پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مجید مکی- پس از فروکش کردن موج اولی که با خودکشی کاووس سیدامامی علیه پرونده اطلاعاتی مرتبط با او درست شد، موج دوم حکایت از این دارد که اهمیت این پرونده ورای چیزی است که در ابتدا تصور می‌شد. رسانه‌ها جاسوسی از مراکز نظامی و تاثیرگذاری بر سیاست‌های مرتبط با محیط‌زیست را به عنوان مهم‌ترین موضوعات مرتبط با این پرونده مطرح می‌کردند. به علاوه سطح افرادی که علیه پرونده موج‌سازی می‌کردند از امثال صادق زیباکلام بالاتر نمی‌رفت.

لیکن موج دوم را وزیر اسبق اطلاعات، علی یونسی، ایجاد کرد که از ارکان اصلی انحراف پرونده فوق‌العاده مهم «قتل‌های زنجیره‌ای» بوده است. مطرح شدن بی‌مناسبت قتل زهرا کاظمی توسط یونسی حکایت از این دارد که بناست موج سنگینی علیه متولیان پرونده‌ای بوجود آید که سیدامامی در چارچوب رسیدگی به آن در بازداشت بود. با توجه به انتخاب زهرا کاظمی به عنوان موضوع مصاحبه علی یونسی، این موج دوم احتمالاً بر تبعات دیپلماتیک بازداشت افراد دوتابعیتی متمرکز خواهد بود با این هدف که افراد مهمی نظیر مراد طاهباز را آزاد کرده و عملاً این پرونده اطلاعاتی را مختومه کنند. از آنجایی که تبار مادری طاهباز به یکی از متنفذترین و مهم‌ترین خاندان‌های یهودی ایران می‌رسد که بهائی شده‌اند، موج‌سازی سران کشورهای غربی علیه این پرونده دور از انتظار نیست و مصاحبه یونسی را به عنوان اولین قدم یک هجمه بین‌المللی باید در نظر داشت.

ارتقای سطح حملات به متولیان این پرونده از امثال زیباکلام به یونسی به دو طریق حائز اهمیت است. اولاً نشان می‌دهد مسائلی مطرح است فراتر از جاسوسی از مراکز نظامی یا تاثیرگذاری بر سیاست‌های زیست‌محیطی. ثانیاً بیانگر پیشرفت‌های مهمی در پرونده است که عده‌ای را نگران نموده و در واقع علی یونسی به نمایندگی از ایشان جنجال اخیر را آغاز کرده است. یقیناً فردی چون مراد طاهباز، بخصوص باتوجه به دارایی‌های فراوان و ارتباطات وسیعی  که در ایالات متحده دارد، بدون اطمینان خاطر از حمایت شبکه‌ای از مقامات بلندپایه جمهوری‌اسلامی فعالیت گسترده در ایران را آغاز ننموده است. چه بسا به این دلیل که بازداشت او خطر کشف این شبکه حامی را به همراه دارد، علی یونسی به قصد خارج کردن پرونده از دست متولیان فعلی به تکاپو افتاده است.