photo_2018-06-09_20-57-46

   محمد خجسته

 


راستش را بگویم این روزها کمتر پیش می‌آید که مشکلات و رنج‌های مردم از تریبون‌های رسمی توسط خطیبان و سخنوران بیان شود.

اما شاعران، سخنرانان و اهل منبر دانا و سیاس آگاه از مشکلات این روزها می‌داند که باید از کوچکترین فرصت‌ها برای بیان و حل مشکلات مردم استفاده کند.

عید فطر امسال برای بسیاری از افراد شیرین بود. میثم مطیعی نیز از جمله افرادی است که چند سالی با ورود به موضوعات و مطالبات اجتماعی اقشار رنج کشیده توانسته جا در دل بسیاری از عموم مردم باز کند و حتی به اعتراف برخی، طیف‌های از طبقات مختلف جامعه را برای حضور در مراسم‌های مذهبی و ملی آشتی دهد.

مطیعی نماز عید فطر امسال را این گونه  با اشعارش آغاز کرد:"...

ای نشسته صف اول! صف ایثار آنجاست

آن سوی «نرده» ... ببین... لذت دیدار آنجاست

نکند «نرده» میان تو و مردم باشد

دردِ دل‌ها پسِ این فاصله‌ها گُم باشد

دوستان! صدق و صفای دهه شصت چه شد؟

راستی حال و هوای دهه شصت چه شد؟

آن مدیران جوانی که جهادی بودند

بی‌تکلّف، ز. همین مردم عادی بودند

شور آن شعله مگویید که خاموش شده

«اختلاس» آمده، «اخلاص» فراموش شده‌ای نشسته صف اول! به عدالت برخیز..."

اما مشخصا گفتن این سخنان در مقابل برخی افراد که در طول این سال‌ها در بدنه مدیریتی کشور حضور داشته‌اند و هرگز حاضر نیستند که صندلی خود را از دست بدهند بسیار هزینه‌زا خواهد بود. هزینه‌ای که به روش‌های گوناگون بر فرد مقابل اعمال می‌شود. از تخریب و تمسخر گرفته تا حمله زنجیره‌ وار و پیوسته توسط رسانه‌های این حلقه مدیریتی بسته ولی پر مدعا.

البته این سبک از اشعار سال پیش نیز توسط این مداح خوشنام و خوش‌آتیه خوانده شد و بعد از حملات و انتقادات برخی مسئولین صف اول نشین رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به میثم مطیعی فرمودند: "مسئولین رده بالای دولتی آمدند پیش من و گفتند توهین شده؛ من گفتم خیر، هیچ اهانتی نبوده است."

حال باید دید که امسال مسئولین دولتی و سایر قوا برای فرا از مسئولیتی که بر گردنشان است چه می‌گویند و این اشعار را غیر واقعی و دروغ می‌خوانند؟ یا اینکه به جای فرار از پاسخ‌گویی به مردم برای حل این مشکلات چاره‌جویی کرده و تمام تلاش خود را می‌کنند.