گروه تحلیلی خبری " پارس"_ احدشیرزاد: نامگذاری سال ۹۷، در راستای سلسله نامگذاری‌های اقتصادی سال‌های اخیر انجام شد و رهبر انقلاب با انتخاب عنوان «حمایت از کالای ایرانی»، نشان دادند که زنجیره‌ی نامگذاری‌های اقتصادی فعلاً قطع نمی‌شود، اما نامگذاری سال ۹۷ ویژگی‌های خاص خود را دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

۱- «حمایت از کالای ایرانی»، مصداقی ترین و عینی ترین نامگذاری سال‌های اخیر است. اگر سال‌‌های پیش به تشخیص رهبر حکیم انقلاب، نامگذاری‌هایی از قبیل «جهاد اقتصادی»، «همّت مضاعف و کار مضاعف»، «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی»، «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» انجام شد، که هرکدام دامنه وسیعی از مفاهیم را شامل می‌شد، نامگذاری سال ۹۷، به یک نقطه مشخص و ملموس تمرکز یافته و در پایان سال، به راحتی می‌توان میزان عملی شدن آن را اندازه‌گیری کرد.

۲- نامگذاری سال ۹۷ بیش از هر نامگذاری‌ دیگری، قدرت بسیج کنندگی عموم مردم را داراست. به عبارتی؛ مردمی ترین نامگذاری است. بدیهی است که همه آحاد جامعه، از قبیل مردم و مسئولین، در قبال نامگذاری‌های سال، وظایف مربوط به خود را دارند، اما بسیاری از نامگذاری‌ها بیشتر ناظر به عملکرد مسئولین و خطاب به آنان است و عموم مردم، بیشتر نقش مطالبه‌کننده تحقق آن‌ها را ایفا می‌کنند. به عنوان مثال؛ در نامگذاری «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» یا در «تولید ملّی؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانی» وظایفی نهفته است که بیشتر به مسئولان مرتبط است و چه بسا بسیاری از اقشار جامعه، ارتباط خیلی نزدیکی با مقوله‌هایی از قبیل تولید، سرمایه و... نداشته باشند. اما در نامگذاری سال ۹۷، تک تک آحاد جامعه به میدان فراخوانده شده‌اند و به جرأت می‌توان گفت کمتر ایرانی را می‌توان یافت که اهل خرید کالاهای مختلف نباشد.

۳- از طرفی، نامگذاری «حمایت از کالای ایرانی» چنان ویژگی دارد که در تک تک روزهای سال، می‌تواند بروز و‌ ظهور داشته باشد و خود را نشان دهد و اینطور نیست که به مقطع خاصی از سال مربوط شود. «خرید»، مقوله‌ای است که نه تنها هر روز، بلکه هر ساعت اتفاق می‌افتد و مردم ایران در سال ۹۷ هر روز امکان محقق کردن این نامگذاری و عمل به آن را پیدا می‌کنند.

۴- نامگذاری سال ۹۷، یک نامگذاری چند وجهی است و نمی‌توان گفت صرفاً اقتصادی است؛ بلکه ایجادکننده یک پیوند بین فرهنگ، اقتصاد و سیاست است. از یک سو، خرید کالای ایرانی باید تبدیل به فرهنگ افراد جامعه شود و مادامی که مردم به این باور نرسند که باید کالای ایرانی خرید، اتفاقی رخ نمی‌دهد(جنبه فرهنگی)، از سوی دیگر، چون با مقوله‌های کالا، خرید و فروش، تولید و... سر و کار دارد، اقتصادی است و از طرفی، چون دولت باید سیاست‌هایی از قبیل جلوگیری سرسختانه از ورود کالای قاچاق و نیز واردات بی‌رویه کالا را در دستور قرار دهد و نیاز به بازنگری در برخی سیاست‌ها دارد، می‌توان گفت که جنبه سیاسی دارد.

۵- عنوان سال ۹۷، در شرایطی «حمایت از کالای ایرانی» قرار می‌گیرد که مقدمات آن در سال‌های قبل و با پافشاری‌های مکرر آیت‌الله خامنه‌ای بر امر اقتصاد و جنگ اقتصادی، فراهم شد و حول آن، گفتمان‌سازی‌های مختلفی انجام شد. به طوری که اگر در سال‌های نه چندان دور، کسی جرأت تبلیغ کالای ایرانی را نداشت و به سهولت از سوی مصرف‌کننده پس زده می‌شد، اکنون شاهد این هستیم که در گوشه و کنار، حرکات و کمپین‌هایی برای حمایت از کالای ایرانی شکل گرفته است و عموم مردم کم‌کم به این باور رسیده‌اند که برای نجات اقتصاد کشور، چاره‌ای جز پناه بردن به کالای تولید داخل نیست. لذا نامگذاری سال ۹۷، تکمیل کننده این زنجیره است و می‌تواند گفتمان سازی پیرامون خرید کالای ایرانی را به اوج برساند.

۶- به طور کلّی، پس از قریب به یک دهه نامگذاری اقتصادی از سوی رهبر حکیم انقلاب و تأکیدات فراوان بر اهمیت مسائل اقتصادی، جنس نامگذاری سال ۹۷ طوری است که می‌توان شاهد به ثمر رسیدن همه نامگذاری‌های قبلی و تلاش‌های اقتصادی بود. حمایت از کالای ایرانی، می‌تواند جهشی را در اقتصاد ایران به وجود آورد و رونق چشم‌گیری به فضای کسب و کار کشور بدهد.