به گزارش پارس: رئیس دولت اصلاحات برای رای آوردن لیست امید در شورای شهر پنجم تهران بسیار مایه گذاشت و با حمایت از تصمیم شورای عالی سیاستگذاری رای به لیست امید را تکرار کرد: « ضمن احترام به کسانی که در فهرست نهایی شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان قرار نگرفته و به هر دلیل بیرون از لیست شورا قرار دارند، برای جلوگیری از شکستن آراء باید یک لیست را انتخاب کرد.انتظار دارم که همه عزیزان در سراسر کشور، بخصوص در تهران، همراه با رأی به جناب آقای دکتر روحانی، به فهرست “امید” شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان رأی بدهند.»

در همین حال اما اظهاراتی از سوی برخی از اصلاح طلبان منتشر شد که گویای لابی و فشار و زدو بند برای قرار گرفتن در لیست امید اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر بود. فاطمه دانشور از درخواست دو میلیارد تومانی برای حضور در لیست گفت. محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاست گذاری عنوان کرد که خودش لیست را تنها 24 ساعت قبل از اعلام دیده بود! ولی به تدریج با مشخص شدن ضعف شوراری شهر و شهردار منتخب آن در اداره شهر قاطبه اصلاح طلبان یا پای خود را از مسئولیت پذیری در زمینه مدیریت شهری جدید عقب کشیده اند یا آنکه با چشمان بسته همچنان به حمایت از عملکرد نکرده نجفی می پردازند.

هرچند رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی در آن زمان در نامه ای به خاتمی از حمایتش نسبت به لیست شورا انتقاد کرده بود ولی از وجود فشار برای اعلام تکرار می کنم دیگر در این زمینه گفته بود: « حتما ایشان برای تایید لیست امید تحت فشار بوده‌اند. باید بگویم عده خاصی که دوست دارند نقش پشت پرده را داشته باشند و در تهیه و تدوین این لیست هم‌ اثرگذار بودند. خاتمی و محمدرضا عارف را تحت فشار قرار دادند که بر طبق خواسته آنان رفتار کنند.»

با این حال در این بین مسئولیت سیدمحمدخاتمی، رهبر جریان اصلاحات از همه در مشکلات و مسائل شهر تهران که ناشی از ضعف و ناتوانی محمدعلی نجفی و شورای شهر است، بیشتر است. در ضمن آنکه برخی سعی می کنند تا عنوان کنند گزینه مدنظر خاتمی،  محسن مهرعلیزاده یا حبیب الله بیطرف بود، ولی هیچ گاه این موضوع تایید نشد. اما در همین زمینه عبدالله ناصری، فعال اصلاح طلب و عضو شورای عالی سیاست گذاری در مصاحبه ای در 29 مرداد ماه اعلام کرده بود که گزینه های شهرداری تهران بر اساس شاخص های رئیس دولت اصلاحات انتخاب شدند: « از میان این افراد هر شخصی انتخاب شود به اتفاق آرا مورد پذیرش شورای شهر خواهد بود و حتما قابلیت‌هایی که رهبری اصلاحات گفتند را دارند و بر اساس شاخصه‌های مورد تاکید آقای خاتمی انتخاب شدند. رهبر اصلاحات تاکید داشتند که شهردار تهران باید کارآمد، پاک دست و ملی باشد که قطعا در جلسه دیروز نیز این ویژگی‌ها مد نظر قرار گرفته شده است.»

به هر حال انتخاب 21 عضو شورای شهر و انتخاب شهردار توسط این لیست به صورت مستقیم با مسئولیت خاتمی صورت پذیرفته و نمی توان به راحتی قبول کرد در حال حاضر که آبادانی و سازندگی در شهر تهران تعطیل شده و حاشیه سازی های شهردار و اعضای شورای شهر کار خدمات رسانی را مختل ساخته، رئیس دولت اصلاحات پای خود را عقب بکشد و در مقابل این فاجعه پاسخگو نباشد. هرچند وی در برابر فجایع لیست امید در مجلس و فراکسیون شکل گرفته از این لیست نیز سکوت کرده و به هیچ عنوان قصد ندارد مسئولیت پذیر باشد.

محمد آقازاده، فعال اصلاح طلب در خرداد سال گذشته دربار پیامدهای انتخاب لیست امید و شهردار اصلاح طلب هشدار داده بود و از خاتمی به عنوان مسئول این فاجعه نام برده بود که می بایست سال بعد پاسخگوی مسائل پیش آمده باشد: «  وقتی پای شفاف سازی در مورد لیست امید به میان می آید وفاداری تبدیل به خیانت می شود چرا که هم آن وفاداری و هم این خیانت میل به معظوف به قدرت را ارضا می کند، از همین حالا می توان گفت شهرداری با انحصار طلبی اصلاح طلبان روزهای دشواری را تجربه خواهد کرد… سال دیگر پیامدهای این روش مخرب معلوم می شود. این نوشته بعنوان سند باقی می ماند تا همه بدانند هشدارها داده شد ولی مستی قدرت هم گوش را ناشنوا و هم چشم را نابینا می کند ، در آن روز خاتمی بی هیچ تعارف باید جوابگوی شرایطی باشد که در ایجادش نقش اصلی را بازی کرد.»

باید همچنان منتظر ماند تا رئیس دولت اصلاحات در مقابل تمام انتخاب های غلطی که بر مردم تحمیل کرده جوابگو باشد. از انتخاب حسن روحانی تا لیست امید در مجلس و شورای شهر که تنها و تنها بساط قدرت گیری و نه خدمت رسانی را برای برخی از قدرت طلبان پهن کرده است.