مجتبی ذوالنور در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما، تمدید تحریم‌ها در مجالس نمایندگان و سنای امریکا را کاملا نقض برجام دانست و گفت: در بند 26 برجام امریکایی ها متعهد شده اند تحریم های هسته ای را تمدید نکنند و از آنجا که بر تحریم ها در ضمیمه 2 برجام اشاره شده است بنابراین حرکت امریکایی ها در این زمینه یک نوع نقض آشکار تحریم به شمار می رود.

وی افزود: اگر قرار است برجام نقض شود برای دو طرف نقض خواهد شد.

ذوالنور گفت: ما یک تعهد مشخص داشتیم و آن اقدامات پیش از اجرای برجام و ادامه آن بعد از امضای برجام است که شامل کاهش سانتریفیوژها، کاهش سطح غنی سازی تا حدود 3،5 درصد و تغییر رآکتور 40 مگاواتی آب سنگین اراک و نیز تبادل اورانیوم غنی سازی شده با کیک زرد و صدور آب سنگین مازاد بر سقف تعیین شده در برجام بوده است.

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما تمام این تعهدات را در قالب برجام اجرا کرده ایم و وظیفه طرف مقابل رفع تحریم ها بوده است بنابراین تمدید تحریم های موسوم به ایسا (داماتو) یعنی سر باز زدن طرف مقابل از تعهدات خود.

وی گفت: مجلس در سال 94 قانونی در 9 بند و 2 تبصره به نام اقدام متقابل و متناسب ایران تصویب کرده است که برای دولت جمهوری اسلامی ایران تکالیفی را در برخورد با شرکای برجامی تعیین کرد.

ذوالنور افزود: مجلس شورای اسلامی دو اقدام را در مقابل این اقدام ضدایرانی مجالس نمایندگان و سنای امریکا انجام خواهد داد.

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی الزام دولت به اجرای قانون مصوب سال 94 را یکی از این اقدامات ذکر کرد و گفت: ما همچنین در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس یک طرح دوفوریتی را به امضای نمایندگان خواهیم رساند که آن طرح دولت را ملزم می کند به هیچ یک از محدودیت های برجامی پایبند نماند و در چارچوب ان پی تی از همه حقوق هسته ای مجاز خود بدون هیچ محدودیتی استفاده کند.

مجتبی ذوالنور افزود: این تکلیف به دولت شامل افزایش میزان غنی سازی اورانیوم به هر میزان درصد که مورد نیاز کشور باشد می شود.

وی گفت: همچنین افزایش نصب سانتریفیوژهای پیشرفته به میزان مورد نیاز برای تولید حداقل 190 هزار سو و نیز برگرداندن رآکتور آب سنگین 40 مگاواتی اراک به ماقبل توافق هسته ای و همچنین عدم صدور آب سنگین و افزایش ذخایر آن به میزان مورد نیاز کشور از جمله مواردی است که در این طرح دوفوریتی نمایندگان خواستار آن شده اند.

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هیچ کدام از این اقدامات خلاف ان پی تی نیست و ما با توجه به اینکه پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا کرده ایم، دولت موظف است طبق این طرح دوفوریتی اجرای پروتکل الحاقی را به حالت تعلیق درآورد.