مقام معظم رهبری، برخی نظام‌ها میرا هستند و برخی نظام‌ها تازه می‌شوند و از میرایی نجات پیدا می‌کنند. بنابراین همه به این مسئله معتقد هستیم که نباید اصولگرایی پیر و میرا شود. این پیری به معنای کهنگی است».

وی اظهار کرد: «ضرورت دارد در جلسات نو اصولگرایی به مسئله عوامل پیری و ناکارآمد شدن اصولگرایی پرداخت و عوامل وحدت میان اعضای این جریان بررسی‌شده و پرچم نوگرایی و مانایی در معرض دید عموم قرار گیرد».

شاکری تأکید کرد: «در حال حاضر نو اصولگرایی نگاهش این است که در ساختار تصمیم‌گیری و یا نیروهای تصمیم‌گیرنده، تغییراتی ایجاد شود و در این میان نباید فراموش کرد، مسئله اهمیت دادن به نقش جوانان، به معنای پوست‌اندازی جریان اصیل انقلاب بوده و تأثیرات مثبتی دارد».

وی تصریح کرد: «تکیه‌بر قواعد سنتی و مسائلی که با نیازها و شرایط فعلی جامعه همخوانی ندارد، ممکن است ازجمله عوامل میرایی جریان اصولگرایی باشد به همین علت نو شدن اصلی اساسی است اما برای طی کردن این روند باید تجربیاتی هم به دست آورد».

وی افزود: «اگر بخواهیم مثال‌هایی برای تبیین بهتر موضوع بیان کنیم باید به احزاب ابتدای انقلاب اشاره‌کنیم، به‌عنوان‌مثال در حزب جمهوری اسلامی، چهره‌های اصلی و مطرح، صاحب اعتبار بودند و اگر فهرستی ارائه می‌دادند، اثرگذار بود یعنی سازوکارهای دیگر چندان قابل بهره‌برداری نبود. یا در دوره‌ای شورای هماهنگی نیروهای انقلاب مطرح بود و باید سازوکاری طراحی می‌شد و نظرات اجتماعی را دریافت می‌کرد اما شرایط به نحوی بود که این امکان وجود نداشت».

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی ادامه داد: «در حال حاضر جبهه نیروهای مردمی سازوکار تصمیم‌گیری را تغییر داده و نقش احزاب اصولگرا را پایین‌تر آورد و نقش اجتماعی را بالاتر برد و حدود 3 هزار نفر در یک کنگره دعوت شدند و در یک انتخابات سه‌هزارنفری، شورای مرکزی شکل گرفت و حتی برای انتخاب نامزدهای ریاست جمهوری از همین سازوکار برای رأی‌گیری استفاده شد».

وی تصریح کرد: «این‌ها تجربیاتی بود که در مراحل تصمیم‌گیری و ورود چهره‌های انقلاب شکل گرفت و به‌مرور موردحمایت مردم و آحاد جامعه قرار گرفت بنابراین نو اصولگرایی هم باید در مسیر حرکت خود تجاربی را کسب کند».

شاکری با اشاره به موضوع پدرخواندگی در جریان اصولگرایی و حذف این پدیده در جریان نو اصولگرایی عنوان کرد: «من به این مسئله نقد دارم زیرا در شرایطی نسبت به موضوع پدرخواندگی در جریان اصولگرایی انتقاد می‌شود که طرف مقابل بالاترین بهره را از پدرخواندگی افرادی همچون هاشمی، خاتمی، کروبی و خوئینی‌ها برده است».

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی گفت: «اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر شورای شهر هم به‌شدت اختلاف داشتند، اما خاتمی یک‌تنه وتو کرد و به تعبیر دیگر پدرخواندگی انجام داد بنابراین اگر می‌خواهیم منطقی از دل نو اصولگرایی خارج شود و این منطق دارای شاخصه‌های عمیق‌تری باشد باید نقد درونی داشته باشیم و بدانیم که دقیقاً می‌خواهیم چه‌کاری انجام دهیم».