پایگاه اماراتی "ارم نیوز" به نقل از یک منبع دیپلماتیک مصری – خواست نامش فاش نشود – نوشت: دلایل دیدار هیأت مذکور به ریاست ترکی بن عبدالمحسن آل الشیخ مشاور دیوان پادشاهی عربستان به طور علنی اعلام نشده است.

این منبع افزود: مقام عربستانی در این دیدار حامل پیام ملک سلمان برای عبدالفتاح السیسی درباره برخی از مسائل مورد اختلاف ریاض و قاهره در دوره اخیر بوده است و هیأت عربستانی با مقام های وزارت امور خارجه مصر و سپس عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری این کشور و همچنین مقام های اتحادیه عرب دیدار و درباره دیدگاههای طرفین پیرامون حل بحران های منطقه از جمله بحران یمن، بحث و تبادل نظر کرد.

این مقام مصری با اشاره به اینکه پرونده یمن بخش زیادی از مذاکرات طرفین را به خود اختصاص داد تأکید کرد دیدار مذکور به نزدیکی آشکار دیدگاههای ریاض و قاهره انجامید.

"ارم نیوز" در همین باره به نقل از یک مسئول دیگر در وزارت امور خارجه مصر نوشت: دیدار مقام عربستانی از قاهره مثبت بوده و باعث رفع سوء تفاهم های ناشی از تبلیغات رسانه ها درباره روابط قاهره و ریاض در ماههای گذشته شده است.

منابع مصری مذکورهمچنین افشا کردند هیأت عربستانی متشکل از مقام های سیاسی و اقتصادی بود. ارم نیوز این موضوع را نشانه ای از بررسی اختلافات اقتصادی در روابط دو کشور در مرحله اخیر از جمله موضوع فروش نفت و همچنین ممنوعیت خرید برخی از محصولات کشاورزی مصر توسط دولت عربستان، دانست.

منابع مصری همچنین اعلام کردند دیدار مذکور در نتیجه میانجی گری کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس انجام گرفته است و کلیه تلاش های انجام شده در این زمینه برای از بین بردن اختلاف نظر میان دو کشور، پسندیده است و مصر از این تلاش ها تقدیر می نماید.

یادآور می شود خلل فنی در یک هواپیمای خصوصی عربستان در فرودگاه قاهره باعث افشای دیدار سری یک هیأت عالی رتبه این کشور به ریاست ترکی بن عبدالمحسن آل الشیخ مشاور دیوان پادشاهی آل سعود شد.

منابع هواپیمایی در فرودگاه قاهره اعلام کردند به دنبال برخاستن یک هواپیمای خصوصی عربستانی حامل یک هیأت عالی رتبه چهار نفره به ریاست ترکی بن عبدالمحسن آل الشیخ مشاور دیوان پادشاهی این کشور، ناگهان به وجود خلل فنی در آن پی بردند که این مشکل مانع تکمیل شدن این سفرمی شود. از این رو، هواپیما از برج مراقبت درخواست بازگشت کرد. مسافران این هیأت از هواپیما پیاده شده و پس از اینکه مشخص شد حل مشکل فنی مذکور زمان بر خواهد بود سفر این هیأت لغو شده و اعضای آن، تا زمان حل مشکل مذکور یا ارسال هواپیمای جایگزین، بار دیگر به داخل خاک مصر راهنمایی شدند.

ناظران اعلام کردند هدف از دیدار سری این هیأت که به علت خلل فنی در هواپیمای حامل آن افشا شد، ایجاد مصالحه و بهبود فضای روابط میان دو کشور به دنبال اختلافات اخیر است.