پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- شیخ عبدالمهدی کربلایی؛ یکی از دو نماینده آیت‌الله سیستانی در کربلا که مسؤولیت اقامه نماز جمعه این شهر را نیز بر عهده دارد و از سخنگویان مرجع بزرگ شیعه به شمار می‌رود، هفته گذشته هنگام ایراد خطبه اول مورد حمله نافرجام قرار گرفت و آسیبی به وی وارد نشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، درباره عامل این حمله، منابع رسمی نزدیک به شیخ کربلائی به این اکتفا کرده‌اند که وی عضو یکی از گروه‌های منحرف بوده است. اما منابع غیررسمی می‌گویند که وی فردی به نام ابوبثینه یمانی از پیروان سید محمود حسنی صرخی است.

صرخی از روحانیون جنجالی شیعه عراق است که خود را میراث‌دار علمی شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر می‌داند و هزاران هوادار مسلح در بصره و اطراف آن دارد. اقدامات تنش‌زای پیروان مسلح صرخی در چند سال اخیر برای سیطره بر شهر کربلا به درگیری‌هایی منجر شده است.

صرخی که گفته می‌شود ادعای ارتباط با امام زمان(ع) دارد، خود را مرجع تقلید می‌داند و این در حالی است که اعتبار علمی وی مورد قبول محافل حوزوی عراق نیست. هواداران وی در شبکه‌های اجتماعی نیز همواره به آیت‌الله سیستانی و نزدیکان وی حمله  و آنها را به فساد مالی متهم می‌کنند.

آقای کربلائی که نخست‌وزیر و دیگر مقامات برجسته عراقی جویای سلامتی او شده‌ و ترور نافرجام وی را محکوم کرده‌اند، در خطبه‌های اخیر خود از آثار زیان‌بار شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و اینستاگرام انتقاد کرده است.