با وجود تنش‌های اخیر و اتهامات منتقدان اشرفغنی مبنی بر تلاش برای سیاسی کردن نیروهای امنیتی افغان، سخنگوی حزب اسلامی از معرفی هزاران عضو این گروه به وزارت دفاع افغانستان برای استخدام در نهادهای امنیتی افغان خبر داده است.

حزب اسلامی مدعی شده که براساس توافق‌نامه صلح با دولت افغانستان، اعضای این حزب که سابقه نظامی دارند در نیروهای امنیتی و دفاعی افغان جذب می‌شوند.

«قریب‌الرحمان سعید» سخنگوی حزب اسلامی گفت: فهرست سه هزار و 500 تا چهار هزار نفر از اعضای حزب اسلامی که برخی از آنها قبل از این در عرصه نظامی فعالیت داشته‌اند به وزارت دفاع افغانستان داده شده است.

وی افزود: برخی از این نیروها به کار گماشته و برخی هم که به سن بازنشستگی نزدیک هستند از امتیازات بازنشستگی بهره‌مند خواهند شد.

به گفته‌ سخنگوی حزب اسلامی، اعضای پیشنهاد شده در فهرست آموزش دیده و حرفه‌ای هستند، زیرا در گذشته در نهادهای امنیتی مشغول به کار بوده‌اند که پس از آغاز جنگ علیه حکومت کمونیستی وقت  وظایف خود را ترک کرده‌اند.

از سویی هم «امین‌کریم» عضو ارشد حزب اسلامی قبل از این نیز گفته بود که این حزب در مرحله نخست فهرست 100 نفره از اعضای حزب اسلامی را که 50 نفر از آنها در گذشته دارای سمت‌های عالی‌رتبه در نهادهای امنیتی بوده‌اند را به وزارت دفاع افغانستان داده است.

با این وجود «احمد فرزان» رئیس دبیرخانه اجرایی روند توافق‌نامه صلح گفت: این فهرست به دلیل عدم جزئیات کافی مسترد شده است و حزب اسلامی مکلف است تا درباره افراد پیشنهاد شده جزئیات ارائه کند و این افراد باید دارای تذکره (شناسنامه) به منظور تثبیت هویت باشند.

«دولت وزیری» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در واکنش به این موضوع اعلام کرد که در رابطه با فهرست چهار هزار نفری اطلاعی ندارد اما هر کسی که افغان باشد و شرایط استخدام در ارتش را داشته باشد می‌تواند برای استخدام درخواست دهد.

وی تاکید کرد که مطابق با قانون اساسی تمام افرادی که به استخدام ارتش درمی‌آیند نباید عضو احزاب سیاسی باشند و یا از احزاب سیاسی که عضویت دارند باید استعفا دهند.

این در حالیست که ادغام نیروهای حزب اسلامی در نیروهای امنیتی افغان نگرانی‌های گسترده‌ برخی از نمانیدگان افغان، احزاب و جریان‌های سیاسی را برانگیخته است.

در حالی منتقدان، اشرف غنی را متهم به سیاسی ساختن نیروهای امنیتی افغان می‌کنند که جامعه جهانی و کارشناسان بارها درباره سیاسی و جناحی شدن نیروهای امنیتی افغان هشدار داده‌اند.

سخنگوی حزب اسلامی قبل از این نیز گفته بود که جنگجویان این حزب سلاح‌های خود را به دولت تحویل نمی‌دهند زیرا این افراد برای محافظت از جان خود به سلاح نیاز دارند و نیروهای امنیتی افغان توانایی تامین امنیت آنها را ندارد.