پایگاه خبری تحلیلی پارس - مثلاً قرار بود شهردار تهران بعد از سه ماه، گزارش 100 روزه‌ای بدهد و بگوید که در این مدت چه اقداماتی را انجام داده است.

در صحن شورای شهر همه منتظر شنیدن تبیین دست‌آوردهای شهرداری «شهر امید» بودند اما با یک سیاهه‌ای از وضع تهران در 12 سال اخیر روبه‌رو شدند. این گزارش 100 روزه به ادعای اهل فن چیزی غیر از تخریب سیستماتیک عملکرد محمدباقر قالیباف، شهردار اصولگرای شهر تهران نبود.

به نظر می‌رسد محمدعلی نجفی که در ماه‌های ابتدایی تصدی مسئولیت خود در شهرداری تهران قرار دارد این روزها فشارهای بسیاری را از طرف جریان رادیکال اصلاح‌طلب تحمل می‌کند. طیف مشارکت و تندرو جریان اصلاحات از روزهای ابتدایی گزینه برخلاف نجفی را در سر داشتند و امروز به دنبال این هستند که فردی دیگر را به‌جای نجفی بر مسند ساختمان بهشت بنشانند.

شهردار بیمار تهران هم برای اینکه از حجم فشارهای که بر روی دوشش است بکاهد سعی می‌کند با حمله به مدیریت جهادی، ناکارآمدی‌هایش را از دیدگان مردم مخفی کند.

سیاه نمایی نجفی به حدی بود که صدای اعضای شورای شهر اصلاحات را هم در آورد. محمدجواد حق‌شناس در سی و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران، با اشاره به گزارش 100 روزه نجفی گفت: «ای کاش در این گزارش به نقاط قوت گروه مدیریت قبلی نیز اشاره می‌شد چراکه آن موقع نگاه منصفانه‌تری می‌توان به این گزارش داشتم».

حق‌شناس در ادامه بابیان جمله‌ای طعنه‌آمیز به نجفی یادآور شد که «اگر با نگاه منصفانه نقد کنیم می‌توان این انتظار را از آیندگان داشته باشیم که آن‌ها نیز ما را با نگاه منصفانه نقد کنند».

سیاه نویس نجفی تمام خدمات دوره مدیریت 12 ساله قالیباف را لگدمال کرد. از خطوط مترو، بزرگراه‌ها و بوستان‌های تهران گرفته تا بی‌آرتی، تونل پل‌های طبقاتی و فرهنگسراها.

دادستان تهران: از نجفی گله دارم/ مردم را نرنجانید

حال امروز دادستان عمومی و انقلاب تهران به گفته‌های بی‌پایه و اساس نجفی واکنش نشان داد. دولت‌آبادی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اخیراً مسئله فساد در شهرداری تهران مطرح‌شده است در رابطه با جزئیات آن بگویید، تصریح کرد: «اولاً من در اینجا از مسئولین گله‌دارم، مسئولین اگر به فسادی می‌رسند ابتدا باید به مراجع رسمی کشور بگویند، به‌اندازه کافی روان و افکار مردم را با اخباری که بدون اثبات در اختیار دیگران قرار می‌دهیم پریشان می‌کنیم، بنده روز چهارشنبه نامه‌ای به آقای نجفی نوشتم و از ایشان مستندات خواستم».

وی افزود: «از همین تریبون به همه مسئولین اعلام می‌کنم که طرح و اعلام موارد فساد بدون دلیل و اثبات و بدون تصویب در مرجع رسمی محل اشکال است، مردم رنجیده‌خاطر می‌شوند که ما مواردی را بگوییم و سپس به دنبال دلیل برویم بنابراین آقایان مسئول ازجمله شهردار تهران اگر دلایلی برای فساد درجایی دارند اول به دستگاه قضایی، بازرسی کل کشور و دادستانی اعلام کنند. بر همین اساس نیز همان‌طور که گفتم طی نامه‌ای به قید فوریت از ایشان خواسته‌ایم که این کارا نجام شود.»

جعفری دولت‌آبادی تأکید کرد: «از همین‌جا به همه مسئولین اطلاع می‌دهیم که مبادا از تریبون‌های رسمی فسادی را اعلام کنند که ثابت نشده باشد.»

داشتن «استراتژی» برای تخریب قالیباف

به نظر می‌رسد بعد از گذشت چند ماه از حضور شهردار جدید و بی‌برنامگی وی در اداره شهر تهران او باید استراتژی جدیدی را در عرصه عمومی و جامعه برای خود تعریف کند و آن چیزی جز سیاه نمایی و تخریب همه‌جانبه مدیریت شهری پیشین نیست.

سند این گفته را می‌توان از زبان یکی از اعضای شورای شهر تهران شنید. مجید فراهانی، دبیر کل سابق حزب ندای ایرانیان و از چهره‌های کمتر شناخته‌شده اصلاح‌طلب که به شورای شهر پنجم تهران راه‌یافته، به‌تازگی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد درباره کارنامه ۱۲ ساله محمدباقر قالیباف و نوشت بود: «شهرداری تهران و شورای پنجم در نحوه مواجهه با نقد گذشته نیازمند استراتژی است، راهبردی که نه با پمپاژ سرخوردگی و یاس به بدنه کارشناسی شهرداری توان آن را بکاهد و نه با تأکید و برجسته کردن ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها افق و فضای کلی شکل‌گرفته را دستخوش انفعال کند!»

حال باید دید دادستانی چگونه با این ادعاهای بدون سند مواجه خواهد شد. آیا محمدعلی نجفی سندی برای ارائه دارد یا اینکه مشاورین شهردار برای او زمینی را طراحی کرده‌اند که پر از مین بوده و برای خنثی کردن آن باید دست به عملیات انتحاری بزند. عملیاتی که شاید برای حذف او توسط مثلا دوستان هم طیفی تدارک دیده شده باشد.