پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- "از زمان وقوع کودتا در ترکیه ۳۷ هزار نفر در این کشور بازداشت شده و حدود ۱۰۰هزار نفر نیز از کار خود اخراج شده اند" بعد از فتنه ۸۸ مصطفی تاج‌زاده و دیگر اصلاح‌طلبان در مصاحبه و نامه‌های سرگشاده از ترکیه به عنوان الگوی مناسب مردمسالاری دینی برای ایران نام میبردند. نسخه‌ای که آن روز تاج‌زاده و دوستانش برای جمهوری اسلامی میپیچیدند، امروز بعد از یک کودتای چندساعته صدهزار نفر از کارمندان خود را اخراج و ۳۷هزار نفر را بازداشت کرده، در حالی‌ که جمهوری اسلامی پس از ۸ ماه فتنه، با مدیریت مدبرانه رهبری شاید به یک صدم این اعداد هم نرسید.

حالا امروز تاج‌زاده مصاحبه کرده و عراق را به عنوان مدلی برای ایران در بحث امنیت معرفی می‌کند، عراقی که داعش تا چند کیلومتری پایتختش آمده است.

اظهاراتی برای زنده کردن رأی‌های مرده

«اقدام‌های جمهوری اسلامی‌ به قدرت‌یابی داعش کمک کرده‌ است.» این اظهارات یک محکوم فتنه است درباره راهبرد سیاست خارجی ایران در منطقه؛ مصاحبه‌ای که در آن یک فرد متهم به همکاری در فتنه که تازه دوران محکومیت خود را به پایان رسانده، به انتقاد از سیاست‌های جمهوری اسلامی و تصمیمات شورای عالی امنیت ملی پرداخته است.

مصطفی تاج‌زاده، عضو مرکزیت احزاب منحله مشارکت و مجاهدین(انقلاب) است که به جرم اقدام علیه امنیت ملی از 23 خرداد سال 88 در زندان بود و روز 15 خرداد ماه سال جاری پس از اتمام دوران محکومیتش از زندان آزاد شد. حال، این روزها این محکوم فتنه در سخنانی هنجارشکنانه، دوباره امنیت و راهبرد ملی کشور را به چالش کشیده است.

او 8 آبان ماه در مصاحبه‌ای درباره راهبرد ایران در سوریه، جمهوری اسلامی را مسوول افزایش قدرت داعش در عراق معرفی کرده و گفته است: اصل این موضوع که به‌قدرت‌رسیدن داعش در سوریه و به‌ویژه در عراق، امنیت ایران را تهدید می‌کند، درست است؛ اما سخن در این است که اولاً ما می‌توانستیم مانع قدرت‌یابی داعش در سطح وسیع کنونی شویم، این درست است که برخی اقدام‌های جمهوری اسلامی‌ در چند سال گذشته، به‌ویژه درباره سوریه اشتباه بوده و به قدرت‌یابی داعش کمک کرده‌ است. من همان زمان نامه نوشتم که نباید اجازه دهیم درگیری‌ها، وجهه‌ای فرقه‌ای به خود بگیرد و جنگ چهره‌ شیعه و سنی پیدا کند که به زیان همه مردم منطقه، به ویژه ایرانیان و شیعیان است.

تاج زاده، راهکار آیت الله سیستانی در برابر داعش را مناسب دانست و اظهارداشت: زمانی که درگیری‌های سوریه شدت گرفت، شیعیان عراقی خواستند به سوریه بروند و از حرم حضرت زینب (س) دفاع کنند؛اما آیت‌الله سیستانی مانع شد و اعلام کرد این وظیفه خودِ سوری‌هاست که از مقدسات خود دفاع کنند. به نظر من آن استراتژی درست‌ بود؛ چون اجازه نمی‌داد جنگ تشدید شود و حال‌وهوای فرقه‌ای و مذهبی به خود بگیرد. آیت‌الله سیستانی تا زمانی که داعش بغداد و نیز کربلا و نجف را به مخاطره نینداخته بود، علیه آنان فتوا نداد و زمانی عراقی‌ها را علیه داعش بسیج کرد که مردم می‌دانستند مبارزه آنها ماهیت دفاعی دارد و برای نجات بغداد و نجف و کربلا صورت می‌گیرد.

تحلیل‌های تاج زاده، آنقدر سست و بی اساس است که در بخشی از مصاحبه خود، حرف‌هایش را نقض می‌کند. اگر به گفته وی عملکرد عراق در برخورد با داعش و تروریسم درست بود، حال عراقی‌ها نیازی به تلاش برای خارج کردن داعش از کشور خود نداشتند؛ اما مهم‌تر از این اظهارات و نسخه‌های تاج‌زاده برای سیاست‌های منطقه جمهوری اسلامی، این است که این فرد فعال در فتنه که به تازگی از زندان آزاد شده، به راحتی می‌تواند در گفت‌وگو با نشریه‌های داخلی علیه جمهوری اسلامی و امنیت ملی کشور سخن پراکنی و ایران را متهم به جنگ‌افروزی میان سنی و شیعه کند؟

عده‌ای در داخل به عنوان ستون پنجم آمریکایی‌ها عمل می‌کنند

مهدی طائب با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی با فعالیت‌های پنهانی خود در سوریه موجب ریشه زدن جنگ طایفه ای شد، گفت: این ریشه‌ای که اسرائیل کاشت به یکباره خود را در حرکت داعش و تکفیری‌ها نشان داد و اگر عقلانیت جمهوری اسلامی نبود، نبرد طائفی در سوریه شکل می‌گرفت و این کشور به دست اسرائیل می‌افتاد اما عقلانیت سبب شکل گیری جبهه متحد شیعه و سنی در برابر داعش و تکفیری‌ها شد. وی با اشاره به همکاری‌ها و کمک‌های آمریکا، اسرائیل و ترکیه به تروریست‌های سوریه و حتی مداوای آن‌ها، تصریح کرد: ترکیه برای آتش افروزی طایفه ای در سوریه سرمایه گذاری فراوانی کرد اما علی الاسف این سرمایه‌گذاری دامن نظام ترکیه را گرفت؛ فلذا معلوم شده است افرادی که جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند، بوق اسرائیلی‌ها هستند؛ همچنین این اظهارات در آستانه انتخابات برای زنده کردن رأی‌های مرده است.

طائب همچنین خاطرنشان کرد: در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا، اعلام شده که این کشور، داعش را بوجود آورده و از آن حمایت کرده است.

وی در پایان تصریح کرد: عده‌ای در داخل به عنوان ستون پنجم آمریکایی‌ها کار کرده و  بودجه‌شان از آنجا می‌آید. این افراد اگر آمریکا هم فروبپاشد می‌گویند اقدامات جمهوری اسلامی سبب فروپاشی آمریکا و بی‌نظمی در دنیا شد چراکه این کشور در نقش یک کدخدا عمل می‌کرده است و ده بدون کدخدا ویرانه می‌شود!

چانه زنی ایران در میز مذاکرات در گرو قدرت مستشاری است

حسین شیخ‌الاسلام مشاور وزیر امور خارجه درباره عملیات مستشاری جمهوری اسلامی در سوریه گفت: قبل از آغاز بحران در سوریه، نیروی مستشاری ایران برای بالا بردن توان دفاعی سوریه وارتش آن در مقابل اسرائیل و در حمایت از مقاومت فلسطینی، لبنانی و سوریه بود حتی با وجود بحران، جمهوری اسلامی دخالتی نکرد تا زمانی که تروریسم  بر اساس شعار ضدشیعی، ایجاد و از کشورهای مختلف دنیا تروریست‌ها از مرزهای ناتو وارد سوریه شدند و علیه سوریه و به نفع اهداف دشمنان و مزدوران اقدام کردند.

وی ادامه داد: موضع جمهوری اسلامی ایران این بود که مردم سوریه خود باید سرنوشت کشورشان را تعیین کنند اما بعد از ورود تروریسم، ایران وارد عمل شد چراکه در صورت عدم دخالت جمهوری اسلامی این تروریسم با حمایت غرب و تمامی حامیان خود می‌توانست سوریه را ساقط کند و بعد از آن به عراق حمله می‌کرد و ما مجبور بودیم بعد از نابودی عراق، در مرزهای خود با داعش رودررو شویم و بجنگیم اما عقل حکم می‌کرد ما از خارج از مرزها و دور از مرز ایران با این تروریسم برخورد کنیم.

شیخ الاسلام همچنین درباره اظهاراتی مبنی بر افزایش دخالت‌های نظامی در منطقه از دولت احمدی نژاد به بعد، تصریح کرد: حضور مستشاری در کشورهای منطقه موضوعی نیست که به دولت خاصی برگردد و این تصمیم کلان نظام است که در شورای عالی امنیت ملی بررسی و تصویب می‌شود و به تأیید رهبری می‌رسد و رییس جمهور نمی‌تواند خط آن را تعیین کند .

مشاور وزیر امور خارجه در پایان تصریح کرد: این را بدانیم که یک کشور به اندازه قدرتش در میدان می‌تواند بر سر میز مذاکره چانه زنی کند. برای مثال در مذاکرات سوریه مانند ژنو 1 و 2 جمهوری اسلامی نبود و از ایران دعوت نشد اما در مذاکرات لوزان، پوتین،  لاوروف که خود را بالاتر از وزرا می‌داند، برای مذاکره با ظریف و برای متقاعد کردن ایران برای حضور در مذاکرات صلح، به ایران فرستاد و پیش شرط ایران یعنی حضور مصر و عراق در مذاکرات را فقط برای حضور ایران اجرایی کرد.

با توجه به سخنان کارشناسان درباره تاثیرات حضور مستشاری جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه، می‌توان به دلایل پافشاری آمریکا برای حضور ایران در مذاکرات صلح سوریه در لوزان پی برد و حتی می‌توان دلایل به سرانجام رسیدن برجام را هم حدس زد اما شاید دانستن اینکه چرا تاج زاده در ایام نزدیک به انتخابات و بلافاصله بعد از آزادی‌اش از زندان، مجدداً علیه امنیت ملی ایران مصاحبه کرده است و به برخی جریان‌ها گرای نه غزه، نه لبنان را می‌دهد، برای عده‌ای سخت باشد ولی به شدت یادآور اقدامات جریان فتنه در روز قدس و شعارهای آن‌هاست.