به گزارش پارس به نقل از کیهان: روزنامه واشنگتن پست دراین باره نوشت: حذف افراد چالش برانگیزی مانند هاشمی رفسنجانی و اسفندیار مشایی، موفقیت دیگری برای حاکمیت جمهوری اسلامی بود. نهایت تسلط حاکمیت بر امور هفته گذشته با اعلام اسامی نامزدهای واجد صلاحیت نمایان شد. شورای نگهبان دو نامزد چالش انگیز را واجد صلاحیت ندانست و ۸ نامزد باقی مانده در گود رقابت وفادار به جمهوری اسلامی هستند. اقدام شورای نگهبان ناامیدکننده بود.
واشنگتن پست با بیان اینکه مذاکرات هسته ای ۱‍ +۵ با ایران در برزخ مانده، می نویسد: دولت اوباما منتظر نتیجه انتخابات ایران مانده است. اینک که در نتیجه رویکردهای اوباما و حذف نامزدهای چالش برانگیز رژیم از انتخابات، ظاهرا پیروزی دیگری برای جمهوری اسلامی در حال رقم خوردن است، زمان آن است که دولت اوباما در پی طراحی گام بعدی باشد.
از سوی دیگر شبکه خبری بلومبرگ در تحلیلی خاطر نشان کرد: با رد صلاحیت ۲ نامزد مستقل [! ] ، مذاکره کنندگان آمریکایی و اروپا امید چندانی به تشکیل دولتی اهل نرمش و سازش پس از انتخابات ایران وجود ندارد. ۸ نامزد موجود از نیروهای نزدیک به حاکمیت هستند.
بلومبرگ با اشاره به تحریم های تصویب شده در کنگره آمریکا می نویسد: اعضای کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا که به اتفاق بررسی این طرح را توصیه کردند، ظاهرا براین باورند که افزایش تحریم ها به سازش بیشتری از سوی ایران منجر خواهد شد، اما خلاف این امر درست است. به نظر می رسد رهبر عالی ایران تاکنون متقاعد شده که هدف آمریکا از تحریم ها، تغییر رژیم ایران است. تحریم ها فقط ممکن است به تعمیق چنین سوءظنی کمک کند و مقاومت ایران در این زمینه را افزایش دهد.
بلومبرگ افزود: مذاکره کنندگان غربی با روی کارآمدن رئیس جمهور جدید در ایران باید نقشه راه مبتنی بر اقدام متقابل را پیشنهاد کنند. حق غنی سازی، شرط لازم ایران برای پیگیری مذاکرات و فقدان آن مانعی در مسیر مذاکرات عنوان شده است.