پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- در ساختمان مشهورهمایش ها در تهران، در ردیف نخست دایره ای شکل روبروی جایگاه نشسته ام. کمی پایین تر مجموعه ای از صندلی ها برای استقبال از سخنرانان و همراهان آنان تدارک دیده شده و سخنران افتتاحیه این کنفرانس مهم درباره نظم امنیتی و منطقه ای غرب آسیا، رئیس مجلس ایران علی لاریجانی است. او پسر آیت الله هاشمی آملی، روحانی مشهور ایرانی و برادر صادق لاریجانی،رئیس قوه قضائیه و محمد جواد لاریجانی، مشاور رهبر در امور بین المللی و رئیس کمیته حقوق بشر و باقر لاریجانی،رئیس دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران است .

السفیر چاپ لبنان در تحلیلی درخصوص انتخابات ایران نوشته است: این چهار برادر جایگاه های استثنایی را در جمهوری اسلامی ایران به خود اختصاص داده اند و این رویدادی بی سابقه است. سرو صدایی که از خارج سالن همایش ها می آید باعث می شود تا رشته افکارم گسیخته شود. نگاهم به ورودی سالن دوخته می شود و شخص لاغر اندام بلند قامتی را می بینم که عینک طبی بر چشم و کت وشلواری خاکستری و پیراهنی بدون کراوات بر تن دارد و به سمت صندلی سخنرانان می رود و پیرامون او نگهبانان با لباس شخصی دیده می شوند . 

رئیس مجلس، علی لاریجانی را از چهره بارزش می شناسم. برای سلام و احوال پرسی در محافل حکومتی ایران شکل و حالت خاصی وجود دارد که آمیزه ای از «سرشناس بودن» و ترتیب سنی است. سازمان دهندگان کنفرانس برای سلام کردن به سمت لاریجانی می شتابند و وی در حالی که ایستاده، به آنان سلام می کند. وی با اشاره با دست به دیگران کسانی که چند متر دور تر هستند بدون این که به آنان دست بدهد سلام می کند. سلام با اشاره یا با قرار دادن دست راست روی سینه یا بلند کردن دست تا نزدیکی سر در صورتی است که شخصی که به وی سلام می شود سن بیشتری داشته باشد. برخی از کسانی که لاریجانی به آنان سلام می کند از صندلی خود نیم خیز می شوند، برخی نیز به پا می خیزند و سومین گروه در حالی که روی صندلی خود نشسته اند با اشاره و تکان دادن سر سلام می کنند. 

پس از پایان سلام و احوال پرسی با حضار، رئیس پارلمان با آرامش روی صندلی جای می گیرد و عکاسان برای گرفتن عکس از وی به سمت او می شتابند. در سمت راست وی روحانی معمم با عمامه سیاه نشسته است. عمامه سیاه به معنای نسبت او با اهل بیت پیامبر (ص) است. اما مقام رسمی او را نمی شناسم. از حرکات بدنی لاریجانی پیدا است که وی به فلش دوربین ها و به زانو نشستن عکاسان در برابر خود برای گرفت عکس عادت دارد و برای این کار حال خاصی به خود می گیرد. سازمان دهندگان سخنرانی را آغاز می کنند و رئیس پارلمان را برای افتتاح کنفرانس معرفی می کنند. لاریجانی در میان فریاد های صلوات بر محمد (ص) برمی خیزد و نه شتاب زده و نه کند به سمت جایگاه می رود. با راه رفتن او که ضرباهنگ نادری دارد لاریجانی از میان انبوهی از دوربین ها و سلام ها و صلوات ها بر پیامبر و خاندان او پیش می رود و با اراده از چند پله جایگاه سخنرانی بالا می رود و در این فاصله از جیب کت خود ورقه ای بیرون آورد که با دقت برای او آماده شده است.

لاریجانی متولد نجف اشرف در سال ١٩٥٧ مناصب بالایی در جمهوری اسلامی را از عضویت در سپاه سپاه پاسداران در ابتدای دهه هشتاد و دامادی متفکر انقلاب اسلامی، روحانی با نفوذ، آیت الله مطهری گرفته تا وزیر ارشاد به عنوان جانشین رئیس جمهور اسبق در سال ١٩٩٢ تا ریاست سازمان صدا و سیما به مدت ده سال از ابتدای سال ١٩٩٤ تا مشاور امنیتی رهبر معظم آیت الله سید علی خامنه ای در سال ٢٠٠٤ در اختیار داشته است. سپس لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ٢٠٠٥ نامزد شد و در رتبه ششم قرار گرفت. در همان سال رهبر معظم جمهوری، علی لاریجانی، این شخصیت بلند پرواز، را در مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی به جای حسن روحانی برگزید. کسی که برجسته ترین ماموریت او در آن زمان مذاکره با غرب درباره پرونده هسته ای ایران بود. روحانی در آن زمان از سوی برخی محافل محافظه کار به امتیاز دهی بزرگ مذاکراتی متهم شد. سپس لاریجانی درانتخابات پارلمانی ایران در سال ٢٠٠٨ از حوزه انتخاباتی قم به مجلس راه یافت. سپس به عنوان رئیس مجلس انتخاب شد و به میزان زیادی در کاهش بی پروایی محمود احمدی نژاد در دور دوم ریاست جمهوری وی نقش داشت. در سال های ٢٠١٢ و ٢٠١٦ بار دیگر بخت و اقبال با او یارشد و از حوزه انتخاباتی قم به نمایندگی مجلس انتخاب و بار دیگر رئیس مجلس شد. هیچ تنش و اضطرابی در صدا یا حرکات بدن وی مشاهده نمی شود و اطمینان از باقی ماندن در مرکز قدرت مسئله ای نیست که پی بردن به آن در وی دشوار باشد.

پنج ماه تا انتخابات ریاست جمهوری ایران باقی مانده است. فرصت های رئیس جمهور روحانی کم کم با مشخص شدن تصویر تیم دستیار رئیس جمهور امریکا دونالد ترامپ کاهش می یابد. نظام در ایران خواستار شخصیتی مانند احمدی نژاد نیست که احتمالا کشور را گرفتار درگیری هایی می کند و در ضمن سیاست های روحانی در با نظام همسو نمی باشد. از این رو انتخاب نامزدی محافظه کار مناسب تر است که انعطاف پذیرهم باشد. در این راستا تمام نقش های سیاسی برای علی لاریجانی برخوردار از استعداد های متعدد در همراهی با رهبر معظم امکان پذیر به نظر می رسد. حتی نقش ریاست جمهوری اگر نیاز باشد.