«میشل عون» رئیس جمهور لبنان امروز دوشنبه طی سفری دو روزه به ریاض خواهد رفت.

این نخستین سفر«میشل عون» از ابتدای دوران ریاست جمهوری در روز 17 اکتبر 2016 میلادی است و و پس از آن عازم دوحه می‌شود.

پیش از این بیار رفول وزیر مشاور در امور ریاست جمهوری لبنان اعلام کرده بود که در این سفر عون تلاش خواهد کرد درباره برخی پرونده‌ها و موضوعات با عربستان گفتگو کند.

وی افزود در فضای مثبت کنونی همچنین قرار است درباره یک طرح نیم میلیارد دلاری برای تقویت ارتش لبنان با سلاح های روسی گفتگو ¬شود.

بر اساس اظهارات منابع آگاه، عون در سفر به عربستان درباره پرونده‌های زیر صحبت خواهد کرد:

اول: سرنوشت «هبه» (کمک) عربستان به ارتش لبنان که بر اساس اطلاعات، عربستان صدها میلیون دلار آن را برای خرید اسلحه از فرانسه هزینه کرده تا در جنگ یمن استفاده کند و دیگر مقدار این هبه ، به میزان قبلی نیست. عربستان هنوز این هبه را لغو نکرده اما بر اساس اطلاعات نهایی کردن آن بستگی به تفاهم سیاسی دارد که رهبران عربستان باید در سفر عون به دست بیاورند.

«یعقوب الصراف» وزیر دفاع لبنان نیز به روزنامه «الشرق الاوسط» گفته است عون در این سفر به موضوع کمک مالی به ارتش لبنان خواهد پرداخت.

دوم: فعال کردن روابط اقتصادی و گردشگری میان دو طرف و این موضوع فتح بابی برای سفر گسترده شهروندان کشورهای حاشیه خلیج فارس به لبنان خواهد بود که منافع اقتصادی و گردشگری بسیاری دارد.

سوم: عون حامل درخواستی از رهبران سعودی خواهد بود با این مضمون که آنها باید واقعیت لبنان را بیشتر از جبهه درک کنند و باید این موضوع را درک کنند که لبنان قادر به پیوستن به محورهای منطقه‌ای و تحمل جنگ دیگران نیست و ریاض باید برای جلوگیری از رشد افراط‌گرایی اسلامی با توجه به نقشش بکوشد.