به گزارش پارس انقلا ب اسلا می به رهبری حضرت اما م خمینی (ره) بنیانگذار تفکری جدید در نظام حکومتی شد که امروزه از آن به مردم سالا ری دینی یاد می شود، نظامی که توانست در عین پایببندی به ارزش های اسلا می، به پشتوانه آرای مردمی خود، بسیاری از معادلا ت و محاسبات را در سطح جهانی به هم ریخته و به گونه ای عمل کند که به عنوان یک الگوی حکومتی مورد توجه بسیاری از کشورهای دنیا و از جمله کشورهای اسلا می قرارگیرد و آغاز حرکت بیداری اسلا می در کشورهای مختلف نیز به عنوان یکی از بارز ترین نتایج مقبولیت این تفکر در جهان به شمار می رود.

تفکری که اگر درست تحلیل نشود و چالش ها و فرصت های پیش روی آن به درستی شناخته و شناسانده نشود؛ بیم آن می رود که از درون دچار نوعی آسیب شده و به مرور زمان باعث تخریب محتوا و یا انحراف از مسیر اصلی آن گردد.

محتوای اصلی این سیستم حکومتی را می توان در عنوان آن یعنی جمهوری اسلا می جستجو کرد عنوانی که بر گرفته از کلا م بنیانگذار آن بود که فرمودند: جمهوری اسلا می نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد. نظامی که مردم انقلا بی ایران در اولین رفراندوم عمومی به فاصله کمتر از سه ماه بعد از پیروزی با رای ۹۸.۲ درصدی خود بر آن مهر تایید زدند.

همه می دانیم که دشمنان این نظام از همان اوان پیروزی انقلا ب تلا ش های زیادی نمودند تا این نظام حکومتی را که مبتنی بر دو اصل اساسی جمهوریت و اسلا میت بود با شکست مواجه کنند و در این راه ازهیچ کوششی فروگذار نکردند.

اما خوشبختانه این نظام توانست به پشتوانه آرای مردمی و با میانگین یک انتخابات در هر سال، علیرغم وجود مشکلا ت پیش رو که برخی از آنها نتیجه همین دشمنی ها بود از تمام این موانع با موفقیت عبور کرده و در بسیاری از زمینه ها نیر موفقیت های چشمگیر و ارزشمندی کسب نماید که برای آگاهی بخشی به نسل های سوم و چهارم و نسل های بعدی انقلا ب لا زم است در جای خود به صورتی واقع بینانه مورد کنکاش و تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا چالش ها و فرصت های پیش رو احصاء شده و در جهت رفع چالش ها و استفاده بهینه از فرصت ها برنامه ریزی اصولی صورت پذیرد.

واقعیتی که امروزه در مواجهه با جامعه انقلا بی ایران قرار دارد، این است که دشمنان وقتی در جبهه براندازی نظام موفقیتی حاصل نکردند از سال های قبل جبهه خطرناک دیگری را در مقابل جمهوری اسلا می ایران گشودند که در صورت بی توجهی و یا غافل شدن از آن ممکن است بسیاری از دوستان و دوستداران انقلا ب در دامن توطئه دشمن گرفتار شده و ناخودآگاه در جبهه دشمن شمشیر بزنند.

تحلیل واقع بینانه شرایط، چالش ها و فرصت های پیش روی نظام اسلا می زمان و مکان نمی شناسد، بلکه باید در طول زمان و در یک شرایط طبیعی صورت پذیرد و نباید اجازه دهیم زمان به عنوان سرمایه اصلی جامعه از بین برود و منتظر شرایط خاص بمانیم.

واقعیت این است که در طول بیش از سه دهه از انقلا ب از این مهم غفلت نموده و تحلیل وضعیت را به زمان های خاص انتخابات و آن هم انتخابات ریاست جمهوری محدود نموده ایم که این نوع از تحلیل ها حداقل دو آسیب بزرگ را به همراه داشته است؛ یکی اینکه تحلیل گران با نگاه جانبدارانه بجای تحلیل واقعیت، تحلیل عملکرد نموده و سعی کردند با انگشت گذاشتن روی نقاط ضعف دولت های گذشته با هدف تخریب رقیب و تقویت رفیق، توجه آحاد جامعه را به شعارهای انتخاباتی کاندیداهای مورد نظر خود جلب نموده و زمینه رای آوری آنان را افزایش دهند.

آسیب دیگر آنکه در چنین شرایطی آحاد جامعه به دلیل فراوانی بالا ی تحلیل های ارائه شده فرصت مرور همه تحلیل های مطرح شده با تفکرات مختلف را نداشته و بیشتر از آنکه به واقعی بودن یا نبودن نقدهای صورت گرفته و عملیاتی بودن یا نبودن شعارهای انتخاباتی توجه جدی داشته باشند گرفتار تحلیل های احساسی شده و براساس این تحلیل ها تصمیم سازی و تصمیم گیری می کنند که هر دوی آنها تهدیدی برای نقد منصفانه به حساب می آیند.

متاسفانه نتایج و آثار سوء اینگونه تحلیل های غیر واقع بینانه که در دوره های مختلف انتخابات شاهد آن بوده ایم بسیار زیاد است که اگر آن را ناشی از بی اطلا عی تحلیل گر از غیرواقعی بودن آن بدانیم، باید از آنها به عنوان تحلیل ناآگاهانه یاد کنیم و چنانچه با اطلا ع از غیرواقعی بودن آنها این گونه تحلیل ها ارائه شده، باید عنوان تخریب عالمانه را برای آنها انتخاب کرد.

به نظر می رسد اشاره به برخی از این تحلیل ها در شرایط کنونی جامعه لا زم است، تا از این طریق نسل امروز که واقعیت های آن روزها را درک نکرده، دچار اشتباه محاسباتی نشود و به عنوان بخشی از مردم غیرتمند ایران اسلا می که همیشه ثابت کرده اند در وفاداری به ارزش های اسلا م و انقلا ب از مسئولین جلوتر هستند؛ این بار نیز بتوانند به یک تصمیم درست دست یافته و فارغ از تفکر حزبی و جناحی، خالق حماسه ای دیگر در دفاع از ارزش های انقلا ب بوده، پوزه دشمنان و بد خواهان نظام را به خاک بمالند.

امید که در گزارش های آتی بتوانیم به مصداق های این موضوع اشاره و از نظرات ارزشمند مخاطبان نیز بهره مند شویم.