رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن، بیست و هفتم آوریل (پنجشنبه) استاندار عدن را طی حکمی از سمت خود برکنار کرد؛ این اقدام عبد ربه منصور هادی منجر به افزایش انتقادهای مقامات اماراتی از او شد.

وبگاه شبکه تلویزیونی المنار در یادداشتی به قلم «اسراء فارس» به بررسی دلایل حملات اخیر مقامات امارات به رئیس جمهور مستعفی یمن پرداخت و در چرایی آن نوشت که این اقدام اختلافات بین عربستان سعودی و امارات در خصوص یمن علنی کرده است.

در این یادداشت آمده است، به رغم اینکه یمنی‌ها منصور هادی را که مدت ریاستش تمام شده و فراری است، به عنوان شخصیت عربستان سعودی می‌شناسند، فردی که با اقدامات خود فیتلیه جنگی را روشن کرد که نتیجه آن کشته و زخمی شدن بیش از 32 هزار نفر شد، و به رغم اینکه عربستان و کشورهای عضو ائتلاف عربی ضد یمن به او را «رئیس قانونی» یمن معرفی می‌کنند، روز شنبه امروز امارات بر خلاف عربستان، وی را به عنوان «محور بحران یمن» معرفی کرد.

دیروز جمعه در واکنش به عزل «عیدروس الزبیدی»، استاندار عدن شماری از مقامات امارات سکوت گذشته خود را شکسته و منصور هادی را به باد انتقاد دادند؛ انورقرقاش، وزیر خارجه امارات، علی النعیمی، مدیر کل شورای آموزش ابوظبی به رئیس جمهوری فراری یمن حمله کردند. با این حال شدیدترین حملات به منصور هادی از سوی ضاحی خلفان، معاون رئیس پلیس دبی که به ولی عهد ابوظبی بسیار نزدیک است، انجام شد.

بر اساس این یادداشت، حملات مقامات اماراتی بعد از آن آغاز شد که منصور هادی دست به تغییراتی در کابینه‌ای احمد بن دغر، نخست وزیر یمن زد و طی آن، هانی بن بریک، وزیر کشور را که هم‌اکنون در ابوظبی به سر می‌برد و مورد حمایت امارات است، از سمت خود برکنار کرد.

منصور هادی پنجشنبه نیز عیدروس الزبیدی، استاندار عدن را که از شخصیت‌های مود حمایت امارات بود برکنار کرد و به جای آن پستی در وزارت خارجه برای او تعیین کرد.

در کنار واکنش مقامات اماراتی همانگونه که گفته شد، حملات شدیدی علیه منصور هادی کردند؛ وی در توئیتی نوشت: اولین گام برای دست یابی به راه حل در یمن، پایان دادن به حکومت هادی است که به مرور زمان پوسیده شده است.

خلفان افزود، تا زمانی که منصور هادی در یمن هست، حل بحران این کشور محال است.

بنا بر این این گزارش، اظهارات ضاحی خلفان نشان از وجود درگیری‌ها و اختلافات در عدن می‌دهد. منابع یمنی از وجود توافقی می‌گویند که از ابتدا بین عربستان و امارات وجود داشته است.

بر اساس این توافق، یمن به دو قسمت تقسیم شده و شمال از آن عربستان و جنوب یمن به امارات تعلق می‌گیرد که حضور نیروهای سعودی در شمال و نیروهای اماراتی در جنوب یمن این مسئله را تأیید می‌کند.

نویسنده یادداشت، دلیل تغییرات در دولت فراری منصور هادی و برکناری شخصیت‌های مورد حمایت امارات در این دولت را دلیل اختلاف عربستان با امارات عنوان می‌کند.

وی می‌نویسد، به دلیل شکست‌های عربستان در شمال یمن و ناکامی آن از سیطره بر شمال، به نظر می‌رسد که ریاض چاره‌ای ندارد جز اینکه زیر قول و توافق خود با ابوظبی بزند.

هزینه‌های سنگینی که جنگ یمن بر عربستان تحمیل کرده، در کنار حمایت‌های مالی و خسارات، این کشور را بر آن داشته تا آن را با دستاوردی جایگزین کند.

در داخل عربستان، محمد بن سلمان طراح و مهندس جنگ یمن از این بیم دارد که محمد بن نایف، ولی‌عهد و رقیب وی از شکست در یمن علیه او و برای رسیدن به مسند قدرت استفاده کند.

از سوی دیگر، جار و جدال بین مقامات امارات در خصوص مفید بودن جنگ علیه یمن همچنان ادامه دارد و حتی برخی تلاش کرده‌اند خود را از تصمیم به آغاز جنگ علیه یمن تبرئه کنند.

اخبار و گزارش‌هایی که این روزها از جنوب یمن مخابره می‌شود، حکایت از آن دارد که طرف‌های مورد حمایت عربستان و امارات با یکدیگر درگیر شده‌اند و آنچه اوضاع را بیش از پیش وخیم تر کرده، این تصمیم نیروهای متجاوز بود که از روز اولی قرار گذاشتند با نیروهای یمنی در جنوب، القاعده و داعش علیه انصار الله یمن و سایر گروه‌های مخالف متجاوزان متحد شوند. این بدین معناست که نیروهای مخالف یکدیگر دور هم جمع شده و به ناچار با هم درگیر خواهند شد.

پایگاه خبری میدل ایست مانیتور مطلبی منتشر کرد که نشانی می‌دهد که امارات از عربستان خواسته دست از حمایت خود از منصور هادی بردارد در غیر این صورت مجبور خواهد شد نیروهایش را از یمن عقب بکشد.

در این ارتباط، «مجتهد» فعال توئیتری و افشاگر خاندان سعودی نوشت که روابط محمد بن سلمان با ولی‌عهد امارات به دنبال اصرار فرمانده نیروهای زمینی سعودی بر توزیع نیروهای سعودی در پایگاه‌های منصور هادی، در بدترین شرایط بوده است. هدف عربستان از این کار، حمایت منصور هادی از حملات هوایی امارات عنوان شده است.

به گفته مجتهد، محمد بن زاید، ولی‌عهد امارات در واکنش به این اقدام محمد بن سلمان، وی را تهدید کرده است که نیروهای عربستانی در جنوب یمن از هوا هدف قرار خواهد داد.

گفتنی است هفته گذشته یک هواپیمای نظامی عربستان با چندین سرنشین در مرکز یمن سرنگون شد.

برخی ناظران می‌گویند این هواپیما با آتش نیروهای اماراتی سرنگون شده است.

عربستان سعودی تحت ائتلافی، به بهانه برگرداند آنچه آن را حکومت قانونی یمن می‌داند، ششم فروردین 1394 به یمن حمله کرد و به رغم حملات هوایی و محاصره همه جانبه یمن، به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است.