به گزارش پارس نیوز، 

روزنامه استار با انتشار گزارشی تحت عنوان 'اعمال تحریم علیه تهران، اروپا را نیز هدف می گیرد' به عواقب خروج ترامپ از برجام علیه کشورهای اروپایی پرداخت و نوشت: خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای با ایران(برجام) و احتمال وضع تحریم های سنگین اقتصادی علیه ایران از هم اکنون باعث وحشت بسیاری از شرکت های اروپایی شده است چرا که بسیاری از آنها دارای روابط تجاری ـ بازرگانی بسیار گسترده ای با ایران هستند.

به نوشته این رسانه، اگر چه مقامات کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه بارها در اظهارات خود از پایبندی کشورشان به برجام سخن گفته اند اما بی تردید اعمال تحریم ها علیه ایران و متضرر شدن اقتصاد اروپا از این اقدام، می تواند در مواضع مقامات برلین، لندن و پاریس تزلزل جدی ایجاد کند.

بنا بر اعلام استار، ترامپ با این اقدام اقتصاد اروپا را نیز به گروگان خواهد گرفت و بیش از پیش خواهان جلب سرمایه های این کشورها خواهد بود.

این رسانه نزدیک به دولت ترکیه اضافه کرد: برآورد کارشناسان اقتصادی ـ سیاسی نشان می دهد که با وضع تحریم ها علیه ایران، به عنوان نمونه شرکت های تجاری فرانسوی که با ایران دارای روابط بازرگانی زیاد هستند، حدود 30 میلیارد یورو ضرر می کنند و متعاقب آن اخراج کارکنان از شرکت ها به افزایش بیکاری در سطح اروپا دامن خواهد زد.

پرفسور خدیجه بریل دده اوغلو وزیر سابق اتحادیه اروپای ترکیه و رییس دانشکده روابط بین الملل دانشگاه گالاتاسرای استانبول هم با انتشار یادداشتی در روزنامه استار مدعی شد که اعمال تحریم های اقتصادی از سوی آمریکا علیه ایران، علاوه بر ایران اقتصاد کشورهای اروپایی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و به عبارتی می توان گفت که این تحریم ها به اهرم فشاری علیه اروپا تبدیل می شود تا سرمایه های بیشتری از این منطقه به آمریکا روانه شود. 

به باور این تحلیلگر ارشد روابط بین الملل، خروج ترامپ از برجام، در آینده مسیر افزایش ارزش دلار نسبت به یورو را هموارتر خواهد کرد و از سوی دیگر شرکت های اروپایی را با زیان هنگفتی مواجه خواهد ساخت.

روزنامه ینی آکیت نیز با انتشار گزارشی تحت عنوان 'تحریمهای آمریکایی علیه ایران، اروپا را نیز هدف قرار می دهد' نوشت: خروج آمریکا از برجام، اقتصاد اروپا را تحت تاثیرات منفی قرار می دهد که به همین دلیل سران کشورهای اروپایی این اقدام کاخ سفید را محکوم کردند و مخالفت خود را با این رفتار ترامپ نشان دادند.

به نوشته این رسانه، تخمین خسارات وارده به شرکت های اروپایی پس از وضع احتمالی تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران به حدی است که از اکنون مقامات اروپایی را به فکر فرو برده و گزارش های منتشره در مطبوعات آنها به ویژه در انگلیس و فرانسه حاکی از آماده شدن مقامات قضایی برای شکایت از واشنگتن در سازمان تجارت جهانی است.

گونتای شیمشک مدیر اخبار اقتصادی روزنامه خبر تورک با انتشار مقاله ای تحت عنوان 'تصمیم ترامپ، شرکت ها را هدف می گیرد' از ناراحتی و زیان غرب به دلیل خروج آمریکا از برجام اشاره کرد و نوشت: روابط تجاری ـ بازرگانی میان اروپا و آمریکا مورد انتقاد ترامپ قرار دارد و رییس جمهوری این کشور سطح این روابط را پایین تفسیر می کند.

به نوشته این کارشناس اقتصادی، سیاست ترامپ بر محور جذب سرمایه های بیشتر از سایر کشورها است و به همین منظور شاهدیم که چندی پیش تعرفه گمرکی واردات فولاد و آلومنینیوم از کشورهای اروپایی را به بهانه حمایت از تولید کنندگان داخلی این صنایع افزایش داد.

شیمشک اضافه کرد: روند در پیش گرفته مقامات کاخ سفید در خصوص برجام به بالا رفتن ارزش دلار در برابر یورو منجر خواهد شد و از سوی دیگر موجب کاهش و یا قطع روابط تجاری شرکت های اروپایی با ایران خواهد شد که از جمله می توان به ضرر چند میلیارد یوررویی ایرباس در آینده نزدیک اشاره کرد.

وی تاکید کرد: پس از اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران، شرکت های اروپایی به ناچار و به دلیل ترس از پرداخت جریمه های سنگین، قید تجارت با ایران را خواهند زد و در این حین مجبور هستند که سطح روابط تجاری خود را با متحدان منطقه ای واشنگتن افزایش دهند.

به گزارش ایرنا، توافق ایران، روسیه، آمریکا، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا که در سال 2015 به دست آمد، درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران است که به نام برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) شناخته می شود.

با روی کار آمدن دونالد ترامپ و دولت جدید آمریکا، این تعهد از سوی واشنگتن اجرا نشده و در عمل با ایجاد جنگ روانی، منافع ایران را در این توافق به گروگان گرفته اند در حالی که ایران بر اساس 11 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی به همه تعهدات خود به طور کامل پایبند بوده است.

دونالد ترامپ سه شنبه گذشته در سخنرانی در کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا از توافق هسته ای با ایران خارج می شود.

این اقدام با انتقاد گسترده کشورهای مختلف از جمله مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سران انگلیس، فرانسه و آلمان روبرو شد و اعلام کردند که به برجام پایبند می مانند.