به گزارش پارس نیوز، 

انتخابات مجلس یازدهم، سال ۹۸ برگزار خواهد شد و از هم‌اکنون احزاب و تشکل‌های سیاسی اصلاح‌طلب پیشنهادها و نقطه نظراتشان را پیرامون سازوکار نهایی این جریان در آوردگاه ۹۸ ارائه می‌دهند. کنشگران اصلاح‌طلب که در حلقه منتقدان شورای عالی سیاست‌گذاری قرارگرفته‌اند شامل دو گروه هستند؛ گروه نخست ضمن انتقاد صریح از عملکرد شورای عالی، بر محوریت احزاب در سازوکار جریان متبوعشان تأکید می‌کنند. گروم دوم، ضمن انتقاد از شورای عالی سیاست‌گذاری به دنبال راهکاری برای نقش‌آفرینی احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب در ساختار واحد اصلاح‌طلبان بودند؛ این مأموریت را شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بر عهده گرفت. در این بین باید از حزب اصلاح‌طلب مردم‌سالاری نام برد. این حزب، پیش‌نویس پارلمان اصلاحات را آماده و به صحن شورای هماهنگی آورد و سرانجام کلیات پارلمان به‌تصویب رسید.

مصطفی کواکبیان، دبیر کل حزب مردم‌سالاری، و از مدافعان ایده پارلمان اصلاحات بارها در عرصه سیاسی-رسانه ای به تشریح شکل‌گیری پارلمان پرداخت. او ۱۱ اسفند سال گذشته در کنگره حزب متبوعش با بیان اینکه پارلمان اصلاحات موجب نشاط بین اصلاح‌طلبان خواهد شد و از رخوت درمی‌آییم و منافاتی با دیدگاه‌های رئیس دولت اصلاحات ندارد، گفته بود: «طرح پارلمان اصلاحات را بنا داریم دوم خرداد ۹۷ عملیاتی کنیم».

حمیدرضا شکوهی: «فعالیت‌های شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، محلی از اعراب ندارد. اینکه در این جلسه (اشاره به جلسه آغاز به کار شورای عالی اصلاح‌طلبان) می‌خواهند چه تصمیمی بگیرند و چه‌کار کنند، برای ما مشخص نیست اما به‌طورقطع، ادامه فعالیت‌های این شورا، به صلاح فعالیت‌های حزبی نخواهد بود».

کواکبیان در حالی خبر از شکل‌گیری پارلمان اصلاحات خبر داده بود که عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات،  با خبرگزاری ایسنا گفت‌وگو کرد و گفت: «به نظر من ایدهی "پارلمان اصلاحات" در جریان اصلاحات محقق نمی‌شود و اصلاح‌طلبان با همین تشکیلات موجود فعالیت خود را ادامه می‌دهند».

وی با اعلام اینکه اصلاح‌طلبان در قالب شورای سیاست‌گذاری در انتخابات ۹۸ فعالیت می‌کنند، گفت: «ساختار کلی شورای سیاست‌گذاری حفظ می‌شود اما شاهد اصلاحاتی در شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان خواهیم بود».

علاوه بر اظهارنظر ناصری"مشاور رئیس دولت اصلاحات"، موسوی لاری، عضو مجمع روحانیون و نائب رئیس شورای عالی، ۵ اردیبهشت‌ماه سال جاری، از آغاز به کار رسمی دور جدید فعالیت‌های این شورا، طی هفته آینده خبر داد و گفت که: «دور جدید فعالیت‌های شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، هم‌زمان با نشست هیئت‌رئیسه این شورا با "دبیران کل احزاب ملی در تهران" که قرار است هفته آینده برگزار شود، آغاز می‌شود».

اعلام این خبر با اعتراض بخشی از بازیگران جریان اصلاحات مواجه شد. حمیدرضا شکوهی، عضو دفتر سیاسی حزب مردم‌سالاری، ضمن انتقاد از اعلام شورای عالی سیاست‌گذاری به‌عنوان سازوکار اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۸، گفت: «فعالیت‌های شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، محلی از اعراب ندارد. اینکه در این جلسه (اشاره به جلسه آغاز به کار شورای عالی اصلاح‌طلبان) می‌خواهند چه تصمیمی بگیرند و چه‌کار کنند، برای ما مشخص نیست اما به‌طورقطع، ادامه فعالیت‌های این شورا، به صلاح فعالیت‌های حزبی نخواهد بود».

اما در این گزارش، باید پرسید"ایدهی پارلمان اصلاحات" از کجا کلید خورد و چرا بخشی از جریان اصلاحات بر تشکیل این پارلمان تأکید می‌کنند؟

محمد قوچانی، روزنامه‌نگار و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، محمدعلی نجفی را از طراحان «پارلمان اصلاحات» می‌داند و می‌گوید: «احزاب اصلاح‌طلب می‌توانند بلوک‌ها و فراکسیون‌های این سازمان سیاسی بزرگ‌تر را تشکیل دهند. طرح پارلمان اصلاحات که اولین‌بار توسط دکتر محمدعلی نجفی در سال ۱۳۸۷ طرح شد، پیشنهاد خوبی برای این سازمان‌دهی جدید است».

سردبیر ارگان حزب کارگزاران اضافه کرد: «ایجاد پارلمان اصلاحات بر اساس سهمیه‌بندی احزاب اصلاح‌طلب کاری است که از رئیس دولت اصلاحات برمی‌آید؛ در صورت تأسیس پارلمان اصلاحات رفتارهای اصلاح‌طلبان منسجم خواهد شد و این انسجام هم برای خود آن‌ها و هم برای حاکمیت سودمند خواهد بود».

قوچانی معتقد است: «پارلمان اصلاحات (یا نام‌های مشابهی مانند مجمع ملی اصلاح‌طلبان) می‌تواند از تندروی و کندروی در بدنه اصلاحات جلوگیری کند، مسئولیت‌پذیری اصلاح‌طلبان را افزایش دهد و چپ‌روی اجتماعی و راست‌روی دولتی را کنترل کند. می‌توان در این پارلمان برای احزاب مهم بر اساس سابقه، بدنه، نفوذ اجتماعی و برنامه سیاسی مضربی از حضور در ساخت پارلمان را در نظر گرفت و به نتایج بهتری در اداره کشور رسید».

بااین‌حال اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۹۸ با چه سازوکاری وارد عرصه خواهند شد؟، آیا فهرست انتخابات آینده بار دیگر توسط شورای عالی تهیه خواهد شد؟

داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب مردم‌سالاری، در گفتگو با «پارس» از سازوکار جریان متبوعش در انتخابات ۹۸ رونمایی می‌کند و می‌گوید: «پارلمان اصلاحات ایده بسیار خوبی است و تا حدودی این ایده در قالب شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان محقق شده بود و نتیجه شورای عالی را در مقام عمل مشاهده کردیم».

وی با بیان اینکه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۹۴ شکل گرفت و در آن مقطع نتایج خوبی به دست آوردند، افزود: «بعد از انتخابات مجلس دهم مأموریت شورای عالی در انتخابات سال ۹۶ (ریاست جمهوری و شوراها) تمدید شد ازاین‌رو ایده شورای عالی سیاست گذرای در آن مقطع به‌خوبی جواب داد».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره سازوکار نهایی اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده نیز، گفت: «پارلمان اصلاحات می‌خواهد وحدتی فراگیرتر را ایجاد کند به همین جهت پارلمان اصلاحات در قالب گسترده و وسیع‌تری فعالیت می‌کند و هدف آن همان هدفی است که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را پدید آورد».