به گزارش پارس نیوز، 

فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی، درباره نقش نیروگاه اتمی بوشهر در تأمین برق کشور، اظهار کرد: اینکه باید سیستم فرسوده برق کشور را اصلاح کنیم، درست است البته ما در هر زمانی نیاز داریم تا تعدادی نیروگاه اضافه داشته باشیم که اجازه دهیم برخی نیروگاه‌ها از مدار خارج شوند و اشکالات جزئی آنها رفع شود.
 
وی با بیان اینکه همیشه باید برق نصب شده از آن چیزی که استفاده می‌کنیم حتی با در نظر گرفتن پیک مصرفی بیشتر باشد، تصریح کرد: تنوع در تولید برق بحث کارشناسی است و نه بحث ژورنالیستی؛ باید توجه کنند در این زمینه، ملاک بخش کارشناسی وزارت نیرو است که مشخص می‌کند چه مقدار از برق تولیدی کشور آبی، فسیلی، سیبل ترکیبی و هسته‌ای باشد.
 
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران با تأکید بر اینکه نباید اظهارنظرهای غیرکارشناسی در این زمینه داشته باشند، افزود: توجه کنند که یک نیروگاه 1000 مگاواتی برای ما کافی نیست و باید حداقل ما 10 هزار مگاوات برق هسته‌ای داشته باشیم، یعنی حدود 10 نیروگاه هسته‌ای باید در تنوع تولید برق ما وجود داشته باشد.
 
وی اظهار کرد: اگر نیروگاه بوشهر مدت زمان زیادی سپری کرده تا وارد مدار شود، به سوء مدیریت بستگی داشته و انتخاب راه، غلط بوده است، نباید یک نیروگاه هسته‌ای این مقدار زمان ببرد، البته از زمانی که بودجه به موقع تأمین شد، نیروگاه پیشرفت کرد و زمان معقولی برایش صرف شد تا ساخته شود.
 
عباسی با اشاره به اینکه نیروگاه اتمی بوشهر از زمانی که وارد مدار شده راهگشا بوده است، گفت: در تابستان و در اوج مصرف به کمک دیگر نیروگاه‌ها آمده است و شرایطی داشته که توانسته بار آن موقع را تأمین کند.
 
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه دوستان نباید نگاه سیاسی داشته باشند و به موضوع هسته‌ای سیاسی نگاه نکنند و برجام زده نباشند، ادامه داد: باید واقعیت‌های کارشناسی و نیازهای کشور را ببینند و براساس آن تصمیم‌گیری شود.
 
وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی سیاسی نگاه کردن به مسائل، راه غلطی است، اظهار کرد: در سال 90 وزارت نیرو طرحی را اجرا کرد و در آن به نتیجه رسیدند که تا سال 1410 در یک بازه زمانی 20 ساله باید 123 هزار مگاوات برق نصب شده داشته باشیم، البته از این مقدار 10 هزار مگاوات آن باید برق هسته‌ای باشد.
 
عباسی با اشاره به اینکه این پیش‌بینی طبق نظر کارشناسی و محاسبات نرم‌افزارهای بین‌المللی با توجه به وضعیت اقلیمی ایران در نظر گرفته شده است، افزود: در حال حاضر 3 هزار مگاوات برق هسته ای داریم و با این روند تا 1410، 2 الی 3 نیروگاه دیگر هم ساخته نخواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه اظهار نظر درباره مسائل هسته ای ممکن است با ملاحظات سیاسی برجامی باشد گفت: قطعی برق ربطی به کار کردن و یا هزینه در نیروگاه هسته ای ندارد بلکه به دلیل گرمی هوا، کاهش بارندگی و فرسودگی نیروگاه های آبی است. 
 
گفتنی است؛ امروز روزنامه آفتاب یزد در گزارشی به بررسی نقش نیروگاه اتمی بوشهر در تامین برق کشور پرداخته است و مطرح کرده به جای صرف زمان و هزینه در نیروگاه اتمی بوشهر بهتر نبود در سیستم فرسوده برق کشور اصلاحاتی انجام می دادیم؟