به گزارش پارس نیوز، 

'الدار ممدوف' مشاور سیاسی سوسیال دمکرات ها در شورای روابط خارجی پارلمان اروپا و مسئول هیات های اروپایی برای امور بین پارلمانی در امور ایران، عراق و مشرق در گزارشی با عنوان 'پشت پرده سیاست خرابکاری علیه برجام در اروپا' افزود: همانطور که اتحادیه اروپا در تلاش برای ارائه بسته اعتمادی شامل انگیزه های اقتصادی برای متقاعد کردن ایران جهت ادامه همکاری با برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) پس از خروج آمریکا است، برخی نیروها در تلاش هستند تا با خنثی کردن این اقدامات، در راستای سیاست های دولت ترامپ برای انزوای ایران گام بردارند. 

یکی از این موارد تلاش برخی اعضاء در پارلمان اروپا برای جلوگیری از همین دست اقدامات کلیدی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای حفاظت از برجام پیشنهاد دادند که در آن بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) مسئولیت تامین حمایت مالی از پروژه های سرمایه گذاری در ایران را عهده دار شود. از تاریخ 4 ژوئن (14خرداد ماه) زمانی که این طرح پیشنهاد شد، پارلمان با طرح قطعنامه ای، دو ماه این طرح را به تعویق انداخت. نخستین تلاش برای ایجاد خلل در این اقدام، در 28 ژوئن (7تیرماه) در کمیته بودجه (BUDG) انجام شد. این طرح توسط 'جرارد دپرز' سیاستمدار بلژیکی و سخنگوی کمیته بودجه با مخالفت روبرو شد. این طرح شکایت، شامل برخی نگرانی های مدیر ارشد بانک سرمایه گذاری اروپا در خصوص قرار گرفتن این بانک در معرض تحریم های ایالات متحده بود. اما برخی اظهارات سیاسی دیگری نیز در این شکایت مطرح شد که هیچ ارتباطی با برجام یا اقدامات لازم برای حفظ آن نداشت. 'نقض حقوق بشر، نقض پیوسته تعهدات بین المللی در زمینه فعالیت های هسته ای و آمادگی برای شکست برجام به رغم مدارک متعدد در مورد تبعیت ایران از بند بند برجام، شمار دیگری از اتهامات مطرح شده در این طرح بود. 

نویسنده در ادامه آورده است: با این شرح، این پرسش به ذهن می رسد که چرا باید یک گروه سیاسی اروپایی مانند اتحاد لیبرال ها و دموکرات ها برای اروپا، به رهبری 'خی ورهوفستات' نخست وزیر سابق بلژیک بخواهد برجامی که یک دستاورد بزرگ و منحصر به فرد برای اتحادیه اروپا است را تضعیف کند؟ دلیلش این است که 'دپرز' رئیس انجمن غیر رسمی 'دوستان ایران آزاد' در اتحادیه است و تنها هدف این گروه این است که سخنگوی گروه خشونت طلب مجاهدین خلق (منافقین) مستقر در فرانسه باشند که سال 2012 از فهرست سیاه اتحادیه اروپا خارج شد. گروهی که بنا دارند با هر رابطه میان ایران و اتحادیه مخالفت کنند. در واقع می توان گفت دپرز نه نماینده گروه سیاسی خود که در واقع نماینده و صدای مجاهدین (منافقین) در اتحادیه اروپا است. اما این گروهک در سالهای اخیر شمار فراوانی از حامیان خود در پارلمان و اتحادیه اروپا را از دست داده است و بسیاری از اعضای پارلمان اروپا تمایل به صحبت علیه این گروهک در اتحادیه را دارند. 

از دیگر اقدامات اتحادیه اروپا برای حفظ برجام، می توان به فعال کردن دوباره قانون بلوکه کردن برای حفاظت از شرکت های اروپایی در برابر تحریم های ثانویه ایالات متحده اشاره کرد و در این راستا هیچ کدام از گروه های مجاهدین خلق و دیگر گروه های دارای مواضع ضد ایرانی مانند حزب راستگرای طرفدار اسرائیل و متحدان سعودی و اماراتی شان حتی فرصت طرح شکایت را پیدا نکرده اند و این بدان معنی است که پارلمان قطعا اقدامات لازم را تا پیش از تاریخ 5 اوت (مرداد ماه) برای آغاز تحریم های آمریکا در پیش گرفته است. 

با این حال، این نشانه پایان مبارزه نیست. ایالات متحده در حال حاضر توانسته کشورهای حوزه بالتیک از جمله لهستان و مجارستان را به خود نزدیک کرده و آنها را مجبور کند به جای همگامی با بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) با واشنگتن همکاری کرده و از ایران دوری کنند. 

با این حال رای گیری در پارلمان اروپا، کمک فراوانی به 'فدریکا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کرده تا با همراهی فرانسه، آلمان و انگلیس، بسته اعتمادی حاوی انگیزه های اقتصادی برای ایران را به عنوان یکی از مهمترین اقدامات سیاسی در این زمینه مطرح کنند. در نهایت، برای اتحادیه اروپا مبارزه برای حفظ برجام به چیزی بیش از یک توافقنامه منع گسترش تسلیحات هسته ای با ایران تبدیل شده است. این نبردی است برای نجات نظم جهانی؛ نظم جهانی چند جانبه در برابر هجوم کسانی که به دنبال نابودی آن هستند. 

***'تارنمای لوبلاگ از نام جیم لوب سردبیر این تارنما، روزنامه نگار کهنه کاری که گزارش های تحلیلی از سیاست خارجی واشنگتن در قبال خاورمیانه می نوشت گرفته شده است. این تارنما اولین وبلاگ برای دریافت جایزه 'آرتور راس' برای گزارش گیری و تجزیه و تحلیل مستقل از آکادمی دیپلماسی آمریکا در سال 2015 بود. این تارنما در سال 2008 راه اندازی شد و هدفش بیشتر تحلیل سیاستهای اتخاذ شده از سوی واشنگتن در قبال تهران بود'.