پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- یک: استدلال اصلاح طلبان این است که امکان رد صلاحیت آقای روحانی وجود دارد. اینکه چرا اصلاح طلبان تصور میکنند آقای روحانی رد صلاحیت می شود هم در نوع خود جالب توجه است. اما چرا اصلاح طلبان تصور میکنند بایستی برای «رد صلاحیت » آقای روحانی کاری کرد. کاندید ضربه گیر چه رابطه ای با کاندیداتوری و رد صلاحیت آقای روحانی دارد و اساسا واژه ضربه گیر چه ربطی به آقای روحانی که رئیس جمهور مستقر هست دارد. مگر چه کاری روحانی کرده که می بایست رد صلاحیت شود. فرار رو به جلوی اصلاح طلبان به همینجا ختم نمی شود. اصلاح طلبان تمام تلاششان را میکنند با عنوان اینکه امکان رد صلاحیت روحانی وجود دارد از اختلافشان با دولت پرده پوشی کنند. البته نباید این را هم فراموش کرد که اصلاح طلبان می دانند هنوز استقبال عمومی برای معرفی کاندید مستقل وجود ندارد و برای همین مجبور هستند از یک غیر اصلاح طلب برای انتخابات استفاده کنند و کاندید اصلاح طلب در کنار یک چهره غیر اصلاح طلب همانند روحانی قرار گیرد و با او معرفی شود تا بدنه رای روحانی و یا هر فرد دیگر با بازه زمانی مشخص به اصلاح طلبان منتقل شوند. همان کاری که در انتخابات مجلس دهم شهر تهران صورت گرفت. 

دو: اما این راهبرد به هیمنجا بسنده نمی کند. بیش از آنکه اصلاح طلبان دنبال حمایت از آقای روحانی باشند به دنبال چانه زنی در قدرت و حضور در قدرت حتی با عنوان کاندید ضربه گیر هستند. آنها می دانند پس از انتخابات 88 بخشی از بدنه خود را از دست دادند و برای همین هم که شد نیاز دارند چهره خود را دمکراتیک و در درون نظام معرفی کنند. از قانون اساسی و احترام به مردم می گویند و از حق الناس بودن رای مردم دفاع میکنند. آنچه از پس پرده کاندید ضربه گیر مطرح شده در مصاحبه روزنامه آفتاب با چهره مشهور انتخابات 84 است. مصطفی معین در مصاحبه با این روزنامه در مورد کاندید ضربه گیر گفت: « این کار {معرفی کاندید ضربه گیر} می‌تواند خیلی مدبرانه و با هماهنگی خود رئیس دولتی باشد که مورد حمایت اصلاح‌طلبان است، یعنی شخص آقای دکتر روحانی. اگر ما این تمرین سیاسی انتخاباتی را بکنیم، می‌تواند به نفع خود احزاب اصلاح‌طلب هم باشد.» قبل تر هم دیگر چهره اصلاح طلب دولت یازدهم را دولتی با رحم اجاره ای نام برد. چند هفته قبل هم رئیس دولت اصلاحات از پروژه آشتی ملی گفت تا نشان دهد برای ماندن در قدرت حتی حاضر هستند برای حرفی که در سال 88 موجب فتنه شدند عبور کنند و با فراموش کن، فراموش کن و هر کاری کنند تا در قدرت بمانند. 

اصلاح طلبان می دانند پروژه عبور از روحانی اگر کلید بخورد همانند پروژه عبور از خاتمی هزینه فراوانی برایشان دارد . زیرا همینقدر هم سهمشان رد دولت از بین می رود. از طرفی مایل ندارند به دولت چک سفید امضا دهند . این را هم نباید فراموش کرد اصلاح طلبان ترس دارند در انتخابات ریاست جمهوری در برابر رای مردم قرار گیرند. آنها سعی میکنند تا از کاندید دیگری حمایت کنند. 

اصلاح طلبان پس از 88 تا به امروز به صورت فراگیر و کشوری در برابر رای مردم قرار نگرفتند و کنار کشیدن به اسم حمایت از دولت روحانی یک فرار رو به جلوست تا یک حمایت واقعی. آنها می دانند اگر در برابر رای مردم قرار بگیرند سوالات فراوانی را باید پاسخ دهند. از چرایی فتنه 88 گرفته تا بسیاری از نظرات و دیدگاه های مختلف. 

از طرفی فاصله معقول خود را با روحانی حفظ کنند تا وضعیت بد معیشتی و مشکلات فراوان اقتصادی و رکود فراگیر در دامن آنها قرار نگیرد و تقصیرش در 1400 یا هر انتخاباتی دیگر حتی 96 به پای گفتمان اصلاح طلبی ننشیند. زیرا ترس از تکرار یک انتخابات سلبی ضد اصلاح طلبی همانند 84 می تواند اصلاح طلبان را از دایره انتخابات برای همیشه خارج کند.