به گزارش پارس نیوز، 

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در اختتامیه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تهران بر اساس گزارشات ارائه شده جای خود را در سطح کشور و بین المللی باز کرده است، گفت: استقبال چشمگیر مردم از این نمایشگاه و بازدید رهبر انقلاب از آن نمایشگر سرزنده و فرهیخته بودن جامعه ایرانی است.

وی افزود: سیاست های خوبی در بخش فرهنگ کشور اتخاذ شده و امیدوارم در هماهنگی بین اصحاب فرهنگ و دولت این سیاست ها را استمرار ببخشیم.

جهانگیری با اشاره به ضرورت حمایت از کتاب، تاکید کرد: کتاب مظهر اندیشه است و رونق کتاب به معنای رونق اندیشه است. اندیشه و نقد مکمل همدیگر است و کتاب میدان این رقابت است. دولت در حوزه کتاب سیاستی گشوده در پیش گرفته و به اندیشه رقیب باید فرصت فعالیت بدهیم.

وی افزود: دولت، بخش خصوصی و آحاد شهروندان نسبت به جایگاه اصحاب نشر باید حساس باشند. بعضی تصور می کردند در دوران فضای مجازی کتاب می میرد، اما کتاب امروز حیات جدیدی پیدا کرده است.

ترویج کتاب، سیاست قطعی دولت و نهادهای عمومی است

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه ترویج کتاب، سیاست قطعی دولت و نهادهای عمومی است، تأکید کرد: ترویج کتاب، ترویج اندیشه و منطق است و ملتی که به کتاب متکی است، به منطق و عقلانیت نیز تکیه دارد.

وی افزود: شعار امسال نمایشگاه موضوعی در همین راستاست که به دنبال ترویج بیشتر کتاب در جامعه باشیم. کتاب را باید به متن جامعه و زندگی مردم برگردانیم. هرگونه خدمتی به کتاب، کتابخوان و کتابدار، خدمت به فرهنگ و جامعه است که دولت نیز کمک خواهد کرد.

جهانگیری با بیان اینکه باید به نوقلمان مانند پیشکسوتان توجه کرد، ادامه داد: مرکزنشینان و ساکنان مناطق دورافتاده کشور باید در یک سطح مورد توجه قرار گیرند. در هر کاری اگر اقتصاد نباشد، ادامه حیات آن کار با دشواری روبرو خواهد شد. در حوزه نشر گاهی‌ اوقات کتاب‌هایی که با زحمت زیاد نوشته می‌شود، تیراژ محدودتر دارد. دولت با ابزارهایی که در اختیار دارد مانند یارانه و ارز، می‌تواند به نشر بیشتر این کتاب‌ها کمک کند.

وی با تأکید بر لزوم استمرار حرکت قانونمند نشر تأکید کرد: با محدودیت نمی‌توانیم از اقداماتی که با سلیقه ما همخوانی ندارد، جلوگیری کنیم. وقتی محدودیت در بازار نشر ایجاد کنیم، بازارهای نشر در کشورهای فارسی‌زبان اطراف ما رشد پیدا می‌کند.

شفافیت باید سرلوحه سیاستگذاری‌ها باشد

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: تقریباً کتابی نیست که برای آن محدودیت ایجاد کرده باشیم و امروز در دسترس مردم نباشد. دولت باید عرصه حمایت از فرهنگ و آزادی فرهنگی را که در پیش گرفته، با جدیت ادامه دهد.

جهانگیری افزود: شفافیت باید سرلوحه سیاستگذاری‌ها باشد و کار نشر باید به اهالی این حوزه واگذار شود. مقررات مزاحم و مجوزها و ممیزی‌های بی‌مورد باید به حداقل خود برسد تا ناشرین با آرامش و امنیت بیشتری فعالیت کنند.

وی با تأکید بر اینکه رونق کتاب، رونق عقلانیت و تدبیر است، گفت: در مقطع فعلی به شدت به عقلانیت، تدبیر و مدارا نیازمند هستیم. هنر مدیران کشور این است که در شرایطی که قرار گرفته‌ایم، کشور را از این حوادث به خوبی عبور دهند.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: بعد از تشکیل دولت روحانی، مهمترین چالش پیش‌رو، تحریم‌های ظالمانه بود و در کنار آن فضای نااطمینان اقتصادی در داخل و ایران‌هراسی در خارج به وجود آمده بود. ما توانستیم در یک مذاکره فشرده و بسیار قوی، برجام را نهایی و به تصویب شورای امنیت برسانیم.

آمریکایی‌ها بعد از برجام، هیچ کار جدی برای اجرای آن انجام ندادند

جهانگیری با بیان اینکه آمریکایی‌ها بعد از برجام، هیچ کار جدی برای اجرای آن انجام ندادند، گفت: ترامپ بعد از روی کار آمدن تلاش کرد تا در یک سال و نیم گذشته فضای ناامنی را بر اقتصاد کشورمان حاکم کند و در نهایت هفته پیش رسماً اعلام کرد که از برجام خارج می‌شود.

وی افزود: در ابتدای کار روشن است که آمریکایی‌ها با خروج از برجام، به اعتبار خود لطمه زدند. در یک نظرسنجی پیش از خروج آمریکا از برجام، بیش از ۶۰ درصد مردم آمریکا با خروج از برجام مخالفت کردند. آنها با کشورهای مختلف که رایزنی کردند، همگی مخالف بر هم زدن برجام بودند و این کار را صرفاً با هماهنگی رژیم صهیونیستی و حکومت آل‌سعود انجام دادند.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ملت ایران باید نسبت به اهداف پشت پرده آمریکایی‌ها شناخت پیدا کند، تصریح کرد: آمریکایی‌ها در مرحله اول می‌خواهند به اقتدار کشور لطمه بزنند؛ آنها با ایران مشکل دارند، چرا که چندی قبل یکی از مقامات جمهوریخواه به خلیج‌فارس آمد و گفت «ریشه ملت ایران را باید خشکاند». آنها می‌خواهند آینده مخاطره‌آمیزی پیش‌روی ملت ایران بگذارند و به اقتصاد ما ضربه بزنند.

جهانگیری گفت: در مقطع فعلی باطل و سحر توطئه‌های آمریکایی‌ها، یک انسجام و وحدت داخلی است.

وی ادامه داد: چندی پیش آمریکایی‌ها موضع‌گیری تندی علیه یکی از کشورهای اسلامی همسایه کردند؛ مهم‌ترین اقدام این کشور در پاسخ به این موضع‌گیری تند، این بود که در نشستی بیش از ۱۸۰۰ نفر از نخبگان و علمای آن کشور زیر یک سقف جمع شدند، همه اختلافات را کنار گذاشتند تا این توطئه رفع شود.

با قدرت دیپلماسی که امروز داریم باید فضای بین‌المللی را علیه آمریکا زنده نگه داریم

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه سرمایه‌های بزرگی که ملت ایران دارد باید حفظ شود، گفت: یکی از سرمایه‌های بزرگ ما قدرت دیپلماسی است که حتی خود ترامپ نیز به آن اعتراف و گفت «وقتی ظریف را دیدم، فهمیدم که وزیر خارجه پیشین آمریکا حریف او نخواهد شد». با قدرت دیپلماسی که امروز داریم باید فضای بین‌المللی را علیه آمریکا زنده نگه داریم.

جهانگیری افزود: آمریکایی‌ها فکر می‌کنند اقتصاد ایران متلاشی می‌شود، اما ما بر اساس رصدهایی که داشتیم، سیاست‌های جدید اقتصادی را به مرحله اجرا رساندیم. آنها انتظار داشتند شاخص‌های اصلی اقتصاد ایران و بازار دچار تلاطم شود، اما کمترین اتفاقی در این حوزه نیفتاد.

وی با تأکید بر اینکه کالاهای اساسی به اندازه کافی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: سیاست‌های ارزی به موقع اجرا شد و همه نیازهای کشور امروز با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین می‌شود. باید برای آینده کشور برنامه‌ریزی کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: هنر نیست در چنین شرایطی، برخی به دنبال اندوختن ثروت‌های زیاد باشند؛ البته ما نخواهیم گذاشت چنین اتفاقی بیفتد.

جهانگیری با تأکید بر اینکه ارتباطمان را با کشورهای دوست تقویت می‌کنیم، افزود: دیپلماسی کشور فعال شده و امیدواریم چین، روسیه و اتحادیه اروپا تضمین‌های لازم را برای برخورداری ایران از منافع برجام بدهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایران فرصت‌ها و توانمندی‌های بسیاری دارد. مدیریت کشور باید بار دیگر خود را نشان دهد و حتماً از فرصت پیش آمده برای رشد، توسعه و بالندگی کشور استفاده خواهیم کرد.