یحیی کمالی‌پور عضو هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا در استان کرمان با اشاره به روند پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا، اظهار داشت: شوراهای شهر و روستا در حکم پارلمان محلی هستند، لذا شوراها از جایگاه بسیار مهم و حساسی در عرصه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در کشور برخوردار هستند.

وی با تاکید بر اینکه شوراها از جایگاه مهم و حساسی برخوردارند، تصریح کرد: باید هیئت‌های نظارت بر انتخابات شوراها تلاش کنند تا از ورود عناصر نامطلوب، مسئله‌دار به شوراهای شهر و روستا با جدیت جلوگیری کنند.

عضو هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا در استان کرمان، تعهد، تخصص، عدم سابقه کیفری و سوء شهرت را از جمله مهمترین شاخص‌های هیئت‌های نظارت بر انتخابات شوراها برای ورود کاندیداها به شوراها عنوان کرد.

کمالی‌پور با تاکید بر اینکه هیئت نظارت بر انتخابات شوراها از اطلاعات و منابع مراجع چهارگانه مندرج در قانون برای تایید صلاحیت انتخابات کاندیداهای شوراها استفاده می‌کند، گفت: باید افراد امین وارد شوراها شوند تا بتوانند امانت‌دار مردم باشند.

وی با بیان اینکه فتنه سال 88 خط قرمز هیئت‌های نظارت بر انتخابات شهر و و روستاست، گفت: قطعا افرادی که در فتنه 88 حضور داشته و یا با فتنه همراهی کرده‌اند صلاحیت ورود به عرصه کاندیداتوری انتخابات شهر و روستا را ندارند.

به گزارش تسنیم، شورای نگهبان در جلسه ششم مرداد امسال این نهاد با پیشنهاد وزارت کشور برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا در روز 29 اردیبهشت‌‌ماه سال 96 موافقت کرد.

همچنین وزارت کشور بنا به تقارن ایام خردادماه با ماه مبارک رمضان به شورای نگهبان پیشنهاد کرده بود که انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا زودتر از موعد مقرر برگزار شود که شورای نگهبان با این پیشنهاد موافقت کرد.

پیشتر، در جلسه‌ای محمد محمودی شاه‌نشین به عنوان رئیس، محمد جواد کولیوند به عنوان نایب رئیس، فرهاد تجری به عنوان سخنگو و بهرام پارسایی نیز به عنوان دبیر هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخاب شده‌اند.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز پیشتر گفته بود که دولت تلاش دارد انتخابات شوراهای شهر و روستا را به صورت الکترونیک برگزار کند.