پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان با «ملک سلمان پادشاه» عربستان دیدار کرد. شبکه خبری «العربیه» عربستان اعلام کرد که دو طرف مسائل منطقه‌ای و روابط دو جانبه را بررسی کردند. وبگاه خبری «النشره» نیز اعلام کرد که سلمان در جریان این دیدار بر بازگشت گردشگران عرب به لبنان تأکید کرده است. روابط لبنان و عربستان پس از اظهارات «سید حسن نصرالله» مبنی بر جنایت عربستان در یمن و عدم محکومیت این موضوع از سوی مقامات لبنان، رو به تیرگی گذاشت. به طوری که عربستان کمک مالی و کمک سالانه 4 میلیارد دلاری به منظور تسلیح ارتش لبنان را قطع کرده و از شهروندان عربستانی درخواست کرد به لبنان مسافرت نکنند. از طرفی بیروت حمله به سفارت عربستان در تهران را محکوم نکرد. همین موضوع تیره‌گی روابط را عمق بیشتری بخشید. با این وجود به محض انتخاب میشل عون به ریاست جمهوری لبنان دو هیئت بلند پایه به لبنان سفر کرده و خواستار سفر میشل عون به عربستان شد.

1- انتخاب میشل عون به سمت ریاست جمهوری این تصویر را ایجاد کرد که عربستان صحنه‌ی لبنان را به ایران واگذار کرده و در این عرصه شکست خورده است. عربستان با تدارک سفر اخیر به‌نوعی به دنبال خدشه‌دار کردن این تصویر و به نمایش گذاشتن اهتمام و تصمیم خود، برای حضور و رقابت با ایران در لبنان است. مطرح کردن از سرگیری کمک سالانه عربستان به ارتش لبنان (4 میلیارد دلار) که سال گذشته متوقف شده بود، موضوعی است که تحلیل مذکور را اعتبار می‌بخشد.

2- از طرفی بدون شک وضعیت اقتصادی نابسامان لبنان و همچنین پیامدهای اجتماعی و اقتصادی ناگوارِ ناشی از روانه شدن پناهجویان سوری به سمت مرزهای این کشور، در سفر میشل عون به عربستان بی تأثیر نبوده است.

3- مسئله دیگر تلاش میشل عون برای ارائه تصویری مستقل از لبنان است. با توجه به اینکه او گزینه مطلوب حزب‌الله و جریان 8 مارس و ایران بود تدارک این سفر به نوعی کوشش برای زدودن و کاستن جدال‌های منطقه‌ای در لبنان است. خود ژنرال عون هم تلویحاً به این موضوع اشاره کرده است: «دوره‌ای جدید از طریق تفاهم همه برای نجات لبنان از هر مداخله خارجی یا مداخله لبنان در امور دیگران».

4- برخی رسانه‌ها از تلاش میشل عون برای میانجیگری بین ایران و عربستان سخن گفته‌اند. موضوعی که مورد پذیرش سعودی‌ها قرار نگرفته است.