گروه تحلیلی خبری «پارس» _ محمدجواد هاشم پور: خودکشی کاووس سیدامامی در زندان خبری بود که در چند روز گذشته به سرعت در خبرگزاری های داخلی و خارجی گسترش یافت. پس از این روشنگری‌ها درباره شخصیت او از سوی دستگاه‌های مسئول آغاز شد. کاووس سید امامی دارای تابعیت ایرانی – کانادایی فرزند یکی از سناتورهای دوران پهلوی است. وی تحصیلات خود را در رشته ی جامعه شناسی در مقاطع گوناگون در آمریکا سپری کرده است. او در هنگام دستگیری عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق بود.

آنچه بر اساس اطلاعات منتشر شده محرز به نظر می‌رسد ارتباط قطعی وی با سرویس‌های جاسوسی بیگانه است. بر این اساس با در نظر گرفتن ماهیت نفوذی سیدامامی نگاهی به حوزه پژوهشی او می‌تواند انگاره‌های گوناگونی را در بر داشته باشد. یکی از این انگاره ها حوزه‌های مورد علاقه سرویس‌های جاسوسی بیگانه است.

در همین رابطه در فهرست کارهای پژوهشی این استاد دانشگاه که بر روی سایت دانشگاه محل خدمتش درج شده، دو موضوع حائز اهمیت است. یکی پرداختن سیدامامی به حوزه قومیت گرایی و دیگر حوزه ی انتخابات و افکار سنجی است.

آنچه بر اساس اطلاعات منتشر شده محرز به نظر می‌رسد ارتباط قطعی سیدامامی با سرویس‌های جاسوسی بیگانه است.

در حوزه قومیت گرایی وی حداقل دارای شش اثر بارز است. عناوین این آثار عبارتند از :

"سیاست‌گذاری تنوع قومی در جمهوری اسلامی ایران: چشم‌انداز، اهداف و سیاست‌های پیشنهادی"، "ادراک گروه‌های قومی از تصاویر رسانه ای خود"، "هویت‌های قومی از کجا بر می‌خیزند: مروری بر نظریه‌های اصلی"، "قومیت از منظر سیاستهای هویت"، " ملی گرایی قومی: در جست وجوی درک بیشتر"، "قومیت و هویت در دانشگاه: پیماش دانشجویان کرد و آذری دانشگاه های تهران".

این نکته در اینجا قابل توجه است که تنوع قومیت‌های گوناگون در ایران همواره از سوی دشمنان به عنوان فرصتی برای ایجاد شکاف در میان صفوف امت در نظر گرفته شده است. دستگاه های جاسوسی بیگانه همواره تلاش داشته اند با پررنگ کردن تفاوت های قومی در ایران، راهکارهایی برای تجزیه کشور و تقلیل قدرت ملی ایران بدست آورند. البته پرداختن به چنین موضوعاتی برای یک استاد علوم سیاسی در نگاه نخست طبیعی به نظر می‌رسد، اما امروز با آشکار شدن هویت نفوذی وی پرداختن چنین شخصیتی به این موضوعات می تواند تفاسیر دیگری را نیز در بر داشته باشد.

سید امامی پژوهش هایی نیز در رابطه با تمایلات سیاسی جوانان و ابعاد گوناگون مشارکت سیاسی آنان در انتخابات داشته است. این نکته نیز بر کسی پوشیده نیست که موضوع انتخابات و تمایلات سیاسی جوانان و به خصوص دانشجویان به چه میزان می‌تواند برای یک سرویس جاسوسی بیگانه جذاب و دارای اهمیت باشد. جالب اینجاست که برخی از این پژوهش ها در غالب پروژه های افکارسنجی طراحی شده‌اند. برخی از این عناوین عبارتند از:

"دلایل مشارکت در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری: مطالعه موردی انتخابات شهر خوی"، "نقش فرهنگ اعتماد و عملکرد نهادهای سیاسی در ایجاد اعتماد سیاسی: بررسی پیمایشی دانشجویان دانشگاه‌های تهران،"، "هویت ایرانی در گفتار جوانان"، "جوانان و مشارکت در انتخابات"، "عوامل مؤثر بر مشارکت شهروندان در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس: مطالعه موردی شهر تهران"، "تلویزیون و انتخابات ریاست جمهوری در ایران"، "مشارکت سیاسی دانشجویان: ارزیابی برخی از پیش‌بینی‌کننده‌های مشارکت سیاسی"، "مهمترین موضوعات انتخاباتی و ویژگی‌های مطلوب کاندیداها در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از دید شهروندان تهرانی"، "نظرسنجی انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در میان دانشجویان دانشگاه های تهران"، "ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتار سیاسی جوانان"، "سنجش اشکال و سطوح مشارکت سیاسی جوانان"، " نحوه استفاده دانشجویان از رسانه های جمعی برای دریافت اخبار سیاسی".

این تجربه ناخوشایند تذکری است بر تمامی مسئولین در رده‌های گوناگون تا از مسئله نفوذ در ساختارهای مختلف کشور غفلت نورزند. چرا که حتی یک نفوذی می‌تواند با پوشش فعالیت های علمی و انسان دوستانه در رسیدن دشمنان به اهداف پلیدشان تأثیر گذار باشد.

پیش از این برخی با طرح این موضوع که یک استاد دانشگاه چگونه می‌تواند کارکرد یک جاسوس را داشته باشد در ارتباط با نفوذی بودن سید امامی تردید ایجاد می کردند. اما نگاه به عناوین بالا نشان می دهد که پرداختن به موضوع قومیت ها، انتخابات و بررسی تمایلات سیاسی جوانان و دانشجویان در کشوری که بر مبنای مشارکت عمومی مردم در انتخابات اداره می شود قطعا یکی از علاقه مندی‌های سرویس‌های جاسوسی بیگانه است.

این تجربه ناخوشایند تذکری است بر تمامی مسئولین در رده‌های گوناگون تا از مسئله نفوذ در ساختارهای مختلف کشور غفلت نورزند. چرا که حتی یک نفوذی می‌تواند با پوشش فعالیت های علمی و انسان دوستانه به اطلاعات گرانسنگی دست یابد و در رسیدن دشمنان به اهداف پلیدشان تأثیر گذار باشد. با با این تفاسیر جا دارد از تمامی جهادگران عرصه ی امنیت عمومی کشور قدردانی کرده و در برابر تیزهوشی و هشیاری آنان تمام قد به پا خیزیم.