گروه تحلیلی خبری "پارس"_ محمدجواد هاشم پور: عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تهران و دکترای اقتصاد سیاسی از دانشگاه هالووی لندن است. اولین فعالیت‌های وی به عضویت در شورای مرکزی جهاد سازندگی باز می‌گردد. پس از آن و در دوران وزارت کشور ناطق نوری، او به عنوان معاون سیاسی اجتماعی باجناق خود در وزارت کشور منصوب شد. در دوران دولت دوم سازندگی از سوی هاشمی رفسنجانی به عنوان وزیر مسکن و شهر‌سازی منصوب شد و توانست با کسب 193 رای موافق از مجلس شورای اسلامی بر کرسی وزارت تکیه بزند.

کارنامه ی پرحاشیه عباس آخوندی از رسیدگی نکردن به پروژه ی مسکن مهر و مزخرف خواندن آن، گرفتار آمدن مردم در جاده های کشور پس از بارندگی پیش بینی شده، سوختن و غرق شدن کشتی سانچی به همراه خدمه  آن و سقوط هواپیمای مسافربری یاسوج بار دیگر وی را پای میز استیضاح نمایندگان کشانده است.

بازگشت او به وزارت راه و شهرسازی با پیروزی حسن روحانی در انتخابات سال 92 کلید خورد. وی همانند بسیاری از همکارانش در دولت سازندگی بواسطه ی نزدیکی جریان اعتدال و دولت سازندگی توانست برای بار دوم به عنوان وزیر راه در برابر رای نمایندگان مجلس قرار بگیرد. وی برای بار دوم با کسب 159 رای موافق از مجموع 284 رای نمایندگان به ساختمان نقره ای آفریقا بازگشت. یکی از پر جنجال ترین مباحث در جلسه ی رای اعتماد به آخوندی در آن جلسه، بحث ادامه یافتن مسکن مهر بود که آخوندی در آن جلسه تعهد کرد با وجود مخالفت نظری با طرح، به دلیل مشارکت بسیاری از مردم در آن، مسکن مهر را به پایان برساند. تعهدی که پس از اخذ رای اعتماد از آن سر باز زد و طرح مسکن مهر را مزخرف خطاب کرد.

آقای آخوندی در دوران دوم وزارتش دوبار در خطر استیضاح قرار گرفت. مرتبه اول مورخ سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ به مجلس شورای اسلامی فرخوانده شد تا درباره صلاحیت وی برای ادامه تصدی وزارت راه و شهرسازی تصمیم گیری شود. پس از آنکه وی یک بار خطر استیضاح را پشت سر گذاشت بار دیگر در دولت یازدهم در تاریخ  ۱ اسفند ۱۳۹۵ مجددا در برابر در خواست استیضاح برخی نمایندگان قرار گرفت. در این جلسه نیز که با حضور  اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ،سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمود علوی وزیر اطلاعات، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در مجلس برگزار شد، وی توانست با کسب 176 رای مخالف استیضاح، وزارت خود را در دولت اول اعتدال به پایان برساند.

پس از پیروزی مجدد حسن روحانی در رقابت های انتخاباتی در 29 اردیبهشت 96 در اقدامی معنادار، عباس آخوندی مجددا برای تصدی وزارت راه و شهرسازی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. وزیری که دو بار در یک دوره برای استیضاح به مجلس فراخوانده شده بود، مجددا توانست با کسب 188 رای موافق از مجموع  288 رای ماخوذه، برای بار سوم بر کرسی وزارت راه و شهرسازی بنشیند.

به هر حال آخوندی وزیری است که با وجود حاشیه های فراوان توانسته است، خود را در برابر نارضایتی های فراوان مردم و نمایندگان ایشان که موجب طرح استیضاح وی شده است، سرپا نگه دارد و همچنان به حضورش در وزارت راه و شهرسازی ادامه دهد.

کارنامه ی پرحاشیه عباس آخوندی از رسیدگی نکردن به پروژه ی مسکن مهر و مزخرف خواندن آن، برخود غیر اخلاقی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، حادثه ی قطار زائران مشهد، حوادث جاده ای دردناک مانند اتوبوس سربازان و دختران دانش آموز، گرفتار آمدن مردم در جاده های کشور پس از بارندگی پیش بینی شده، سوختن و غرق شدن کشتی سانچی به همراه خدمه ی آن و سقوط هواپیمای مسافربری یاسوج بار دیگر وی را پای میز استیضاح نمایندگان کشاند. گرچه روند اداری استیضاح او در اسفند نود و شش به گونه ای طراحی شد تا با تاخیر و پس از تعطیلات نمایندگان مجلس پیگیری شود اما او باید یکشنبه 13 اسفند 96 در رابطه با طرح استیضاحش از سوی برخی نمایندگان به کمیسیون عمران مجلس برود.

برخی بر این باورند که دست یافتن آخوندی به سمت وزارت راه و شهرسازی و موفقیت او در پشت سر گذاشتن استیضاح نمایندگان در دولت یازدهم و به تاخیر انداختن استیضاح او در دولت دوازدهم به روابط خانوادگی او با برخی سیاسیون متنفذ باز می گردد. برخی دیگر تعلقات حزبی او به جریان کارگزاران و حضورش در ستاد میرحسین موسوی در سال 88 را منشاء قدرت وی ارزیابی می کنند. به هر حال آخوندی وزیری است که با وجود حاشیه های فراوان توانسته است، خود را در برابر نارضایتی های فراوان مردم و نمایندگان ایشان که موجب طرح استیضاح وی شده است، سرپا نگه دارد و همچنان به حضورش در وزارت راه و شهرسازی ادامه دهد.

باید دید آیا این بار نیز حامیان ظاهری و دست‌های پشت پرده، ناجی آقای وزیر در موج جدید استیضاح خواهند بود یا او این بار در برابر موج نارضایتی نمایندگان مردم شکست خواهد خورد.