، یک سخنگوی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل گفت: واشینگتن خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت درخصوص آزمایش موشک قاره پیما از سوی پیونگ یانگ شد.
به گفته این سخنگو، این جلسه احتمالا روز چهارشنبه با حضور نمایندگان 15 کشور عضو شورای امنیت تشکیل می شود.
منابع نظامی کره جنوبی روز سه شنبه اعلام کردند که پیونگ یانگ اقدام به پرتاب موشکی به سمت آبهای ژاپن کرد که از نوع بالستیک قاره پیما بوده و با توجه به قدرت بالای آن قادر است هر نقطه ای از جهان را مورد هدف قرار دهد.
در پی این اقدام کره شمالی، مقام های امنیت ملی، نظامی و دیپلماتیک دولت ترامپ برای بررسی درستی ادعای پیونگ یانگ و همچنین ارزیابی گزینه های احتمالی برای پاسخ به آن، نشست فوق العاده تشکیل دادند و دو مقام آمریکایی در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان تایید کردند که این موشک از نوع قاره پیما بوده است.
این دو مقام گفتند که این موشک از نوع قاره پیمای دومرحله ای بوده و نزدیک به 6 هزار کیلومتر برد دارد که برد آن تا آلاسکا می رسد.
مقام های دولتی آمریکا گفتند: در صورتی که محرض شود، موشک شلیک شده از نوع قاره پیما بوده، تصمیم برای دادن «پاسخی سنجیده» به عهده دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود و پاسخ احتمالی ممکن است شامل ارسال نیروهای نظامی بیشتر از جمله سرباز، هواپیما و کشتی برای افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه شبه جزیره کره باشد.
آخرین آزمایش های موشکی کره شمالی مربوط به تاریخ 18 خرداد ماه سالجاری است که به طور همزمان چند فروند موشک ‏زمین به دریا به سمت دریای شرقی ژاپن شلیک کرد.‏
کره شمالی می گوید، تا زمانیکه تهدیدهای آمریکا علیه این کشور و رزمایش های مشترک کره جنوبی و آمریکا در منطقه حساس ‏شبه جزیره کره ادامه داشته باشد، پیونگ یانگ نیز علاوه بر تداوم آزمایش های موشکی، توان هسته ای و تسلیحاتی خود را ‏تقویت خواهد کرد.‏
شورای امنیت سازمان ملل در خردادماه سالجاری به دلیل تداوم آزمایش های موشکی کره شمالی، این کشور را با تحریم های ‏جدیدی مواجه کرد.‏
کره شمالی در سال جاری میلادی تاکنون 13 بار اقدام به شلیک انواع موشک با بردهای بلند و کوتاه کرده است.‏