ناصر موسوی لارگانی با اشاره به مصوبات پیشین مجلس در رابطه با معوقات بانکی گفت: ما در این خصوص کمبود قانون نداریم که بانکها و یا دولت نتوانند معوقات بانکی را دریافت کنند.

 

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دلیل اصلی عدم پس گیری معوقات بانکی را، اهمال کاری از سوی بانکها و بانک مرکزی عنوان و تاکید کرد: چون نظارت بر بانکها بر عهده بانک مرکزی است، بانک مرکزی باید وقتی تسهیلات و یا معوقات بانکها زیاد می شود به آنها تذکر و اخطار دهد و در برخی موارد هم باید با بانکهایی که توجهی به معوقات ندارند، برخورد کند.

 

وی تصریح کرد: دولت باید در بحث معوقات بانکی دقت بیشتری داشته باشد و اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل را با حساسیت بیشتری انتخاب کند.

 

موسوی لارگانی با بیان اینکه در بعضی از موارد بانکها کوتاهی دارند، اظهار داشت: در برخی موارد دیگر این اتفاقات به خاطر برخی لابی ها و فشارها در راستای عدم برخورد با این افراد صورت می گیرد.

 

وی  مبلغ تخمینی معوقات بانکی در ابتدای سال را حدود صدهزار میلیارد تومان عنوان و تاکید کرد: این رقم در حال حاضر بیش از حد گذشته شده است.

 

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به معوقات 8 هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه داد: مبلغی که قبلا عنوان شده بود صدهزار میلیارد تومان معوقه بانکی بود که این مبلغ دست یک سری افراد خاص هست.

 

وی خاطر نشان کرد: معوقات وام های خرد زیاد نیست و مثلا 100 وام 10 میلیون تومانی که همه آن هم معوق شده باشد با یک وام یک میلیارد تومانی برابری می کند.

 

موسوی لارگانی با بیان اینکه بیشتر وام های معوق وام هایی با مبلغ بالا است، اظهار داشت: وام های با مبلغ پایین کمتر معوق می شوند و یکی از دلایل آن هم این است وام های تولیدی و صنعتی ما به دلیل وجود رکود قادر به تولید و پرداخت اقساطشان نیستند و به همین دلیل معوقات بانکی افزایش پیدا می کند.

 

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت کار خاصی برای پس گرفتن معوقات بانکی نکرده است، بدهکاران را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: یک دسته کسانی هستند که به خاطر وجود رکود در کشور ناخواسته تولیدشان به فروش نمی رسد و نمی توانند وام خود را پرداخت کنند.

 

وی دسته دوم را کسانی خواند که معوقات زیادی دارند و وامی را که گرفته اند در راستای تعهدی که برای مصرف آن داده بودند، مصرف نمی کنند و عمدتا وام را به اسم تولید گرفته اند ولی در راه ساخت وساز و خرید زمین استفاده کرده اند.

 

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: این افراد هر چقدر هم که وامشان معوق بشود از خرید ساختمان و زمین سودشان را برده اند و نگران جریمه معوقاتشان نیستند و به هشدارها هم دقت نمی کنند که درخصوص این افراد بانکها باید اینها را به دستگاه قضایی معرفی کنند و مبالغ معوقه را از آنها پس بگیرند.

 

موسوی لارگانی با بیان اینکه خود بانکها هم در این ماجرا مقصر هستند، ادامه داد: وقتی بانک وثیقه کافی و معتبر از وام گیرنده نگرفته به این معنی است که از سوی بانک هم کوتاهی صورت گرفته است.