سید هاشم حسینی بوشهری در سخنرانی پیش خطبه این هفته نماز جمعه تهران اظهار کرد: انسان موجودی مکلف و با اراده است، اختیار و اراده بزرگ ترین پشتوانه اخلاقی و مسئولیت‌پذیری است، افرادی که از عمل روی گران هستند تنها به جنبه های مادی زندگی نگاه می کنند و دچار غفلت از خود بیگانگی و بحران هویت هستند.


وی ادامه داد: اینها به زندگی سطحی و ظاهری دنیا بسنده کرده و از آخرت غافل هستند. خدای متعال درباره افرادی که به وظیفه خود عمل نمی کنند به پیامبر می فرماید" کسانی که مسئولیت نمی پذیرند را به حال خود رها کن".


این عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: گاهی ما با این تعبیر قرآنی مواجهه هستیم که انسان ها یا مسئولیت پذیر و یا مسئولیت گریز هستند ، در اینجا خدای متعال می فرماید که تقوا پیشه کنید . انسان باید تقوا پیشه کند.


وی با اشاره به اهمیت افزایش دایره مسئولیت پذیری انسان مومن گفت: ما در برابر خدا، پیامبر، پیشوایان دین، دین خود، حاکمیت، جامعه و خانواده مسئول هستیم. ما مسئول هستیم تا خدا را بشناسیم، شناخت خدا بالاترین معرفت است، بعد از شناخت خدا نوبت به بندگی ما در برابر خدا می‌رسد، خداشناسی لوازمی دارد.


حسینی بوشهری سپس گفت: مسئولیت‌پذیری در برابر پیامبر خدا این است که به بایدها و نبایدهایی که آورده ترتیب اثر بدهیم. از پیامبر و دین جلو نیافتیم و خود رای نشویم.


وی با بیان اینکه نسبت به امامان همه مسئولیت داریم تصریح کرد: در ایات و روایات آمده تا از اهل بیت پیشی‌ نگیرید که هلاکت در آن حتمی است. یک مسئولیت پذیری نیز در برابر دین است؛ دین را باید بشناسیم. از حریم دین باید دفاع کنیم و اجازه ندهیم سلیقه ها جایگزین دین باوری مردم شود.


این عضو مجلس خبرگان با اشاره به گفته هایی از حضرت علی (ع) به تبیین ضرورت دفاع از دین پرداخت و گفت: ما هم در مقابل خدا، هم رسول خدا و پیشوایان دین مسئولیت داریم، مجاهدان دین در مقابل مومنان فرتوت هستند و در مقابل جبهه کفر ایستادگی می‌کنند.

وی گفت: این ها در شرایط سخت پیشرو هستند. به ارتشی بودن،حزب اللهی بودن،اهل نماز جمعه بودن و بسیجی بودنشان می بالند و در حفظ ارزش های دین ذره ای عقب نمی‌نشینند.

حسینی بوشهری با اشاره به شخصیت افراد غیر مسئولیت پذیر نیز گفت: مانند کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند، کورکورانه وارد صحنه شدند و بی هدف مردم را کشتند این ها هویت ندارند و مسئولیت گریز هستند. اینگونه افراد تحت ولایت شیطان قرار می گیرند. کسانی که یاد خدا را فراموش کردند زیر چتر حمایتی شیطان قرار می گیریند، لذا از هر جنایتی فروگذار نیستند. این ها عاقبت وحشتناکی دارند.

وی با اشاره به مراسم تشیع شهدای حادثه تروریستی تهران خاطرنشان کرد: بعد از این مراسم یاد شهدایمان را گرامی می داریم، شهدایی که توسط کسانی به شهادت رسیدند که خدا را فراموش کردند. انحراف از مرحله دینداری و دین باوری صورت گرفته و روی نسل جوان امت اسلامی سرمایه گذاری کردند تا هویت دین را از آن ها بگیرند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آن ها می خواهند بحران ایجاد کنند، دستگاه های تبلیغاتی را افزایش دهند تا جوانان انحراف از دین داشته باشند و از سوی دیگر هم می خواهند به اسلام انحرافی دامن بزنند. مانند خوارج زمان امیرالمومنین (ع) مقابل حجت خدا ایستادند؛ امروز هم زیارت و قانونگذاری را میان شیعه و سنی شرک می دانند.

وی افزود: آموزه های غلط را به جایی می رسانند که در ماه رمضان مسلمانان را به رگبار می بندند. دشمن این برنامه ها را تدارک می بیند و بعد پرچم مبارزه با تروریسم را بر می دارد.


وی همچنین گفت: این ها از دست جمهوری اسلامی که در عراق، سوریه و سرزمین های اسلامی با سخن حق مقابل آن ها است عصبانی هستند؛ چه کسی است که نداند ریشه و منشاء اصلی تروریسم در کجاست؟ شما برای مبارزه با تروریسم ائتلاف تشکیل می دهید؟

حسینی بوشهری یادآور شد: من به ملت رشید و قهرمانمان عرض می کنم در دهه شصت ١٧هزار شهید تقدیم اسلام شده اند. اگر به تعبیر رهبری عده ای ترقه بازی می کنند نباید آرامش ما را تحت تاثیر قرار دهد ، نیروی انتظامی ما دیدید که نشان دادند حافظ امنیت مردم هستند.

وی تصریح کرد: من به شما مردم روزه دار و عزیز عرض می کنم تنها راه برون رفت از چنین مسائلی وحدت و همدلی ما است. اگر دشمنان از بیرون شاهد چندپاره گی ما باشند نفود می کند؛. ولی اگر حرف وحدت مسئولان مخابره شود دشمن جرات نفوذ نمی کند.


این عصو مجلس خیرگان رهبری اظهار کرد: کاری که کردند ارزش امنیتی نداشت و تبلیغی بود. سربازان گمنام و ارتش نیروی مسلح باید هوشیارتر از گذشته از مرز و وطن دفاع کنند که البته همواره همین طور بوده است.


وی با تشکر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای حفظ آرامش خود در زنان حمله تروریستی تهران گفت: نمایندگان در گرماگرم حمله تروریست ها تا پایان، جلسه را ادامه دادند و با اینکار به دنیا اعلام شد ملت ایران از این بادها نمی ترسند و خم به ابرو نمی اورند.


حسینی بوشهری در پایان ضمن اظهار همدردی با خانواده شهدا و مجروحین این حادثه گفت: برای بازماندگان شفا عاجل می طلبیم .دشمن حقیقا از این انتخابات چشم‌گیری که صورت گرفت ناراحت است. همانطور که رهبر عزیز فرمودند ما نگران نیستیم . دنیا را دچار شوک کردیم. ترامپ آمده بود ما را تهدید کند، اما خبر ندارد که ملتی با همه وجود به صحنه آمده تا به سیاست های آنها نه محکم بدهد.