به گزارش پارس نیوز، 

محمد خجسته: یکی از مهم ترین کارکردهای مجموعه های اجرایی و دولت ها ارائه گزارش عملکرد به مردم درباره اقداماتی که داشته و گرفتن ارتباط فوری و راحت در دسترس با مردم است.امروز با گسترش شبکه های مجازی در قرن 21 شاهد آن هستیم که که سیاستمداران و افرادی که در جایگاه اجرایی کشورها حضور دارند در عرصه فضای مجازی نیز حضور گسترده و پرقدرتی را به نمایش می گذارند.

در کشور ما نیز به همین روال حضور سیاسیون و مسئولین دولتی بسیار زیاد است. برای مثال در سال 1392 و همزمان با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور کشورمان او و وزیرانش حضور گسترده خود را در شبکه های مجازی گسترش دادند.

این موضوع در حالی است که تا پیش از این رسم بر آن نبود وزرا از عملکرد روزانه خود به مردم گزارش دهند اما بعد سال 92 بود که بسیاری از افراد کابینه حسن روحانی وارد فضای توئیتر شدند. این ورود تا آنجا پر سر و صدا شد که مثلا در موضوع مذاکرات برجام محمد جواد ظریف گزارش و نتایج مذاکرات را در صفحه خود منتشر می کرد.

آقای ظریف از همان روزهای ابتدای کار صفحه فیسبوکی نیز با نام خودش راه اندازی کرد و خاطرات روزانه اش را با مردم در میان گذاشت. آقای ظریف در مقایسه با هم صنف هایش حتی پا را فراتر گذاشت و جواب برخی از کامنت های مردمی را نیز در صفحه اش داد. البته فرزندان ظریف نیز در مدیریت فیسبوک به او کمک می کنند.

یا از طرف دیگر حسام الدین آشنا از ابتدای دولت با راه اندازی صفحه توئیتر پرحاشیه خود توانست عملیات های روانی از پیش طراحی شده خود را در این صفحه آغاز کند. از تخریب سایر کاندیداهای انتخابات گرفته تا پاک کردن چهره رئیس دولت و مجموعه وزرای دولت.

حسن روحانی نیز کمابیش در توئیتر فعالیت های دارد. شواهد نشان می‌دهد که گروهی از نزدیک‌ترین افراد به رئیس‌جمهور اکانت‌های توییتر او را که حالا در مجموع بیش از ۶۵ هزار فالوئر دارد، اداره می‌کنند. عکس‌های منتشرشده از مصاحبه‌های حسن روحانی و دیگر موقعیت‌های مهمی که او در متن آن قرار گرفته و ریتم انتشار توییت‌ها درباره تحولات و از دل برنامه‌های گوناگون٬ نشان می‌دهد که تیمی منسجم حضور اجتماعی رئیس‌جمهور در وب را مدیریت می‌کند.

هرچند حضور دولتمردان در توئیتر  تنها به مواردی که گفته شد اکتفا نمی‌کند و بسیاری از  تدبیر و امیدی‌ها با استفاده از فیلترشکن‌ در شبکه‌های مجازی حضور می‌یابند و این در حالی است که ورود توئیتر برای کاربران ایرانی به صورت عادی میسر نیست.

شاید فعالترین عضو کابینه در فضای مجازی را آذری جهرمی وزیر دهه شصتی دولت دوازدهم نام برد که بسیاری از اخبار را هم از طریق حساب خود در صفحه مجازی‌اش منتشر کرده و خبرنگاران این حوزه ناچارند برای پیگیری اخبار در صفحات مجازی برای خود صفحه ساخته‌اند.

این مساله البته حواشی را به همراه داشت چراکه  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با فیلترینگ اینترنت اظهار کرد: دستورالعملی را برای غیر همسان‌سازی نظام فیلترینگ در اینترنت و همچنین چارچوب فنی آن را برای ارائه به دادستانی آماده کردیم.

وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در پاسخ به سوالی درباره فیلتر بودن توئیتر و عضویت وی در این شبکه مجازی گفت: دور زدن فیلترینگ خلاف قانون است اما عضویت در توئیتر خلاف نیست.

البته همزمان با ورود دولت مردان تدبیر و امید سایر چهره های سیاسی هم وارد این فضا شدند. «دنیای فردا دنیای گفتمان است نه موشک» این جمله جنجالی که از حساب کاربری توییت آیت الله هاشمی رفسنجانی منتشر شده و بلافاصله با واکنش مردم و مسئولان نظام به خصوصی مقام معظم رهبری روبرو شد.

با روی کار آمدن "دولت تدبیر و امید" حضور دولتمردان در شبکه‌های اجتماعی پررنگ‌تر از همیشه شده٬ اما هنوز موضع رسمی دولت انکار حضور در فضای مجازی است و محدودیت‌های آنلاین هم به قوت خود باقی‌اند.

در این شرایط این پرسش مطرح می‌شود که  با توجه به حضور گسترده کابینه دولت و نزدیکان رئیس جمهور در شبکه‌های مجازی آیا آنها وقت هم می کنند به رفع امور و حل مشکلات بپردازند؟ چگونه وزیر امروز خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه تلوزیونی ایرانی می گوید برای نگارش هر توئیت بعضا ساعت ها وقت صرف می کند. آیا ایشان وقت آن را هم دارد که به جزء ارسال توئیت در جلسات هم اندیشی سیاست خارجی شرکت کند و یا اینکه صدای منتقدان را بشنود تا سرابی نا مشخص به نام برجام برای بار مجدد علیه کشورمان به نگارش در نیاید.