پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- تبییین؛  تمدید مجدد برجام به مدت ۱۲۰ روز ، با شرط و شروط های متعدد زورگویانه و گستاخانه ترامپ، از لایه های جدید برجام است. حتی در این شرایط هم آقای روحانی برخی آثار باصطلاح مثبت آن را الی یوم القیامة می خواند که تبیین آن به زمانی دیگر موکول می گردد. اما این شرایط و تمدید مشروط، حاوی نکات و البته تاثیرات بسیار مهمی است که به برخی اشاره می گردد:

 ۱. شرکت ها و بانک های بزرگ (حتی در اروپا) تهدیدات جدید ترامپ علیه برجام را جدی خواهند گرفت و متاسفانه عملا تحریم ها، فشار عینی بیشتری بر کشورمان تحمیل می‌کند.

 ۲. انتقادات سیاسی!!! اروپایی ها علیه رویکرد ترامپ در موضوع برجام:

اولا ؛ چندان قوی و پرشدت نیست.

ثانیا ؛ اروپایی ها اگر هم واقعا اراده کنند نمی توانند به دلیل اختلاف نظر داخلی و ضعف خود، موضع متفاوتی با آمریکا داشته باشند.

 ۳. در اصل اروپایی ها با هر چهار شرط ترامپ موافق هستند اما در مورد شیوه تحمیل گری این موارد به ایران، با ترامپ اختلاف نظر روشی دارند. اروپایی ها موافق حفظ صورتک برجام هستند و تحرکات ترامپ را از منظر تاثیرات بر افکار عمومی ایران و تضعیف جایگاه غربگرایان ، نامناسب می دانند.

 ۴. ترامپ قائل به فشار نرم!!! بر ایران نیست و معتقد است شرایط داخلی و اقتصادی ایران آنقدر وخیم است که امکان تحمیل برجام موشکی و منطقه ای وجود دارد. این گمانه باطل ترامپ باید بشکند.

 ۵. دولت آقای روحانی و جریان غربگرا در برزخ عجیبی گرفتار شده است. ترامپ!! قواعد بازی!! را بهم زده و قدرت توجیه گری دولت در مورد برجام، رو به اتمام است. از طرف دیگر، افکار عمومی ایران برای برجام موشکی و منطقه ای، نظر منفی دارند.