عباس آخوندی در نامه‌ای خطاب به مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل‌ونقل خود، دستور داد تا تحت نظر وی گزارش کاملی از وضعیت اضطراری در تاریخ ۷ و ۸ بهمن‌ماه جاری جهت استحضار رئیس‌جمهور، دولت، مجلس شورای اسلامی و سایر مقام‌های مسئول و همچنین آگاهی عمومی تهیه و ارائه شود.

در متن این نامه وزیر راه و شهرسازی خطاب به معاون حمل‌ونقل آمده است: با توجه به پایان رسیدن شرایط اضطراری در اثر بارش برف در روز‌های شنبه و یکشنبه ۷ و ۸ بهمن‌ماه سال جاری و ایجاد شرایط اضطراری در منطقه تهران، البرز، قزوین، گیلان، زنجان و قم ضروری است با فوریت دو تیم بررسی کارشناسی متشکل از کارشناسان حرفه‌ای و خبره در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای و هوایی تشکیل دهید تا گزارشی از موضوع تهیه و ارائه نمایند.

در ادامه این دستور آخوندی به تقی‌زاده آمده است: این تیم باید تحت نظارت جناب‌عالی و با همکاری کامل سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران جزئیات مسائل را بررسی و گزارش کاملی از تحلیل شرایط و چارچوب راهکار‌های سیستمی جهت مقابله با وضعیت اضطراری جهت استحضار رئیس‌جمهور، دولت، مجلس شورای اسلامی و سایر مقام‌های مسئول و همچنین آگاهی عمومی تهیه و ارائه کنند.

در بخش دیگر آمده است: این گزارش باید حداکثر ظرف مدت سه ماه تهیه و حاوی فرآیند شکل‌گیری شرایط اضطراری در انواع بحران‌های احتمالی، نحوه مدیریت و اطلاع‌رسانی، اقدام میدانی صورت گرفته و همچنین پیشنهاد‌های لازم جهت درس گیری از حادثه و بهبود مدیریت شرایط مشابه تهیه و ارائه کنند.

ارائه اصول اصلاحات ساختاری مورد نیاز در سیستم حمل‌ونقل جهت ارتقای تاب‌آوری آن در برابر حوادث به ویژه حمل‌ونقل تهران و حومه و سیستم هوایی با توجه به دو فرودگاهه بودن تهران، از مواردی است که آخوندی در تهیه گزارش مذکور، توجه به آن را ملزم کرده است.