ظریف در خصوص زمان و چگونگی فوت آیت الله هاشمی اینگونه گفت که: آقای جهانگیری در ساعت ۷:۱۵ که حدوداً ۴۵ قبل از وقت معمول تعطیلی جلسه دولت است، خیلی با حالت آشفته جلسه را تعطیل کرد و گفتند: خبر خیلی بدی دارد اتفاق می‌افتد، دعا کنید که این اتفاق نیفتد و به یاد دارم سوار ماشین که شدم تا حدود ساعت هفت و نیم سوره حمد می‌خواندم که خداوند شفای ایشان را دهد. متأسفانه حدود ساعت هفت و نیم بود که خبردار شدیم این اتفاق افتاده است.

ما تا رسیدیم، آماده شدیم و به بیمارستان شهدای میدان قدس رفتیم، محافظین تماس گرفتند و گفتند پیکر آیت‌الله هاشمی به جماران منتقل شده است؛ من به منزل رفتم و لباس عوض کردم و با همسرم به حسینیه جماران رفتیم.

من افتخار خدمت در محضر حضرت آیت‌الله هاشمی را از زمانی که معاون نمایندگی نیویورک بودم در اواخر دهه ۶۰ و ابتدای دهه ۷۰ داشتم؛ مخصوصاً در بحث‌های مربوط به اجرای بند ۶ قطعنامه ۵۹۸ تعیین متجاوز و بحث‌های جانبی دیگر ارتباطات مستقیم، نفر به نفر خدمت ایشان داشتم.  

ما باید هزینه انقلاب شویم، نه انقلاب هزینه ما

در زمانی که مذاکرات هسته‌ای بود آقای هاشمی از بزرگ‌ترین حامیان ما بودند. آنچه که بیش از هر چیز من را از شخصیت بزرگ آقای هاشمی تحت تأثیر قرار داد این بود که ایشان حاضر بود از همه چیز خود برای انقلاب مایه بگذارد؛ به واقع بزرگ‌ترین درسی که من از آقای هاشمی گرفتم این بود که ما باید هزینه انقلاب باشیم نه انقلاب هزینه ما.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه اجرای برجام شاید از خود مذاکره بیشتر از ما وقت گرفته باشد اظهار کرد: این امر به این به خاطر است که در اجرا تلاش می‌کند حداقل مورد نیاز را ارائه دهد. ما هیچ وقت دنبال بمب هسته‌ای نبودیم لذا آمریکایی‌ها می‌توانند ادعا کنند که به آنچه که می‌خواستند رسیدند اما واقعیت امر این است که آنها می‌خواستند ایران یک سانتریفیوژ هم نداشته باشد.  

بحث برجام به موضوع داغ جامعه تبدیل شد؛ و این هیچ وقت خوب نیست که موضوع سیاست خارجی به بحث داغ جامعه تبدیل شود ولی متأسفانه این اتفاق افتاد و آنچه که من نگران هستم تخریب خودم و همکارانم نیست.

طرف مقابل پیام های غلطی را از تخریب های داخلی میگرفت

برخی صحبت‌ها که در داخل می‌شد، دوستان می‌گفتند که خوب است و نشان می‌دهد که خارجی‌ها می‌بینند که در داخل اختلاف نظر هست و دیدگاه‌های متفاوتی است که واقعاً هم است اما بعضی وقت‌ها خارجی ها پیام‌های غلطی می‌گرفتند و طوری وانمود می‌کردند که تیم مذاکره‌کننده تیمی است که اصلاً تعلقی به مقاومت و ملت ندارد یا مثلاً اقدامی که در مرحله آخر برای افشا کردن بحث‌های سری و محرمانه ما در جلسه خصوصی اعضای کمیسیون اتفاق افتاد، دست همکاران من را در مذاکرات بعدی خیلی پایین آورد.   

من هنوز اعتقاد دارم حرف‌هایی که در کمیسیون زدم حرف‌های محرمانه است. نه اینکه از مردم محرمانه باشد، این را بعضی‌ها با مقداری فضاسازی در تلاشند که افکار عمومی را در این باره تحریک کنند.  

با سیاست های جلیلی موافق نیستم

ظریف در واکنش به برخی اظهارنظرات از سوی سعید جلیلی رئیس تیم مذاکره کننده قبلی تصریح کرد: من امیدوارم از سر دلسوزی باشد ولی حتماً با ایشان موافق نیستم و سیاست‌هایی هم که ایشان دنبال کردند نه تنها من موافق نیستم بلکه یک بخش عظیمی از جامعه ما موافق نیست وگرنه به او رأی می‌دادند.

رهبری در خصوص جزییات مذاکرات اظهار نظری نداشتند

وی در خصوص مسایل مربوط به مذاکرات هسته ای با بیان اینکه یکی از وظایف ما ابلاغ پیام است ادامه داد: حتی در زمانی که ما مذاکره می‌کردیم صورت می‌گرفت،  وقتی که می‌گویم «هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید» دارم ابلاغ پیام می‌کنم. وقتی به وزیر خارجه آمریکا می‌گویم شما از استفاده نیروی نظامی چه منفعتی بردید، از ویتنام می‌گویم، از جنگ‌های دیگر که آمریکایی‌ها انجام دادند می‌گویم، ابلاغ پیام می‌کنم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: موضوعات مهمی که در مذاکرات جریان داشت به محضر مقام معظم رهبری گزارش می‌شد،  اینکه ایشان در مورد جزئیات اظهارنظر می‌کردند درست نیست، اما خطوط کلی را مشخص می‌کردند، با این حال،  ما جزئیات را هم به ایشان گزارش می‌دادیم.

ترامپ نمی داند در مذاکره نمیتوان هر چه بخواهی به دست آوری

ظریف درباره ترامپ و برخی اظهار نظرات وی اینگونه می گوید که: آقای ترامپ نگاه می‌کند و می‌گوید که ایران نباید یک سانتریفیوژ داشته باشد و الان این تعداد سانتریفیوژ دارد، می‌گوید که حتی تا روز آخر سیاست ما این بود که راکتور آب سنگین در ایران نباشد ولی الان این کشور راکتور آب سنگین دارد. سیاست شان این بود که پالایشگاه آب سنگین اراک را ببندند، اما الان پالایشگاه آب سنگین ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدات در دنیا است.

ترامپ متوجه نیست که وقتی آدم‌ها وارد مذاکره می‌شوند نمی‌توانند همه چیزی را که می‌خواهند به دست آورند.

سردار سلیمانی شخصیتی فهیم و دلیر است

وی در خصوص ارتباط خودش با سردار سلیمانی بیان داشت: من بیش از ۲۰ سال است که با سردار سلیمانی ارتباط نزدیک دارم.  قبل و بعد از حمله آمریکا ارتباط بسیار خوب و کاری با سردار سلیمانی داشتم و ایشان را یک شخصیت بسیار فهیم و دلیر می‌دانم که امکان مفاهمه برای بنده با ایشان کاملاً وجود دارد و معتقد هستم که ما همه کارگزاران یک نظام هستیم و نیاز است که همه ما با هم متحد باشیم.  

رئیس جمهور شدن را در توان خودم نمی بینم 

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا برای انتخابات ریاست جمهوری کاندید میشود یا خیر؟ گفت: این را با قطعیت می‌توانم بگویم که من هیچ گاه کاندید ریاست جمهوری نخواهم بود چون این توان را در خود نمی بینم.

قبل از دیدارهای خارجی آقا، خصوصی خدمت ایشان هستم 

اعتقادم این است که در حوزه‌ای که تخصص دارم کار کنم و تاکنون در حوزه‌ای که بلد نبودم و تخصص نداشتم کار نکردم، و کاری که بلدم همین کاری است که الان انجام می‌دهم. همین را هم می‌بینید که چقدر مورد مهرورزی بعضی از دوستان قرار می‌گیرند.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص رابطه میان خودش با مقام معظم رهبری هم اینگونه می گوید که: من حتماً لیاقت محبت‌هایی که حضرت آقا نسبت به بنده در طول ۲۷ یا ۲۸ سال گذشته داشتند را ندارم، شاید اولین باری که من خدمت ایشان رسیدم زمانی بود که کارمند محلی در نیویورک بودم و البته به عنوان کارمند محلی مسئول نمایندگی بودم که از اتفاقات نادر تاریخ دیپلماسی هر کشوری است و ایشان به عنوان رئیس‌جمهور برای مجمع عمومی تشریف آورده بودند ؛ از آن زمان محبتی که آقا به من داشتند ، محبت ویژه‌ای بوده است که حتماً لایق آن نبودم.

من معمولاً یک عادت دارم که درخواست جلسه نمی‌کنم مگر اینکه بفرمایند کاری با من دارند که خدمت ایشان برسم اما یک سعادتی دارم که قبل از ملاقات‌های خارجی آقا، فرصتی می دهند و چند دقیقه‌ای خصوصی خدمت ایشان هستم.