نهاد قانون‌گذاری هفته جاری پرکار ظاهر می‌شود، استیضاح وزیر اقتصاد یکشنبه در صحن علنی مجلس برگزار می‌شود. رئیس مجلس هم یک روز قبل از برگزاری استیضاح، در نامه‌ای از حسن روحانی جهت دفاع از مسعود کرباسیان در مجلس دعوت کرد. البته طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، حضور و یا عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسه استیضاح، الزامی نیست و بستگی به تصمیم رئیس‌جمهور دارد. دعوت از رئیس دستگاه اجرا در حالی صورت گرفت که او خود را آماده می‌کند تا سه‌شنبه برای پاسخ به سؤالات نمایندگان در صحن حاضر شود.

به‌هرحال فصل مشترک این رفت‌وآمدها از پاستور تا بهارستان چاره‌اندیشی برای حل مشکلات اقتصادی است اما چرا طرح سؤال از رئیس‌جمهور منجر به حاشیه‌های زیادی شد به‌طوری‌که از همان ابتدا او در قبال سؤال نمایندگان جبهه‌گیری کرد و معاون پارلمانی وی، سؤال را غیرقانونی خواند.

از سوی دیگر پس از بروز التهاب بازار ارز، برخی از اصلاح‌طلبان که نقشی تأثیرگذاری در پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایفاء کردند به انتقاد از عملکرد رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی او پرداختند و نسبت به عملکرد قوه مجریه واکنش نشان دادند.

برای تبیین پاسخگویی مسئولان به نمایندگان و مردم و همچنین نحوه ارتباط اصلاح‌طلبان با دولت و عملکرد تیم اقتصادی با اسماعیل دوستی"فعال سیاسی اصلاح‌طلب" به گفتگو نشستیم.

اسماعیل دوستی"فعال سیاسی اصلاح‌طلب" در گفت‌وگو با «پارس»، درباره استیضاح وزرا در مجلس، گفت: «دولت باید از تیم قوی که عاشق مردم و نظام هستند استفاده کند نه اینکه افرادی به کار گرفته شوند که از مردم جدا باشند. ما خیلی از سختی‌ها را پشت سر گذرانده‌ایم، از زمان جنگ که سخت‌تر نیست اما باید مدیران باانگیزه، قوی، انقلابی، خالص و متدین وارد صحنه شوند».

وی با تأکید بر اینکه دولت باید در مدیران خود کاملاً تجدیدنظر کند، افزود: «باید از نیروهای باانگیزه که به فکر خود نباشند و برای آن‌ها فقط منافع ملی و مردم مهم است استفاده شود ازاین‌رو تغییر هم در صف و هم در ستاد دولت کاملاً ضروری است».

عضو سابق شورای شهر تهران تغییر و تحول در تیم اقتصادی دولت را صد درصد لازم و ضروری عنوان کرد و اظهار داشت: «مجلس، اقتصاددانان و فعالان سیاسی برترمیم و تغییر کابینه تأکید می‌کنند اما چرا این تغییر صورت نمی‌گیرد برای ما هم جای سؤال است».

دوستی بابیان اینکه هیچ‌کس نباید راضی باشد دولت زمین بخورد، گفت: «شکست دولت شکست نظام است بنابراین همه خواهان توفیق دولت هستیم البته دولت نیز باید خانه‌تکانی کند، خانه‌تکانی دولت دوازدهم امر حیاتی است و مردم منتظر این خانه‌تکانی هستند ضمن آنکه دولت باید از نیروهای کاسب پرهیز کند».

این فعال سیاسی بر پاسخگوی قوه مجریه و مقننه به مردم تأکید می‌کند و می‌گوید: «در این مقطع که مشکلات اقتصادی ایجادشده نباید فقط دولت را پاسخگو دانست به اعتقاد بنده مجلس باید پاسخ دهد. دولت تغییر در ساختار می‌خواهد اما مجلس مخالفت می‌کند، دولت حتماً به این نتیجه دست‌یافته که باید وزارتخانه‌ها تفکیک شوند اما نمی‌دانم چرا مجلس مخالفت می‌کند».

وی بابیان این مطلب"هر دو قوه باید در این مقطع راهکار ارائه دهند و برای اجرایی شدن راهکار پای میدان حاضر شوند، گفت: «بنده فعلاً این انگیزه را ضعیف می‌بینم».

دوستی در پاسخ به این سؤال" در دولت دوازدهم بخشی از اصلاح‌طلبان در جبهه منتقدان دولت قرارگرفته‌اند و به صراحت از عملکرد دولت روحانی انتقاد می‌کنند، آیا این انتقادها تاکتیک انتخاباتی است، چراکه با وضعیت و مشکلات پیش‌آمده اصلاح‌طلبان می‌خواهند در انتخابات ۹۸ در صف دولت قرار نگیرند"، تصریح کرد: «بنده نمی‌دانم اصلاح‌طلبان چه گفته‌اند و به دنبال چه هستند آنچه می‌دانم را بیان می‌کنم. به اعتقاد بنده نباید حرکتی انجام دهیم تا باعث تضعیف دولت شود باید به دولت کمک کنیم البته انتقاد هم باید داشته باشیم».

وی خاطرنشان کرد: «انتخابات مجلس سال آینده برگزار خواهد شد بنابراین نباید از الآن دولت را بهانه‌ای برای انتخابات قرار دهیم باید واقعیت‌ها را به مردم بگویم».

این فعال سیاسی بابیان اینکه مدام از شفاف‌سازی سخن می‌گوییم اما هیچ‌کس در راستای شفاف‌سازی وارد نشد، گفت: «اگر دولت واقعیت‌ها را با مردم مطرح کند باور کنید مردم ناراحت نمی‌شوند. در مسابقات جام جهانی، تیم ملی ایران صعود نکرد اما بااین‌حال مردم ایران از عملکرد و بازی تیم ملی رضایت دارند چرا؟ چون اعضای تیم ملی تمام تلاش خود را انجام دادند پس مسئولان هم ضمن تلاش برای رفع مشکلات باید با مردم صادق باشند؛ آنچه مردم را ناراحت می‌کند عدم صداقت مسئولان و مدیران است».