پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- تجمع تعدادی از متقاضیان بلاتکلیف مسکن مهر، رییس بانک مرکزی را از نمایشگاه مطبوعات، فراری داد. قطعا موضوع مسکن مهر وخیم‌تر ازآن است که بتوان آن را موضوع جناحی قرار داد. 

مسکن مهر میراث بسیار سختی بود که دولت قبل برای دولت فعلی به جا گذاشت. بخصوص نحوه تامین مالی آن به یچوجه قابل دفاع نبود.

اما حقایقی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت فعلی در این ماجرا صرفا مظلوم ناچار نیست. بیش از ٧٠ درصد پروژه تا قبل از پایان دولت قبل انجام شده بود و تنها معادل ٣٠ درصد واحد ساخته شده باقی مانده بوده. از طرف دیگر تمام داده ها نشان از بازپرداخت بسیار بالای وام‌های مسکن مهر توسط مشمولین طرح تا امروز دارد. 

در واقع منبع پایدار و واقعی‌ای به نام بازپرداخت اقساط مسکن مهر وجود دارد که عملا برای تکمیل پروژه صرف نمی‌شود. مع‌الأسف بانک مسکن این منابع را صرف بهره دادن و کاسبی در بازار بین بانکی می‌کند و این کاسبی را تکلیف بانک مرکزی بر می‌شمارد.

قابل انکار نیست که متقاضیان مسکن مهر ، کسبه به جان آمده از فشار مالیاتی و تولیدکنندگان گرفتار در بهره بانکی هواداران بالقوه دولت فعلی در انتخابات آینده محسوب نمی‌شوند.

حضور گروهی از متقاضیان مسکن مهر در نمایشگاه مطبوعات با حاشیه‌هایی همراه بود. این گروه از متقاضیان که روز پنجشنبه هفته گذشته در نمایشگاه مطبوعات حاضر شده بودند، بعد از مشاهده رئیس‌کل بانک مرکزی با سر دادن شعارهای اعتراضی، خواستار تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر وضع خانه‌های‌شان شدند. شدت اعتراضات آن‌قدر بالا بود که ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی به ناچار نمایشگاه مطبوعات را ترک کرد.  

طرح مسکن مهر در ابتدا در قالب بند «د» تبصره ۶ قانون بودجه‌ سال ۸۶ آغاز شد و سپس بر مبنای قانون «ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن» به صورت پیوسته در دستور کار قرار گرفت. بند «د» تبصره ۶ بودجه ۸۶ بر تأمین مسکن مناسب برای همه مردم به‌خصوص اقشار کم‌درآمد تاکید داشت. قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن نیز در ٢٤ ماده تدوین شده است و بر وظیفه دولت مبنی بر تأمین مسکن و سهولت دسترسی فاقدان مسکن به‌ویژه گروه‌های کم‌‌درآمد به خانه مناسب تأکید دارد. در طرح اولیه مسکن مهر قرار بر این بود که سالانه یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحد مسکونی در سطح کشور به متقاضیان واگذار شود.

ایده اولیه این طرح زمانی شکل گرفت که سرشماری‌ سال ۸۵ از وجود ۱۶‌میلیون مسکن و ۱۷.۵میلیون خانوار در کشور خبر داد. دولت وقت برای جبران کمبود ١,٥ میلیونی مسکن نسبت به تعداد خانوارها و کاهش هزینه مسکن در سبد معیشت طبقات فرودست، پروژه ساخت خانه‌هایی در حومه شهرهای عمدتا بزرگ را کلید زد.

متقاضیان مسکن مهر پردیس نیز معترضان روز پنجشنبه بودند که با وجود تجمع‌های چندباره در مقابل وزارت راه و شهرسازی اما به نتیجه مطلوب که تحویل خانه‌هایشان است نرسیده‌اند. با این وجود بیکار ننشستند و این بار محل تجمع را از مقابل وزارتخانه به سمت نمایشگاه مطبوعات بردند تا از این طریق بتوانند سریع‌تر صدایشان را با کمک رسانه‌ها به گوش مسوولان برسانند. آن‌ها با نوشتن شعارهایی روی کاغذ حرفشان را به نوعی بیان کردند. از جمله «فریب تبلیغات دروغ صدا و سیما را خوردیم»، «سه سال تأخیر رسیدگی!»، «پول‌های توقیف شده گم شدند؟»، «تأخیر قوه قضائیه مانع برقراری عدالت»، «35 هزار خانواده قربانی بی عدالتی» و... به گزارش فردا از همان شروع حرکت متقاضیان مسکن مهر در ورودی مصلی تهران، حراست نمایشگاه مطبوعات مانع حضور آزادانه آنها در نمایشگاه شد و به آنها اجازه ندادند تا به غرفه‌های مطبوعات بروند و اعتراض خود را به گوش آنها برسانند. مسوولان نمایشگاه این متقاضیان را به سمت یکی از تالارهای گفت‌وگو هدایت کردند که بعضی از این افراد در آنجا مشکلات و مطالبات خود را در اعتراض به ربای بانکی و وعده‌های دروغ مسوولان در تحویل خانه‌های خود به زبان آوردند. در همین فاصله چند خبرگزاری و سایت، متقاضیان را برای مصاحبه به غرفه‌های خود دعوت کردند اما این دعوت هم با ممانعت مسوولان انتظامات نمایشگاه رو به رو شد. دقایقی بعد این گروه از متقاضیان مسکن مهر در مواجهه با آقای ولی‌ا.. سیف رئیس کل بانک مرکزی که در حال بازدید از نمایشگاه بود سوالاتی را پرسیدند و وقتی جوابی نگرفتند، شعار اعتراضی سر دادند. این در حالی است که قرار بود رأس ساعت 14، ولی ا... سیف، برنامه‌ای برای گفت‌وگو با اصحاب رسانه در نمایشگاه مطبوعات داشته باشد. شعارهای متقاضیان مسکن مهر علیه «سود بانکی» و «بهره ربوی» باعث شد تا وی بدون برگزاری این نشست خبری، از انتهای سالن، نمایشگاه را ترک کند. یکی از این متقاضیان به فردا گفت: «خانه‌هایمان را تحویل نگرفتیم و هر بار وعده‌های بی‌عمل شنیده‌ایم. حالا به ما می‌گویند وام خانه‌های مهرتان شروع شده است و بانک مسکن برای ضمانت این وام از ما 60 میلیون تومان سفته می‌گیرد و ضامن دولتی کسر از حقوق می‌خواهد! این در حالی است که به من گفته‌اند که به دلیل اینکه برای دریافت وام دیر مراجعه کرده‌اید، باید سود مشارکت بپردازید! و اگر برای دریافت وام اقدام نکنید از لیست متقاضیان مسکن مهر خط می‌خورید و حذف می‌شوید.

چرا کسی پاسخگو به سؤالات ما نیست؟ به چه دلیلی من بابت خانه‌ای که هنوز تحویل نگرفته‌ام باید وام بگیرم و سود مشارکت پرداخت کنم؟ ما متقاضیان مسکن مهر پردیس نه تنها به خانه‌هایمان نرسیده‌ایم بلکه علاوه بر کرایه خانه‌هایمان متحمل پرداخت اقساط وام مسکن مهر شده‌ایم. اعتراض ما به آقای سیف به این علت بود که چرا بر عملکرد بانک مسکن نظارتی ندارد؟ به چه دلیلی ما باید سود وام خانه‌ای را که هنوز آن را تحویل نگرفته‌ایم، پرداخت کنیم؟ و چرا ما را تهدید به حذف می‌کنند؟ اما دیدید که ایشان بدون پاسخگویی به سؤالات ما، نمایشگاه مطبوعات را ترک کرد و رفت. حتی نشست خبری هم برگزار نشد تا به جواب سوالاتمان برسیم.» پس از آن آقای عبدالحسین مختاباد، عضو شورای شهر با متقاضیان گفت‌وگو کرد. او گفت: «مشکل متوقف شدن پروژه مسکن مهر پردیس از لحاظ قانونی ربطی به شورای شهر ندارد ولی ما در زمینه خدمات رسانی در داخل تهران یا در اطراف این شهر، هر کاری که بتوانیم، انجام می‌دهیم. امیدوارم که بتوانیم کمیسیون مشترکی را با وزارت مسکن بگذرایم و ببینیم که چرا این اجحافات در حق شما شده است و علت این قیمت‌های غیرمنطقی چیست؟ و چرا یک شهروند آپارتمانی را با قیمت 30 الی 40 میلیون تومان ثبت نام کرده حالا با قیمت دو برابر باید آن را تحویل بگیرد؟ متاسفانه خبرهای خوبی راجع به مسکن مهر پردیس و پرند شنیده نمی‌شود. به خصوص اینکه خانه‌هایی بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها و امکاناتی چون مدارس، درمانگاه و مساجد ساخته شده و مراکز هنری و تفریحی در آنجا وجود ندارد. مسکن مهر پردیس بدون زیرساخت ساخته شده و شهروندی که سرمایه‌اش را برای گرفتن یک خانه مهر واریز کرده نباید پاسخگوی آن باشد و مسوول آن شخص دیگری است. امیدواریم که دولت بودجه‌ای را در نظر بگیرد و هزینه‌های لازمه را پرداخت کند تا بار را از دوش متقاضیان مسکن مهر بردارد.»