به گزارش پارس نیوز، 

«ولادیمیر سوتنیکف» دانشمند سیاسی مستقل روسی گفت: توافق هسته ای و لغو تحریم ها در سال 2015 ، زمینه ساز بازگشت شرکت های اروپایی به ایران بود. اما معلوم نیست که این شرکت ها در شرایط جدید قادر به ادامه داد و ستد با ایران باشند که در نتیجه، فضا برای روسیه باز می شود و مسکو می تواند مراودات تجاری و اقتصادی بیشتری با ایران داشته باشد.

«ایگور دلانو» تحلیل گر گروه دیده بان فرانسه - روسیه نیز گفت: شرکت های اروپایی به میزان بیشتری تحت تاثیر بازار آمریکا هستند و برای اینکه دچار مشکل نشوند باید مطیع باشند؛ اما روس ها تاثیر کمتری می گیرند و کمتر ضرر می بینند.

وی یادآور شد که شرکت های روسی حتی زمانی که تحریم ها به اجرا در آیند، در ایران بدون سراسیمگی به فعالیت ادامه می دهند.

این تحلیل گر گفت: شرکت های روسی به فعالیت در شرایط اجبار اقتصادی و حقوقی عادت دارند. آمریکا به طور سیستماتیک ایران را به سوق یافتن بیشتر به سوی روسیه و چین وا داشته است. 

وی یادآور شد که سطح مبادلات دو جانبه تجاری ایران و روسیه در سال 2017 به یک میلیارد و 700 میلیون دلار رسید، که 20 درصد کمتر از سال قبل از آن و بسیار کمتر از رقم سه میلیارد دلاری در اواخر سال های 2000 بود.

در همین حال، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر اخیر خود به تهران با اعلام اینکه مسکو هراسی از تحریم ها ندارد، گفت که دو کشور مایل به ادامه همکاری های اقتصادی هستند.