پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- 1- فضای داخلی عراق با نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی و روشن شدن صف‌بندی‌های سیاسی ملتهب می‌شود. به همین دلیل و با کاسته شدن از ماموریت امنیتی حشد برخی گروه‌های سیاسی تلاش می‌کنند به بهانه‌ی وجود سلاح در دست این گروه و القای انحصار قدرت در دست حشد، آن را منزوی کنند. اگر الحشدالشعبی بخواهد نیرویی مردمی باقی بماند باید خود را از مرزبندی‌های سیاسی و فرقه‌ای دور نگاه دارد. تحویل سلاح به دولت نیز در همین راستا قابل تحلیل است.

2- از طرفی آیت‌الله سیستانی نیز بر تحویل سلاح حشد به دولت تاکید کردند تا اولا فضای گروه‌های مذهبی عراق را که مستعد شکاف و تنش است کنترل کنند چرا که گروه‌های سنی با استفاده از این حربه حکومت و حشد را متهم به طائفه‌گرایی می کنند و ثانیا خواستند از ایجاد تنش بین دولت و نیروهای الحشدالشعبی که سابقا نیز اتفاق افتاده بود جلوگیری کنند.

3- الحشدالشعبی از لحاظ سازمانی، مطابق قانون پارلمانی عراق زیر مجموعه فرماندهی کل قوا (نخست وزیر عراق ) قرار دارد و به عنوان گروهی امنیتی در کنار دیگر گروه‌ها مانند ارتش و پلیس تلقی می‌شود. بنابراین با پایان یافتن داعش، مبتنی بر قانون باید سلاح حشد تحت مدیریت دولت باشد.