مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در مراسم روز دانشجو در دانشگاه شهید رجایی گفت: با توجه به سخنان و دست‌نوشته‌های خود شهید چمران، اگر بخواهیم الگویی در این زمینه بگویم فقط می‌توانم از امیرالمومنین (ع) و امام حسین (ع) نام ببرم.

وی درباره آلودگی هوای شهر تهران نیز یادآور شد: بهترین کار این است که نگذاریم این آلودگی رخ دهد نه اینکه این اتفاق بیفتد و سپس درصدد اصلاح آن باشیم.

چمران با بیان اینکه آلودگی مرگ تدریجی مردم شهر تهران را به همراه دارد، خاطر نشان کرد: خودروها علت 80 درصد از آلودگی هوای کشور هستند. و 20 درصد دیگر نیز شامل عوامل مختلف دیگری چون کارخانه‌ها و مسائل دیگر می‌شوند.

رئیس شورای شهر تهران ساماندهی خودروها ، توسعه خطوط مترو و افزایش تعداد اتوبوس‌های عمومی گازسوز را از جمله برنامه‌‌های مهار کننده دامنه آلودگی‌هوا دانست و افزود: مترو را در شهرها شهرداری‌ها نمی‌سازند چون بسیار پرهزینه است. در بسیاری از شهرهای دنیا ساخت مترو توسط شهرداری‌ها با شراکت دولت‌ها است. در سال 78 مقرر شد متروی تهران توسط شهرداری و دولت به صورت سرمایه‌گذاری نصف نصف صورت گیرد. از آن سال هم بودجه تخصیص‌یافته توسط شهرداری هر سال افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه بودجه شهرداری تهران برای مترو امسال 2600 میلیارد تومان است، تأکید کرد: حتی اگر شده این مبلغ را قرض کنیم پرداخت می‌کنیم. سرعت ساخت متروی تهران در جهان کم‌نظیر است. دولت هم باید 2600 میلیارد تومان به بودجه مترو اختصاص دهد، اما آن چیزی که مجلس ارائه داده است نزدیک به 200 میلیارد تومان در سال گذشته بوده است.

چمران همچنین یادآور شد: در سال گذشته دولت تنها 15 میلیارد تومان برای متروی تهران به شهرداری پرداخت کرده است و 15 میلیارد تومان هم برای جلوگیری از افزایش قیمت بلیت تخصیص داده است. تمام تلاش‌مان را می‌کنیم 7 خط متروی تهران را تا پایان سال آینده تحویل دهیم.